Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Konkurrenceforhold Kapitel 11
2
Konkurrence styrer mange ting
Kap 11 Konkurrence styrer mange ting Markedsøkonomi Den stærkeste overlever
3
Snæver og bred konkurrence
Kap 11 Snæver og bred konkurrence Snæver konkurrence, når: Det samme produkt dækker samme behov hos den samme målgruppe Bred konkurrence, når: Der konkurreres om forbrugernes penge
4
Markedsformer Homogent marked Heterogent marked
Kap 11 Markedsformer Homogent marked Der er ingen præferencer Heterogent marked Når kunderne har en vis grad af præference
5
Grad af præferencer Gulerødder Tandpasta Øl Tøj Biler Grad af
Kap 11 Grad af præferencer Gulerødder Tandpasta Øl Tøj Biler Grad af præference Homogent marked Heterogent marked
6
Kap 11 Konkurrenceformer
7
Kap 11 Konkurrentanalyse
8
Kap 11 Skydeskive modellen Snæver konkurrence Bred konkurrence
9
Konkurrencemæssig position
Kap 11 Konkurrencemæssig position Markedsleder Har største markedsandel Markedsudfordrer Kæmper for at blive nr. 1 Markedsfølger Lader de andre udvikle. Følge med. Nicher Tilfreds med den lille andel de kan have for sig selv
10
Konkurrencemæssige positioner
Kap 11 Konkurrencemæssige positioner Markedsleder Nicher Markeds- følger Markeds- følger Markeds- følger Markeds- udfordrer Nicher
11
Markedsopdeling Egne kunder Konkurrenternes kunder
Kap 11 Markedsopdeling Egne kunder Konkurrenternes kunder Bruger ikke produktet men kommer måske til det Effektive marked Latente marked Potentielle marked
12
Markedsandel Eget salg En Virksomheds markedsandel = X 100
Kap 11 Markedsandel Eget salg En Virksomheds markedsandel = X 100 Alle virksomheders salg Et eksempel: stk. Markedsandel = X 100 = 40 % stk.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.