Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013."— Præsentationens transcript:

1 HHX - Lene Baake Afsætning

2 Plan for 25.09.12 Nordic Comfort Egne virksomheder
HHX - Lene Baake Plan for Nordic Comfort Egne virksomheder Generiske strategier fortsat Vækststrategier Opgaver

3 HHX - Lene Baake Nordic Comfort

4 Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius)
HHX - Lene Baake Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) (Mors, Salling, Viborg, Holstebro mv.) Gå på deres hjemmesider Find ud af sortiment, marked Find missionen Find visionen Find værdier Google docs dokument - alfabetisk – præs.

5 Porters generiske strategier
HHX - Lene Baake Porters generiske strategier Ifølge Porter bør virksomheden formulere en konkurrencestrategi For at klare sig bedst mulig i snæver konkurrence For at være mindre sårbar overfor nye konkurrenter

6 HHX - Lene Baake Omk.-strat. Diff.-strat. Diff. fokus

7 HHX - Lene Baake

8 Type af konkurrencemæssig fordele Costdrivers Drivers of uniqueness
Strategiudvikling Generiske strategier Type af konkurrencemæssig fordele Costdrivers Drivers of uniqueness Lave omk Differentiering Bred (Hele markedet) Generel omk.-fører Diff. Konkurrence mæssigt sigte Fokus Smal (segment) Omkost. fører/fokus Diff./fokus Segmentering

9 HHX - Lene Baake

10 HHX - Lene Baake

11 HHX - Lene Baake

12 HHX - Lene Baake

13 HHX - Lene Baake Hvem overlever?

14 HHX - Lene Baake Vurdering Stuck-in-middle er virksomheder, der har en uklar strategi – og ikke har formuleret en bæredygtig konkurrencestrategi. Porters råd (lidt af det hele, ikke god til noget) Kritik (begge dele)

15 Opgaver Tjekopgave 6 Forståelse 4 og 5
HHX - Lene Baake Opgaver Tjekopgave 6 Forståelse 4 og 5 Tegn Porters model og find eksempler på de 4 genersiske strategier fra Ølbranchen Bilbranchen Levnedsmiddelbranchen (eks. ost) Tøjbranchen

16 Vækststrategier Overordnet målsætning
HHX - Lene Baake Vækststrategier Overordnet målsætning Vækst i totalt aktivitetsniveau (omsætning) Ansoff-vækstmatrix viser vækststrategier gennem intensivering (nuværende produkt/marked, kernekompetence) Vækst gennem intensivering opdeles i: Markedspenetrering Produktudvikling Markedsudvikling

17 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad

18 HHX - Lene Baake

19 Ansoffs vækstmatrix - intensivering
HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix - intensivering

20 HHX - Lene Baake Markedspenetrering

21 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder (Hummel casual) Hyppigere og større brug, fx gennem reklamekampagne Hyppigere udskiftning, fx gennem god byttepris (bil) Eksempler findes – send link

22 Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen
HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame eller prisnedsættelse Kræver store ressourcer

23 Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked:
HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: Erstatning af eksisterende produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) Sortimentsudvidelse – line-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg)

24 Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt
HHX - Lene Baake Produktudvikling Vurdering af mulig synergieffekt Fra udnyttelse af distributionssystem (ex. Larsen Rejser) Fra udnyttelse af viden om produktionsproces og –teknologi (ex. Kims Natursnack)

25 Eksempler på line-extension
HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension

26 Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder
HHX - Lene Baake Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra konsumentmarkedet til producentmarkedet eller omvendt (Bjørn Borg, Pilgrim, Sloggi) Geografisk markedsudvikling (national/int.) Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC) Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel (El-Giganten)

27 Andre vækststrategier
HHX - Lene Baake Andre vækststrategier Integration (horisontal/vertikal) – flytte sig i supply chain (opkøb, fusion, nyt firma) Diversifikation – nyt produkt til nyt marked Frasalg eller lukning (downsizing) Vikan Blue Ocean

28 HHX - Lene Baake

29 Strategier Spørg din mor/far/dig selv om
HHX - Lene Baake Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 1. Hvad konkurrerer det firma på, som de arbejder i? (lave priser, specielle produkter eller…?) 2. Hvordan forsøger firmaet at øge salget (få flere kunder, større omsætning på den enkelte kunde…). Hvordan vil firmaet vækste i fremtiden?

30 Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6
HHX - Lene Baake Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 Opgave 2 og 3


Download ppt "03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google