Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010."— Præsentationens transcript:

1 Peter.iversen@stab.rm.dk Hjemmeside www.skankomp.eu Tirsdag den 5. oktober 2010

2 2 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Vi skal lige omkring  Hvem er han  Din indre netbruger  Hvem vil du snakke med  Der er ingen tekniske fix  Hjemmesider skal skabe værdi  System og udseende  Bare spørg løs undervejs

3 3 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvem er han  Peter Iversen  Webredaktør i regionen  Skal sikre, at regionens hjemmesider og intranet fungerer  Journalist  Master i Computer-mediated Communication

4 4 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hjemmesider du kan lide  Fortæl din gruppe, hvilke hjemmeside du kan lide.

5 5 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvorfor bliver du sur på en hjemmeside  Fortæl din gruppe om hvorfor du bliver sur på hjemmesider

6 6 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hold fast og udforsk din indre netbruger  Prøv at iagttage dig selv, når du er på nettet.

7 7 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvem vil du snakke med  Hvem skal læse skankomps hjemmeside  Hvad ved du om dem  Hvad ved du om, hvordan de bruger hjemmesider  Snak i gruppen om, hvem jeres hjemmeside vil snakke med.

8 8 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Interessenter  Måske er det vigtigt at overveje sine interessenter

9 9 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Skovturen  Hvis du skulle planlægge en skovtur  Hvem skal med på turen  Hvor lang skal turen være  Hvor hurtigt skal I gå  Hvem skal hjemmesiden tage hensyn til.

10 10 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Lær din målgruppe at kende  Snak med dem  Interwiev  Fokusgrupper  Spørgeundersøgelse  Lav brugertest  Se statistik  Se søgeanalyse  Personas og scenarier  Sæt en i gruppen til at være målgruppe

11 11 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hjemmesider skal skabe værdi  Det offentlige er dygtig til at lave hjemmesider, der ikke skaber ret meget værdi

12 12 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Giver hjemmeside målgruppen værdi/brugbarhed  Hvad er værdi for din målgruppe  Indhold  Navigation og søgning  Link  Billeder og illustrationer  filer  Dialog – dele ting  Handle – svare på spørgsmål  Kende hinanden  Alt dialog kræver pasning og pleje. Teknikken løser ingenting.

13 13 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Om tekst  Læseværdi - er indholdet den tid værd, det koster at læse teksten  Læsbarhed – er teksten til at forstå – sprog, sætninger og ord  Læselighed – Er teksten til at læse (og er den til at skimme)

14 14 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Gode læsere sparer også tid  Jakob Nielsen teste hjemmeside for et farmaceutisk produkt og optimere teksten i forhold til anbefalinger for svage læsere.  Før  Gode læsere 14,3 minut  Svage læsere 22,3 minut  Efter  Gode læsere 5,1 minut  Svage læsere 9,5 minut

15 15 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Om billeder og grafik  Vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder – næsten  Hvad betyder et fyrtårn ?

16 16 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Teknikken er såmænd ikke vigtig  Fælles Content Management System – et indholdsstyrings-system  Læg indholdet ind, så klarer systemet resten  Det er det eneste tekniske fif – resten er arbejde.  www.rm.dk www.rm.dk  www.skejby.dk www.skejby.dk  www.organdonation.dk www.organdonation.dk  www.ver-di.eu

17 17 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvad kan webteamet tilbyde  Formularer  Kan lægge flash, video mm. ind  Blog  Nyhedsmodul  Nyhedsbreve  Kommentarer  Kurser, vejledning, inspiration

18 18 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Link  Web.intra.rm.dk - Hjælp til Synkron Via – Kun internt i regionen.  Eksempel på brug af personas: https://www.borger.dk/Partnerforum/bruger inddragelse-og- brugerundersoegelser/Sider/personas-og- tests-af-borgerdk.aspx https://www.borger.dk/Partnerforum/bruger inddragelse-og- brugerundersoegelser/Sider/personas-og- tests-af-borgerdk.aspx  http://www.lenenielsen.com/ - om personas http://www.lenenielsen.com/

19 19 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Et par bønner  Undgå tomme sider og sider med ”indhold kommer”  Husk at mennesker siger mere end bygninger


Download ppt "Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google