Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation af resultater

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation af resultater"— Præsentationens transcript:

1

2 Kommunikation af resultater
Fortæl om bedre trivsel og arbejdsmiljø i RH

3 Find, Fang og Fortæl den gode historie

4 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie?

5 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie?

6 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre.

7 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv.

8 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv. Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne

9 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv. Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen

10 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv. Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen Vælg fortællemåden / kommunikationskanalen

11 Nyhedskriterierne Hvad er en god historie?
Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt

12 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Går ind i modtagerne i konkurrence med andre historier

13 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Går ind i modtagerne i konkurrence med andre historier Kriterierne overlapper for det meste

14 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Går ind i modtagerne i konkurrence med andre historier Kriterierne overlapper for det meste Opmærksomhed på modtagerne – fagpresse – alm. medier – radio – TV – Ekstra Bladet/B.T./ Information

15 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Aktualitet: Det sker lige her og nu – er oppe i tiden

16 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Aktualitet: Det sker lige her og nu – er oppe i tiden Eksempler: Italiensk valg – ny rapport/undersøgelse er færdig – milepæle i et projekt - ny ordre/aftale om udvikling er taget ind. Regeringen fremlægger en ny pakke / samboede på bistand. Kalenderjournalistik (Ritzau TID/STED)

17

18

19 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Væsentlighed: Mange penge – stor betydning for stor gruppe af mennesker – politisk bevågenhed. ”Noget der har grundlæggende betydning for mange menneskers livsvilkår.”

20 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Væsentlighed: Mange penge – stor betydning for stor gruppe af mennesker – politisk bevågenhed. ”Noget der har grundlæggende betydning for mange menneskers livsvilkår.” Eksempler: Regeringens nyeste politik / valg i store lande / monsterregn / kræft / sygdom / sundhed / arbejdsmiljø

21 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Identifikation – nærhed geografisk eller fx arbejdsplads. Betyder noget for den enkelte læser/seer/lytter – eller nogen de kender. Bare det var mig – godt det ikke er mig.

22 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Identifikation – nærhed geografisk eller fx arbejdsplads. Betyder noget for den enkelte læser/seer/lytter – eller nogen de kender. Bare det var mig – godt det ikke er mig. Eksempler: Lokalaviser/ugeaviser/personaleblade. Sundhedsstof, forbrugerstof, skimmelsvamp efter oversvømmelser. Fagblade: Noget der gør en hverdag eller en produktion bedre, billigere eller sundere for modtageren

23 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Sensation. Det uventede, sladder og alvorligere emner som død, ødelæggelser og skandaler

24 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Sensation. Det uventede, sladder og alvorligere emner som død, ødelæggelser og skandaler Eksempler: Krig, katastrofer, uventet ministerfyring, skilsmisse i kongehuset, dødsulykker ved forlystelser, kemikalieudslip

25 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Konflikt – når nogen en på konfliktkurs, uenige.

26 Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Konflikt – når nogen en på konfliktkurs, uenige. Eksempler: Vejlegården, Penkowa-sagen, Christiansborg-historier, uenige forskere diskuterer offentligt osv.

27 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie?

28 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne

29 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen

30 Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen Vælg fortællemåden / kommunikationskanalen

31 Målgruppen Kolleger – hvem er det der kan lære noget af jeres resultater?

32 Kommunikationskanaler
Nære kolleger – opslag ved kaffemaskinen/i kantinen Nyhedsbrev/nyhedsmail Personaleblad Pressen – hvis det har interesse for en bredere kreds og opfylder nyhedskriterierne

33 Fortæl journalistisk Start med konklusionen Fordel: Alle får budskabet
Udviklet sammen med telegrafen

34 Kommunikation af resultater
Fortæl om bedre trivsel og arbejdsmiljø i RH


Download ppt "Kommunikation af resultater"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google