Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
2
Kommunikation af resultater
Fortæl om bedre trivsel og arbejdsmiljø i RH
3
Find, Fang og Fortæl den gode historie
4
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie?
5
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie?
6
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre.
7
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv.
8
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv. Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne
9
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv. Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen
10
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Journalistikken lever af og for at fange vores opmærksomhed med gode historier i konkurrence med andre. Omgiver os i hverdagen – nettet, radio, TV, aviser, fagblade, personaleblade, nyhedsmails osv. Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen Vælg fortællemåden / kommunikationskanalen
11
Nyhedskriterierne Hvad er en god historie?
Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt
12
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Går ind i modtagerne i konkurrence med andre historier
13
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Går ind i modtagerne i konkurrence med andre historier Kriterierne overlapper for det meste
14
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Går ind i modtagerne i konkurrence med andre historier Kriterierne overlapper for det meste Opmærksomhed på modtagerne – fagpresse – alm. medier – radio – TV – Ekstra Bladet/B.T./ Information
15
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Aktualitet: Det sker lige her og nu – er oppe i tiden
16
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Aktualitet: Det sker lige her og nu – er oppe i tiden Eksempler: Italiensk valg – ny rapport/undersøgelse er færdig – milepæle i et projekt - ny ordre/aftale om udvikling er taget ind. Regeringen fremlægger en ny pakke / samboede på bistand. Kalenderjournalistik (Ritzau TID/STED)
19
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Væsentlighed: Mange penge – stor betydning for stor gruppe af mennesker – politisk bevågenhed. ”Noget der har grundlæggende betydning for mange menneskers livsvilkår.”
20
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Væsentlighed: Mange penge – stor betydning for stor gruppe af mennesker – politisk bevågenhed. ”Noget der har grundlæggende betydning for mange menneskers livsvilkår.” Eksempler: Regeringens nyeste politik / valg i store lande / monsterregn / kræft / sygdom / sundhed / arbejdsmiljø
21
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Identifikation – nærhed geografisk eller fx arbejdsplads. Betyder noget for den enkelte læser/seer/lytter – eller nogen de kender. Bare det var mig – godt det ikke er mig.
22
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Identifikation – nærhed geografisk eller fx arbejdsplads. Betyder noget for den enkelte læser/seer/lytter – eller nogen de kender. Bare det var mig – godt det ikke er mig. Eksempler: Lokalaviser/ugeaviser/personaleblade. Sundhedsstof, forbrugerstof, skimmelsvamp efter oversvømmelser. Fagblade: Noget der gør en hverdag eller en produktion bedre, billigere eller sundere for modtageren
23
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Sensation. Det uventede, sladder og alvorligere emner som død, ødelæggelser og skandaler
24
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Sensation. Det uventede, sladder og alvorligere emner som død, ødelæggelser og skandaler Eksempler: Krig, katastrofer, uventet ministerfyring, skilsmisse i kongehuset, dødsulykker ved forlystelser, kemikalieudslip
25
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Konflikt – når nogen en på konfliktkurs, uenige.
26
Nyhedskriterierne Aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation, konflikt Konflikt – når nogen en på konfliktkurs, uenige. Eksempler: Vejlegården, Penkowa-sagen, Christiansborg-historier, uenige forskere diskuterer offentligt osv.
27
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie?
28
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne
29
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen
30
Find, Fang og Fortæl den gode historie
Hvad er den gode historie? Hvad er de journalistiske kriterier for en god historie? Vælg en historie ud fra nyhedskriterierne Vælg målgruppen Vælg fortællemåden / kommunikationskanalen
31
Målgruppen Kolleger – hvem er det der kan lære noget af jeres resultater?
32
Kommunikationskanaler
Nære kolleger – opslag ved kaffemaskinen/i kantinen Nyhedsbrev/nyhedsmail Personaleblad Pressen – hvis det har interesse for en bredere kreds og opfylder nyhedskriterierne
33
Fortæl journalistisk Start med konklusionen Fordel: Alle får budskabet
Udviklet sammen med telegrafen
34
Kommunikation af resultater
Fortæl om bedre trivsel og arbejdsmiljø i RH
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.