Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring"— Præsentationens transcript:

1 Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Hører engelsk musik Italienske sko Amerikanske film Australsk lammekød Den globale forbruger

2 Hvad er en iværksætter? Hvilke opgaver har han / hun?
Personalepleje Revision Virksomheds- plan Produktion Indtægter Udgifter Nytænkning Udvikling af nye produkter Udformning af produkt Idé Markedsføring Reklame Lønforhandlinger Salg Regnskab Prototype Bogføring ? Samarbejds- aftaler Konkurrence

3 Varejagt og vejledning til den gode idé:
Forklar begreberne: Handel Marked Hjemmemarkedshandel International handel Import Eksport Koncept Diskutér i klassen: Hvad får international handel til at fungere? Hvordan påvirker international handel dit liv?

4 Den gode idé Idéudvikling
Lav en brainstorm. Få så mange idéer med som muligt. Det kan være med til at lette processen senere. Systematiser idéerne efter produkttyper, fx teknologi, serviceydelser, legetøj osv. HUSK! Spørg altid: Hvilke behov skal idéen dække? Hvordan får jeg behovet dækket? Mål og vej Idéerne skal nu tænkes ud i virkeligheden: Er idéen mulig? Har vi ressourcerne – økonomi / mandskab? Er der et marked til idéen? Idéforbedring Efter at ideerne er blevet målt og vejet, vil der være færre idéer at arbejde videre med. Hvordan kan de tilbageværende idéer forbedres? Lav en brainstorm til hver idé. Vælg den endelige idé Idébeskrivelse Den endelige idé er fundet. Nu skal den beskrives grundigt. Beskrivelsen skal indeholde fx.: Firmanavn, medarbejdere, formål, strategi, målbeskrivelse, markedsundersøgelse, budget.

5 Markedsundersøgelse En markedsundersøgelse skal skabe overblik over om der er konkurrenter, hvad prisen er, om der er nogen der kan klare distributionen, om der er underleverandører mv. Man skal kende det marked man vil ind på, så derfor er markedsundersøgelsen vigtig. Man skal spørge sig selv: Hvordan skal vi kunne afsætte vores idé eller produkt? Hvor skal vi afsætte idéen eller produktet? Hvad vil være den rigtige pris for os? Er der mere ”plads” på markedet til idéen eller produktet? Er der lovmæssige krav til idéen eller produktet? Hvem er vores konkurrenter? Hvad har vores konkurrenter at byde på? Er der muligheder for samarbejde? Hvor stort er vores marked? Er der tendenser i samfundet, som kan hjælpe os?

6 Regeringen i Danmark prøver at skabe retningslinier for handel – hvordan?
Handelsbarrierer Inklusive kvoter Tariffer Statsstøtte Embargoer Standarder - kan kontrollere importen og give fordele for et land. Kan du / klassen komme på produkter, hvor den danske regering har skabt retningslinier ? Introduktion – lærervejledning side 11

7 Kultur Definér hvad du forstår ved begrebet kultur!
Kan du dele kultur ind i nogle enheder? Definér i klassen begrebet kultur. Hvorfor kan / er kultur-begrebet vigtigt i forbindelse med salg af et produkt / en vare? Gruppeaktivitet – lærervejledning s. 14 (Indien /Japan / Rusland)

8 Japan Hvad er en japaner?
Fyld felterne ud med de egenskaber, I véd japanere har.

9 Japan - eksempler Hvad er en japaner?
Fyld felterne ud med de egenskaber, I véd japanere har. Traditionsbunden Smiler altid Tager altid billeder Er rig Høflig

10 Indien - eksempler Hvad er en inder?
Fyld felterne ud med de egenskaber, I véd indere har. - - - - -

11 Rusland - eksempler Hvad er en russer?
Fyld felterne ud med de egenskaber, I véd russere har. - - - - -


Download ppt "Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google