Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed"— Præsentationens transcript:

1 Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Danish Business Travel Association, DBTA  20. Januar 2011 Ulrik Grimstrup Intern kommunikationschef DSB Kommunikation

2 Lidt om mig selv … Uddannelse: Cand. Scient. Soc i PR, RUC CBA Job:
Souschef, Post Danmark Kommunikations og marketingchef ASE Underdirektør Nordisk Kommunikation Seniorrådgiver Advice A/S Intern kommunikationschef DSB siden marts måned. Kort præsentation af dig selv

3 Fakta om DSB 10 mia kr. 9300 medarbejdere kunder dagligt

4 Hvad mener medarbejdere om den interne kommunikation- og hvad gør vi i DSB? Ulrik Grimstrup 1. november 2010 4

5 Hvorfor intern kommunikation (også) er vigtig
Hvorfor intern kommunikation (også) er vigtig! Direkte sammenhæng mellem god intern kommunikation og medarbejdernes tilfredshed med arbejdspladsen 5

6 4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation:
1. Topledelsen og dens strategier skal være synlige og relevante for den enkelte medarbejder 1 6

7 Udfordringer Topledelsen mangler synlighed, gennemslagskraft og troværdighed Mangel på overensstemmelse mellem toplederens ord og handlinger For lidt direkte kommunikation med medarbejderne Manglende klarhed om mål og strategier Bedre til at give feedback, opmuntre og lytte til medarbejderne 7

8 Kommunikationskanaler: Den øverste ledelse
Copyright Nordisk Kommunikation A/S 8

9 Hvad gør vi i DSB Synliggør topledelsen og strategien:
430 ledere samles to gange om året. Sporskifte 2010 startet nedefra. Direktør på roadshow a la Obama Direktør chatter internt Intern TV kanal, hver anden uge nyt 9

10 To og to Hvordan er strategien synligt i din virksomhed? Hvad kan gøres bedre?

11 4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation:
2. Større sammenhængskraft i organisationen - én virksomhed! 2 11

12 Udfordringer Én virksomhed, ikke på papiret men følelsesmæssigt hos den enkelte medarbejder Manglende indblik hos medarbejderne i, hvad der sker i andre afdelinger Større erfaringsudveksling mellem medarbejdere og andre afdelinger. 12

13 Kommunikationsbehov - Medarbejderne har godt overblik over deres virksomheds produkter/ydelser og er generelt tilfredse med den arbejdsrelaterede kommunikation. - Forandringskommunikation og kommunikation om andre dele af virksomheden er store udfordringer Copyright Nordisk Kommunikation A/S 13

14 Hvad gør vi i DSB Fester for alle 9.300 medarbejdere Sammenhæng:
Stort kendskab til strategien. Fester for alle medarbejdere

15 Hvad gør I for at øge kendskabet til, hvad alle laver?
To og to Hvad gør I i din virksomhed for at forbedre sammenhængskraften? Hvad gør I for at øge kendskabet til, hvad alle laver?

16 4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation
3. Kommunikationsevnerne hos lederne skal udvikles 3 16

17 Udfordringer Nærmeste leder er vigtigste kanal
Effektiv ledelse kræver effektiv kommunikation Typiske barrierer: ”Magtens arrogance” - eller bare dårlig selvindsigt Ledernes kommunikationsansvar er ikke klart defineret eller kommunikeret Ingen måling og/eller konsekvens Manglende støtte og effektive værktøjer Utilstrækkelige kompetencer 17

18 Kommunikationskanaler - De menneskelige kanaler er de vigtigste
Copyright Nordisk Kommunikation A/S 18

19 Jeg tegner et attraktivt billede af fremtiden
Forandringsagent Visionær strateg Jeg tegner et attraktivt billede af fremtiden Jeg oversætter vores vision og værdier Jeg er vedholdende og konsistent Jeg sælger behovet for forandringen Jeg går forrest Jeg tager dialogen om konsekvenserne Coachen Jeg giver konstruktiv feedback Jeg lytter og er interesseret Jeg observerer og konfronterer Jeg opstiller klare mål og følger op Jeg er tilgængelig og svarer på spørgsmål Jeg informerer rettidigt Driftslederen Hvad gør andre ... Case ”Kommunikativt lederskab i Novo Nordisk 19

20 Hvad gør vi i DSB Lederen Etableret afdelingen Intern Kommunikation marts 2010 Ansvar: Intern massekommunikation og linjekommunikationen Udvikler pt. værktøjer (Sådan oversætter du strategien, feedback mv.) Målemetoder (Ind i resultatkontrakt, MTA…) Uddannelse af 430 ledere. Ny strategi: Udrulning forankres hos Intern kommunikation

21 To og to Hvordan er lederne til at kommunikere i din virksomhed? Hvad kan forbedres?

22 4 områder, der skal prioriteres, for at opnå god intern kommunikation
4. Bedre udnyttelse af moderne og elektroniske kommunikationskanaler 4 22

23 Udfordringer Bedre udnyttelse af moderne og elektroniske kommunikationskanaler - også kaldet ”social media” - fx video, blogs, wikies, åbne debatfora, chatfora, videokonferencer, elektroniske netværk... Effekter: Mere dialog, nærhed og inddragelse i den interne kommunikation Topledere og chefer kommer i dialog med alle virksomhedens målgrupper Medarbejdere får mulighed for at komme til orde Medarbejdere kan samles i interessenetværk 23

24

25

26

27

28

29 Hvad gør vi i DSB Etableret Intern Kommunikation
Overvejer pt. en mere effektiv målemetode af kommunikationen.

30 To og to Hvordan bruger I de sociale medier internt og eksternt?

31 Tak fordi I lyttede

32 ...men så kom der lige et par sager…


Download ppt "Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google