Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007"— Præsentationens transcript:

1 Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007
Projekt flere elever Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007 Rådgivning og undervisning

2 Projektet at skaffe flere studerende til HTX Roskilde
Spørgsmålet, hvordan gør vi det gennem kommunikation og markedsføring? Lav liste på tavle over de ting, deltagerne mener karakteriserer journalistik som fag Vigtigt at vi har et sprog for vores faglighed Specielt når vi skal formidle det i forhold til andre faggrupper Rådgivning og undervisning

3 At skaffe viden om hvordan vi kan gøre det.
Vores opgave: At skaffe viden om hvordan vi kan gøre det. Hvem skal vi kommunikere med? Hvad skal budskaberne være? Hvilke kommunikationskanaler er de bedste? Lav liste på tavle over de ting, deltagerne mener karakteriserer journalistik som fag Vigtigt at vi har et sprog for vores faglighed Specielt når vi skal formidle det i forhold til andre faggrupper Rådgivning og undervisning

4 Fredag 26.1: Analyse af materiale, konkrete mål og anbefalinger.
Arbejdet: I dag: at sætte mål, at vælge målgrupper, at finde ud af hvad vi ikke ved – og hvem vi skal spørge for at få svar på vores spørgsmål. I den kommende uge: have aftaler og tale med de folk, der kan give svar. De skal afrapporteres i fælles skema på nettet. Fredag 26.1: Analyse af materiale, konkrete mål og anbefalinger. Lav liste på tavle over de ting, deltagerne mener karakteriserer journalistik som fag Vigtigt at vi har et sprog for vores faglighed Specielt når vi skal formidle det i forhold til andre faggrupper Rådgivning og undervisning

5 Det handler ikke om at råbe højest
Vi orker ikke reklame og vi vælger det fra så vidt, det er muligt Vi lytter/ser uden om larmen Vi vælger information, der giver svar på vores spørgsmål og/eller inspirerer os Rådgivning og undervisning

6 Udfordringen er: At skabe en formidling, der skaber opmærksomhed og interesse hos målgrupperne - Og når de har spørgsmål, skal de let kunne finde svar på deres spørgsmål Rådgivning og undervisning

7 Strategisk kommunikation
Rådgivning og undervisning

8 Rådgivning og undervisning
Kender de RTG’s website, foldere, info-aftener osv – hvad syntes de om det?? Rådgivning og undervisning

9 Hvad var afgørende for jeres valg?
Reklamer Forældre Kammerater Lærere Her skal vi have elevernes bud op på flipover Rådgivning og undervisning

10 Kommunikation kontra reklame
Kommunikation er ikke reklame – reklame skal virke her og nu Reklame skal skabe et umiddelbart salg Kommunikation skal skabe en langsigtet effekt Rådgivning og undervisning

11 Kommunikation kan styrke:
- Det indirekte salg, - Netværk - Profilering - Branding Forudsætning for at det lykkes er, at man gør, det man siger - Altså at kommunikationen er troværdig Rådgivning og undervisning

12 Strategisk kommunikation
Målrettet kommunikation til veldefinerede interessentgrupper Modsætning til masse-kommunikation, som vi kender fra TV-aviserne og de landsdækkende dagblade Rådgivning og undervisning

13 Relevans for både afsender og modtager
Mål: Den pågældende interessentgruppe skal have de mest optimale vilkår for at fungere i enten samfundet, organisationen, arbejdspladsen ect. – i vores sammenhæng for at kunne træffe deres studievalg. Kommunikationen skal give dem den relevante viden, så de er i stand til at træffe de bedste beslutninger Rådgivning og undervisning

14 Strategisk kommunikation
At sætte et mål for hvad vil man opnå i forhold til hvilke grupper/personer med hvilke metoder (kommunikationskanaler) når man bedst målet Hvilke budskaber er de mest relevante Rådgivning og undervisning

15 Strategisk kommunikation
Produktet kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre, at vi vælger rigtigt og at det har en effekt, så skal vi analysere Analyse Plan produkt/handling Evaluering plan Rådgivning og undervisning

