Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Virksomhedens strategiske planlægning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Virksomhedens strategiske planlægning"— Præsentationens transcript:

1 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Virksomhedens idé: Skal angive det eller de behov, som virksomheden ønsker at dække i omgivelserne Eksempel -Coloplast A/S Inden for vores forretningsområde ønsker vi globalt at være den foretrukne leverandør af medicinsk udstyr og service, der forbedrer brugernes livskvalitet.

2 1. Virksomhedens strategiske planlægning
SWOT-analyse Ønsker og værdier Den interne situation Den eksterne situation Stærke sider Svage sider Muligheder Trusler Valg af idé Idé

3 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Mål Udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand Mål skal være: operationelle, dvs. at de er målbare Eksempler – Coloplast A/S: En omsætning på mindst 9 mia. kr. En gradvis forøgelse af overskudsgraden (indtjeningen i forhold til omsætningen) til 18%. Et afkast på 20% af den gennemsnitligt investerede kapital.

4 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Virksomhedens strategier Strategier Overordnede planer for, hvordan målene skal nås. Produkt- og markedsstrategi Hvilke behov skal produkterne opfylde? Hvilke produkter skal virksomheden markedsføre? Vedligeholdelse af eksisterende produkter Udvikling af nye produkter Hvem skal virksomhedens produkter sælges til? Markeder Potentielle kunder

5 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Porteføljestrategi Enheder Afsætning Tid/fase 1 2 3 4 5

6 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Vækststrategi Produkter Eksisterende Nye Eksisterende Salgsudvikling Produktudvikling Markeder Markedsudvikling Diversifikation Nye

7 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Konkurrencestrategi Konkurrencemæssig fordel Lave omkostninger Unikt produkt Omkostnings- minimering Hele markedet Differentiering Marked Markeds- segment Fokuseret differentiering Omkostnings- fokus

8 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Virksomhedens interessenter Leveran- dører Ledelse Långivere Virksom- hed Ejere Kunder Med- arbejdere Myndig- heder

9 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Konflikter mellem virksomhedens interessenter Eksempler på konflikter mellem forskellige interessegruppe Leverandørerne ønsker at sælge standardvarer i store mængder Kunderne ønsker at købe specialvarer i små mængder Kunderne ønsker lave priser Leverandørerne ønsker høje priser Leverandørerne ønsker lange leveringstider Kunderne ønsker korte leveringstider Ejerne og ledelsen ønsker et stort overskud Medarbejderne ønsker en høj løn Kunderne ønsker lange åbningstider på alle ugens dage Medarbejderne ønsker korte åbningstider på ugens hverdage Leverandørerne ønsker høje priser, og kunderne ønsker lave priser

10 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Konflikter mellem virksomhedens interessenter Eksempler på konflikter inden for samme interessegruppe Nogle ejere ønsker en stor gevinst på kort sigt Andre ejere ønsker en stor gevinst på lang sigt Nogle kunder ønsker varer til lave priser Andre kunder ønsker varer af høj kvalitet med en høj service Nogle medarbejdere ønsker store lønforhøjelser, selv om jobsituationen derved bliver mere usikker Andre medarbejdere ønsker moderate lønforhøjelser, hvis jobsituationen derved bliver mere sikker Nogle leverandører ønsker at levere varer af høj kvalitet med høj service Andre leverandører ønsker at levere billige varer

11 1. Virksomhedens strategiske planlægning
Samspil og harmoni mellem virksomhedens interessenter Bidrag Belønning > Bidrag Interessenter Virksomhed Belønning


Download ppt "1. Virksomhedens strategiske planlægning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google