Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AFSÆTNING 2012 24-06-2014HHX - Lene Baake 1. Plan for uge 12 • Køberoller og målgrupper:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AFSÆTNING 2012 24-06-2014HHX - Lene Baake 1. Plan for uge 12 • Køberoller og målgrupper:"— Præsentationens transcript:

1 AFSÆTNING HHX - Lene Baake 1

2 Plan for uge 12 • Køberoller og målgrupper: • Rådighedsbeløb • Stimuli • Livscyklus og forbrugsvaner • Referencegrupper • Opinionsleder • Købevaner • SOR HHX - Lene Baake 2

3 Dit køb • Find dit eget eksempel på et køb og vurdér, hvem der havde de forskellige roller – lav en PPT til i morgen • Initiativtager • Influent • Disponent • Køber • Konsument Og overvej hvilke af følgende efterspørgselsdeterminanter – product, place, price, promotion påvirkede hvem, hvornår? HHX - Lene Baake 3

4 Opgaver • Tjekopgaver 4-7 (et ord/mand) • Forståelsesopgave 3 (tweet) • Forståelsesopgave 4 (tavle) • Mindre opgaver – 1. behov HHX - Lene Baake 4

5 HHX - Lene Baake 5 Hvad betyder det mon???

6 Rådighedsbeløb • er det beløb, man har tilbage til forbrug, når man har betalt skat, faste udgifter og sparet op HHX - Lene Baake 6

7 Stimuli • er de påvirkninger i omverdenen eller samfundet, der har indflydelse på en persons købsadfærd. • Faktorer i samfundet, der påvirker købsadfærden: • Økonomiske faktorer (finanskrise) • Teknologiske faktorer (opfindelser) • Kulturelle faktorer (livsstil) • Politiske faktorer (lovgivning) HHX - Lene Baake 7

8 Livscyklus og forbrugsvaner • Livscyklus er de forskellige livsfaser, som et menneske gennemgår fra vugge til grav • Forbrugsvaner er en persons typiske sammensætning af forbrug - et forbrugsmønster HHX - Lene Baake 8

9 Referencegrupper – det sociale netværk • er de personer eller grupper, der har indflydelse på en persons interesser og holdninger (livsstil) og dermed købsadfærden. • Eks. familie, venner, arbejdskolleger, lærere, kæreste… HHX - Lene Baake 9

10 Opinionsleder • Er en person, der via sin status kan påvirke gruppens interesser og holdninger (livsstil) • Fra primær- eller sekundærgruppen • Horisontal opinionsleder (én fra gruppen, klassen) • Viden, uddannelse, status i gruppen (bileksperten) • Vertikal opinionsleder (Ikke fra gruppen) • Ekspertviden, faglig autoritet, kendte personer HHX - Lene Baake 10

11 HHX - Lene Baake 11

12 Købsadfærdstype og referencegruppe • Vælg én person i gruppen • Lav opgave 5 side HHX - Lene Baake 12

13 Købevaner • Er handlinger, som man foretager gentagne gange uden at tænke specielt over det. • En købevane kommer til udtryk ved et produkt man ofte køber samme sted på samme tidspunkt og af samme mærke. • For dagligvarer er beslutningsprocessen kort, fordi mange har købevaner • Mærkeloyal – forbrugeren er trofast overfor mærket • Butiksloyal – forbrugeren er trofast overfor stedet HHX - Lene Baake 13

14 SOR-modellen • Købsadfærden kan analyseres som en sammenhængende proces vha. SOR-modellen • Forstår du forbrugerens adfærd -> 4 P’er -> stimulere og øge afsætning • S stimuli fra virksomheden (4 P’er) + omverdenen • O organisme. Forbrugerens blackbox • R respons – køb eller ikke. • Virksomheden skal kende sin forbruger, sende de rigtige stimuli, så der købes HHX - Lene Baake 14

15 SOR-modellen • Sammenfatning eller starten HHX - Lene Baake 15

16 Opgaver • Tjekopgaver 8-9 • Forståelsesopgaver 6 • Mindre opgaver • 3. Biograftur • 4. Privatøkonomi 1, 3, 4 • Case: Bilkøb HHX - Lene Baake 16

17 SOR • Arbejd alle punkterne i SOR igennem for en produktgruppe (service), et produkt eller et mærke (brug din bog og få alle begreber i spil) HHX - Lene Baake 17


Download ppt "AFSÆTNING 2012 24-06-2014HHX - Lene Baake 1. Plan for uge 12 • Køberoller og målgrupper:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google