16 Strategien Kommunikationsstrategien skal omfatte hele organisationen. I strategien fastlægges mål for kommunikationen og ansvarsfordeling Kommunikationsstrategien har en lang tidshorisont og strategien er organisatorisk forankret i kommunikationsafdelingen Der kan også udarbejdes strategier for enkelte projekter og kommunikationskanaler Rådgivning og undervisning

17 Fra strategi til plan En kommunikationsstrategi kan udmøntes i en række kommunikationsplaner for eksempel bør alle afdelinger udarbejde en plan for deres del af kommunikationsarbejdet Kommunikationsplanen er operationel med klare mål, handlinger og tidsafgrænset Rådgivning og undervisning

18 Kommunikationsplan En plan skal beskrive:
Målet - det vi vil opnå gennem kommunikationen (i relation til overordnede mål for virksomhed) hvem der skal kommunikeres med hvad der skal kommunikeres om hvornår det skal ske i hvilken form/former, der skal kommunikeres hvad er der af ressourcer opfølgning, blev målet nået Sæt det ind i skema for at få det nødvendige overblik Rådgivning og undervisning

19 Kommunikationskanaler
De opsøgende: pressemeddelelser nyhedsbreve artikler, brochurer og blade annoncer i blade, radio, tv, plakater, biografer Dem som målgruppen selv søger: websites events info-møder viral markedsføring – båret af enkeltpersoner, der fortæller deres historie Rådgivning og undervisning

20 Interessentanalysen Rådgivning og undervisning

21 Beskriv målet Alt for mange bruger alt for lidt tid på det
forberedende strategiske arbejde: Hvad er målet – kort og klart Hvem skal der kommunikeres med? Hvilken interesse har de i produktet? Hvilket sprog, design osv. tiltaler dem Hvor kommer man lettest i kontakt med dem Ect. Rådgivning og undervisning

22 God kommunikation Det er modtageren der afgør om kommunikationen er god. Det er den, hvis modtageren oplever den som relevant, troværdig og letforståelig Rådgivning og undervisning

23 Hvem, der skal kommunikeres med
I gamle dage talte vi om målgrupper – i dag om interessentgrupper, shareholder relations og stakeholderrelations osv. Alle grupperne kan underopdeles og prioriteres, så budskaberne/kommunikationen præcis kan dække deres behov og ønsker for viden/dialog Vi forsøger at indstille kommunikationen på deres præmisser. Når vi møder dem på deres hjemmebane, så er de mere villige til at lytte/tale med os Rådgivning og undervisning

24 Listen over interessenter Interessentblomsten
Videns- centret Forskere Undervisere Institutioner Frivillige medarbejdere I kommuner Politikere Personale Bestyrelse onelle Professi- Husk at interessentgruppen både har interessefællesskaber og interessekonflikter Rådgivning og undervisning

25 Hvem er vi skal have kontakt med?
Kommende elever Forældre Studievejledere De skal summe sammen 2-3 stykker og finde ud af hver der er af interessentgrupper Vi samler sammen i plenum Rådgivning og undervisning

26 Interessentanalysen skal belyse:
Rådgivning og undervisning

27 Afsender / målgruppe Hvem er målgrupperne / interessenterne?
Hvad vil gymnasiet i forhold til den enkelte målgruppe? Hvad er de interesserede i? Hvad betyder gymnasiet i forhold til deres prioriteter? Rådgivning og undervisning

28 Tænk i modtagerens behov
Alt for mange foldere, websites, annoncer, der distribueres er afsender orienteret Du får kun modtageren til at ”lege med”, hvis de fra første øjekast kan se, at indholdet er relevant for dem Rådgivning og undervisning

29 Kommunikations-værktøj: modelpersoner eller persona
Rådgivning og undervisning

30 Sæt eksisterende viden i system
At personificere sin modtagergruppe er et fint arbejdsredskab i kommunikations og salgsarbejdet. Det er en metode til at sætte eksisterende viden i system i forhold til den organisation, som man skal arbejde med. Rådgivning og undervisning

31 Tegn er klart billede af din modelbruger
Modelbrugeren er ”opfundet” som redskab i forbindelse med udviklingen af nettet. Modelbrugeren er den typiske repræsentant for ens interessentgrupper. Ved at arbejde med modelbrugere får man et præcist arbejdsredskab, som man kan bruge i såvel sit strategiske arbejde med nettet eller et blad som i konkrete daglige arbejde med at planlægge og strukturere indhold samt vinkle budskaber Fordel at modelbrugeren altid forholder sig til de ting, man er interesseret i Rådgivning og undervisning

