Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy"— Præsentationens transcript:

1 Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Fremtidens vindere konkurrerer ikke IDA - onsdag den 13. november 2013 MyAdvice

2 Program Introduktion til Blue Ocean Strategy Introduktion til hinanden
Dialog og sparring – din virksomheds uniqueness og udfordringer

3 Blue Ocean Strategy Skabe markedsfordele ved hjælp af kreativitet og nye idéer frem for priskonkurrence. Strategien er formuleret i 2005 af professorer W. Chan Kim og Renée Mauborgne fra INSEAD i Frankrig.

4 Det handler om at ’tænke ud af boxen’ og gøre virksomhedens produkt eller strategi så unik, at konkurrence nærmest bliver overflødig.

5 Value innovation – skaber en bæredygtig strategi
Omkostninger Value innovation Købsværdier

6 Røde oceaner: Blå oceaner:
Det kendte marked som repræsenterer alle eksisterende brancher. Konkurrer på eksisterende markeder Bekæmp konkurrenterne Udnyt eksisterende efterspørgsel Foretag værdi-/omkostningsafvejning Ret alle virksomhedens aktiviteter ind på det strategiske valg mellem differentiering eller lave omkostninger Det ukendte marked som repræsenterer alle ikke- eksisterende brancher. Skab et marked uden konkurrence Gør konkurrence irrelevant Skab og fasthold ny efterspørgsel Bryd med værdi-/omkostningsafvejning Ret alle virksomhedens aktiviteter ind på differentiering og lave omkostninger samtidig

7 6 principper Formulere Omdefiner markedsgrænser
Fokus på det overordnede billede – ikke tal Ret blikket ud over eksisterende efterspørgsel Få den strategiske rækkefølge på plads Risikofaktor som hvert princip dæmper Søgerisiko Planlægningsrisiko Skaleringsrisiko Forretningsmodelrisiko Eksekvere Overvinde forhindringer i organisationen Byg eksekvering ind i strategien Organisations risiko Ledelses risiko

8 6-vejs ramme -> definér ny strategi
Normale reaktionsmønstre -> Blue Ocean mindset Definere branchen på samme måde som altid og fokusere på at være de bedste Analysere alternative brancher Opfatte branchen som opdelt i én gang vedtagne strategiske grupper – og stræbe efter at hævde sig inden for denne gruppe Analysere strategiske grupper Fokusere på den samme købertype, hvad enten det er indkøber, bruger eller påvirkeren Købsbeslutningsprocessen Definere omfanget af de produkter og ydelser, branchen tilbyder, ens Komplementære produkter og ydelser Acceptere branchens funktionelle og emotionelle orientering Funktionel eller emotionel appel til kunderne Fokusere på samme tidshorisont – ofte på eksisterende konkurrencemæssige trusler Trends

9 Omdefinér markedsgrænserne og skab et nyt strategi lærred
Definér nyt strategi lærred Analysere alternative brancher Analysere strategiske grupper Købsbeslutnings-processen Trends Funktionel eller emotionel appel til kunderne Komplementære produkter og ydelser

10 Med andre ord… Forsøg IKKE at udkonkurrere konkurrenterne, men forsøg i stedet for at tilbyde en merværdi til kunderne. Herved udvider virksomhederne de eksisterende branchegrænser og skaber et marked uden konkurrence.

11 4-faset framework NEDPRIORITER
Hvilke faktorer skal nedprioriteres kraftigt i forhold til branchens standard? SKAB Hvilke faktorer skal skabes, som branchen aldrig tidligere har udbudt? FJERN Hvilke faktorer, som branchen tager for givet, skal fjernes? Ny værdi kurve OPPRIORITER Hvilke faktorer skal opprioriteres kraftigt i forhold til branchens standard?

12 Hands on – 4 trins visualiseringsstrategi
Visuel opmærksomhed Visuel udforskning Visuel strategi ’messe’ Visuel kommunikation Sammenlign din virksomhed med dine konkurrenters ved at tegne dit nuværende strategi lærred. Bemærk hvor din strategi skal ændres. Gå ud på markedet og oplev de 6 veje til at skabe et blåt ocean (analyser markeder, strategi grupper, købsprocesser m.v.) Læg mærke til de særlige fordele ved alternative produkter/ydelser. Bemærk hvilke faktorer du skal fjerne, skabe eller ændre. Tegn dit ønskede strategi lærred baseret på dine nye observationer. Få feedback på alternative strategier fra kunder, konkurren-ters kunder, konkurrenter og andre. Brug feedback til at skabe den bedste strategi for fremtiden. Optegn din før- og efter strategi så du kan sammenligne dem. Understøt kun de projekter og operationelle handlinger, som understøtter at eksekvere den nye strategi.

13 Forhindringer i organisationen
KOGNITIVE Organisationen er ikke forandringsvillig POLITISKE Modstand fra magtfulde interesser MOTIVATION Umotiverede medarbejdere RESSOURCER Begrænsede ressourcer

14

15 Have a cup of blue ocean MyAdvice
Rejsen ud på det blå ocean begynder ikke med store investeringer eller omfattende innovationsprojekter. Den begynder heller ikke med en løsning på et problem. Den starter det vidunderlige øjeblik, da man pludselig ser sin forretning eller sine produkter i et helt nyt lys. Når du kan se din virksomhed fra en ny vinkel, kommer de nye løsninger næsten af sig selv! Vi har specialiseret os i at gøre virksomheders spilleplader større. Lægge nye perspektiver på forretningen og indføre nye regler. MyAdvice

16 Susanne Kaufmann sk@myadvice.dk +45 40 33 90 60


Download ppt "Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google