Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence"— Præsentationens transcript:

1 22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Det eksterne marked KR. 1. PEkst fastlægges (færdigt produkt) Væsentligste forudsætninger: 2. MREkst (færdigt produkt) 1 type halvfabrikata produceres i en separat produktionsafdeling og har her sine egne MCP. For halvfabrikata eksisterer et eksternt marked med Fuldkommen konkurrence, PHalv 3. PHalv (= MRHalv); halvfabrikata Produktionsforhold De færdige halvfabrikata sælges OGSÅ til selskabets Mar-ketingafdeling (til prisen PInt), der færdiggør produktet - med egne MCM – og sælger det færdige produkt eksternt, PEkst 4. MCP fastlægges 5. MCM fastlægges PEkst. 6. MCI alt = PHalv + MCM (lodret) MCP + MCM Optimering MCI alt 7. Find QEkst (= QHalv, Int), hvor MREkst = MCI alt MCP 8. PInt (=”Transfer price”) findes 9. PEkst findes (færdigt produkt) 10. QHalv, I alt (= halvfabrikata solgt I alt), hvor MRHalv = MCP PInt. MCM PHalv = MRHalv 11. QHalv, Ekst (halvfabrikata eksternt) Og til slut resultatet 12. Ekstern omsætning = Færdigt produkt + Halvfabrikata 13. TVC 14. Intern omsætn. PEkst 15. DB Marketing Q QEkst = QHalv, Int MREkst QHalv, I alt 16. DB Produktion QHalv, Ekst

2 22B. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Det eksterne marked KR. 1. PEkst fastlægges (færdigt produkt) Væsentligste forudsætninger: 2. MREkst (færdigt produkt) Som ovenfor, men nu falder den eksterne pris, PHalv på halvfabrikata væsentligt. Nu vil man kun produ-cere selv, indtil MCP = MRHalv (= PHalv). Resten af den mængde halvfabrikata, som er nødvendigt for at producere den eksternt solgte mængde af det færdige produkt, købes udefra til prisen PHalv. Altså intet eksternt salg af halvfabrikata. 3. PHalv (= MRHalv); halvfabrikata Produktionsforhold 4. MCP fastlægges 5. MCM fastlægges Pekst. 6. MCI alt = PHalv + MCM (lodret) Optimering 7. QEkst (= QHalv, I alt) hvor MREkst = MCI alt PEkst MCI alt 8. Find QHalv, Int, hvor MRHalv = MCP MCP 9. PInt (=”Transfer price”) findes 10. PEkst findes (færdigt produkt) 11. QHalv, Køb (halvfabrikata KØBT eksternt) MCM Og til slut resultatet PInt. PHalv = MRHalv 12. Ekstern omsætn., færdigt produkt 13. TVC, egen produktion +TVC, Eksternt køb 14. Intern omsætning Q 15. DB Marketing Qekst QHalv, Int QHalv, Køb MREkst 16. DB Produktion

3 22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Det eksterne marked KR. 1. PEkst fastlægges (færdigt produkt) 152 Et opgaveeksempel: 2. MREkst (færdigt produkt) PEkst = - 0,082 Q + 152; PHalv = 49; MCM = 0,025 Q + 9; MCP = 0,037 Q + 20. 3. PHalv (= MRHalv); halvfabrikata Produktionsforhold 4. MCP fastlægges 5. MCM fastlægges PEkst. = 111,22 MCP + MCM = 0,062 Q + 29 6. MCI alt = PHalv + MCM (lodret) Optimering 7. Find QEkst (= QHalv, Int), hvor MREkst = MCI alt MCI alt = 0,025 Q + 58 8. PInt (=”Transfer price”) findes <= 70,43 MCP 9. PEkst findes (færdigt produkt) 58 <= 59,84 10. QHalv, I alt (= halvfabrikata solgt I alt), hvor MRHalv = MCP PInt. = 49 MCM PHalv = MRHalv 11. QHalv, Ekst (salg halvfabrikata eksternt) <= 38,40 PEkst Og til slut resultatet = ,75 kr. 29 12. Ekstern omsætning = ,34 = 20 Færdigt produkt = ,27 + Halvfabrikata = ,07 13. TVC = ,59 14. Intern omsætn. = ,15 9 926,83 1.853,66 15. DB Marketing = ,94 Q QEkst = QHalv, Int = 497,35 QHalv, Ekst = 286,43 MREkst = - 0,164 Q + 152 QHalv, I alt = 783,78 16. DB Produktion = ,81

4 22B. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Det eksterne marked KR. 1. PEkst fastlægges (færdigt produkt) 152 Et opgaveeksempel: 2. MREkst (færdigt produkt) Som ovenfor, men nu falder den eksterne pris, PHalv på halvfabrikata væsentligt. Modsat 22A købes halvfabrikata nu eksternt. 3. PHalv (= MRHalv); halvfabrikata Produktionsforhold 4. MCP fastlægges PEkst = - 0,082 Q + 152; PHalv = 49; MCM = 0,025 Q + 9; MCP = 0,037 Q + 20. 5. MCM fastlægges Pekst = 104,28. 6. MCI alt = PHalv + MCM Optimering 7. QEkst (= QHalv, I alt) hvor MREkst = MCI alt PEkst MCI alt = 0,062 Q + 42 8. Find QHalv, Int, hvor MRHalv = MCP MCP 9. PInt (=”Transfer price”) findes 10. PEkst findes (færdigt produkt) <= 56,55 11. QHalv, Køb (halvfabrikata KØBT eksternt) <= 50,78=> MCM TVC = 4.766,59 42 TVC = 4.704,58 PInt. = 33 Og til slut resultatet = ,27 kr. PHalv = MRHalv 12. Ekstern omsætn., færdigt produ. = 20 TVC = 7.611,78 13. TVC, egen produktion = ,36 TVC = 9.310,78 +TVC, Eksternt køb = ,37 14. Intern omsætn. = ,55 9 926,83 Q 15. DB Marketing = ,49 Qekst = 582,01 1.853,66 QHalv, Int = 351,35 MREkst = - 0,164 Q + 152 QHalv, Køb = 230,66 16. DB Produktion = 2.283,78


Download ppt "22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google