32 Profil på modelbruger, der arbejder med administrativt Arbejde Birthe er ansat i kommunens regnskabsafdeling

33 Rådgivning og undervisning
Rasmus, 18 år Rasmus er 18 år og går på HTX i Køge Tekniske Skole. Rasmus bor hjemme med sin mor og hans lillebror på 12. Rasmus far bor i Roskilde med sin nye kone. Rasmus elsker at tage til fester og gå i byen og lave ballade med sine venner. Rasmus har derfor tømmermænd mindst en dag om ugen, hvilket han normalt bruger på at se TV, spille playstation og bede sin lillebror om at hente pizza. Han skal også lave lidt lektier, hvor han bruger nettet på den computer han har fået af sin far. Forhold til DR og SKUM Rasmus bliver tit distraheret af forskellige links når han skal bruge nettet til skoleopgaver og hans venner har sendt noget sjovt. Han kender derfor SKUM gennem spil & satire siderne, hvor han nogle gange kigger forbi for at se om der sker noget nyt. Rasmus kan især godt li’ den mere satiriske humor (Cigarfar og Alexanderband). Rasmus hører mest dansk rock (Tim Christensen, Mew, Carpark North etc.) og har også skrevet en smule i SKUMs musikforum. Til sommer planlægger Rasmus og tre venner at tage på Interrail gennem Europa, så han surfer også lidt for at se hvilken græsk ø der er mest gang i. Mobil Ramus købte en Ericsson T610 for pengene han fik i 18 års fødselsdag, og har hentet et par spil/ringetoner/billeder til den - Ramus og tager også billeder på den når han er i byen. Han har fået et par af dem på men er sur over, at de kræver brugerbetaling. Idoler Jackass, The Man Show, Tim Christensen, Steve (The Crocodile Hunter), Broder Salsa (Mandrilaftalen) Rådgivning og undervisning

34

35 Profil på modelperson I skal tegne modelperson der repræsenterer de enkelte interessentgrupper. Det vil sige, at I for hver gruppe skal beskrive den typiske repræsentant med hensyn til: Navn Køn alder Uddannelse Indtægt Civilstatus Bolig Bopæl Erhverv Fritidsinteresser Livsfilosofi herunder holdning til arbejde Sociale relationer Engagement i sagen – her Roskilde Tekniske Gymnasium Rådgivning og undervisning

36 Krav til din modelperson
Det er vigtigt, at jeres modelperson er autentisk og repræsentativ, der må ikke være tale om en karikatur. Personen skal så vidt muligt være repræsentativ for 80% af personerne i den pågældende målgruppe/interessentgruppe Husk: Det skal være en person, som I vil kunne glæde jer over at arbejde sammen med. Rådgivning og undervisning

37 Modelpersonens behov for viden om Roskilde Tekniske Gymnasium?
I kan stille alle relevante spørgsmål til jeres modelperson, der kan sikre, at kommunikationen får en høj nytteværdi for den pågældende interessentgruppe. Rådgivning og undervisning

38 Hvad kan være relevante spørgsmål til vores modelpersoner
Hvad kan være relevante spørgsmål til vores modelpersoner? - og kan vi svare på det hele eller skal vi ud og tale med dem? Vi sammenfatter listen over interessenter og sammenfatter det i et antal svarende til antallet af grupper. Hver gruppe får til ansvar at beskrive, hvad vi ved og hvad vi mangler at få indsamlet af viden, for at kunne tegne en hel profil Rådgivning og undervisning

39 Hvilke medier bruger målgrupperne? Web Foldere Møder
Vi sammenfatter listen over interessenter og sammenfatter det i et antal svarende til antallet af grupper. Hver gruppe får til ansvar at beskrive, hvad vi ved og hvad vi mangler at få indsamlet af viden, for at kunne tegne en hel profil Rådgivning og undervisning

40 Rådgivning og undervisning

41 Rådgivning og undervisning

42 Måling af effekt Rådgivning og undervisning

43 Rådgivning og undervisning


Download ppt "Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google