Download præsentationen
1
4 Strategisk planlægning
Oversigt Vækst via intensivering Vækst via diversifikation Vækst via integration Strategisk alliance Blue Ocean strategi Porteføljeanalyse og -strategi 4 Strategisk planlægning
2
Virksomhedens strategiske proces
2 4 Strategisk planlægning
3
Ansoffs væksttankegang/gap-teori
3 4 Strategisk planlægning
4
Vækst via intensivering
Markedspenetrering er, når virksomheden søger at øge sin afsætning af et eksisterende produkt på et eksisterende marked. Produktudvikling er, når virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter til eksisterende markeder. Markedsudvikling er, når virksomheden søger vækst ved at markedsføre eksisterende pro-dukter på nye markeder. 4 4 Strategisk planlægning
5
Vækst via diversifikation
virksomheden søger vækst ved at udvikle nye produkter, som markedsføres på nye markeder. Koncentrisk diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som er relateret til virksomhedens kernekompetencer. Horisontal diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som er relateret til virksomhedens nuværende kundegrupper. Konglomerat diversifikation udvikling af nye produkter, som markedsføres på nye markeder, og som ikke er relateret til virksomhedens nuværende kernekompetencer eller kundegrupper. 5 4 Strategisk planlægning
6
4 Strategisk planlægning
Vækst via integration Horisontal integration er, når virksomheden søger vækst ved at opkøbe en konkurrent eller fusionere med en konkurrent. Vertikal integration er, når virksomheden søger vækst ved at opkøbe eller fusionere med en virksomhed baglæns eller forlæns i forsyningskæden. 6 4 Strategisk planlægning
7
Vertikal og horisontal integration
7 4 Strategisk planlægning
8
4 Strategisk planlægning
Strategisk alliance Strategisk alliance er, når virksomheden søger vækst ved at indgå i samarbejdsrelationer af mere eller mindre formel karakter med en eller flere juridisk uafhængige virksomheder. 8 4 Strategisk planlægning
9
4 Strategisk planlægning
Blue Ocean strategi Rødt ocean er et marked med mange konkurrenter, der kæmper om de samme kunder og som følge deraf er konkurrencen hård. Blåt ocean er et marked, hvor virksomheden er alene og har distanceret sig fra konkurrenterne ved at være nytænkende. 9 4 Strategisk planlægning
10
4 Strategisk planlægning
Værdiinnovation 10 4 Strategisk planlægning
11
Røde og blå oceaners strategier
11 4 Strategisk planlægning
12
Det strategiske lærred for Jyske Bank
12 4 Strategisk planlægning
13
Bostonmodellen – et eksempel
13 4 Strategisk planlægning
14
Kendetegn for produkter i Bostonmodellen
14 4 Strategisk planlægning
15
Typer af porteføljestrategier
15 4 Strategisk planlægning
16
4 Strategisk planlægning
En tænkt Bostonmatrix 16 4 Strategisk planlægning
17
Virksomhedens produktporteføljekort
17 4 Strategisk planlægning
18
Unilever’s globale portefølje
18 4 Strategisk planlægning
19
Overblik over vækst-strategier
19 4 Strategisk planlægning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.