Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 8 Kilde: George S. Day Strategic Market Planning. The Pursuit of Competitive Advantage West Publishing Company 1984. ISBN 0-314-77884-5 (undervisers.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 8 Kilde: George S. Day Strategic Market Planning. The Pursuit of Competitive Advantage West Publishing Company 1984. ISBN 0-314-77884-5 (undervisers."— Præsentationens transcript:

1

2 Lektion 8 Kilde: George S. Day Strategic Market Planning. The Pursuit of Competitive Advantage West Publishing Company 1984. ISBN 0-314-77884-5 (undervisers udgave)

3 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed

4 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Begrænset antal stra- tegiske muligheder Revurder og forbedre muligheden Passende Beslutning Interessenters forventninger Oprindelig målsætning Grad af målopfyldelse Fjern muligheden Gyldighed Konsistens Gennemførlighed Sårbarhed Gennemførlighed

5 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Indeholder strategien en tilstrækkelig fordel? Essensen ved strategiformulering er at matche kompetencer med trusler og muligheder. Essensen er også at forfølge en konkurrencemæssig fordel. Hver enkelt strategisk mulighed skal analyseres for ”passendehed” Trin 1: Er der ændringer i omgivelserne fra distribution og kunder? Reaktionen fra nuværende og mulige konkurrenter? Mulige ændringer i tilgængeligheden af kritiske ressourcer og dueligheder. Trin 2: Kan den enkelte strategi beskytte mod eller undgå trusler? Kan den enkelte strategi udnytte mulige muligheder? Forøge nuværende fordele og/eller tilføre nye fordele? Gennemførlighed

6 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Trin 3. Kan konkurrenterne matche, overgå en fordel i denne strategiske mulighed? Fjerner den evt. trusler? Rollespil kan afsløre, hvorvidt der findes muligheder. Hvorledes vil branchen reagere på vor handling? Trin 4. Hvis strategiforslaget ikke kan bestå denne test, skal det enten omformuleres eller slettet. Gennemførlighed Er strategien ikke passende – drop den

7 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Valg mellem strategiske alternativer er den sværeste opgave en leder kan udføre. Han har ingen hårde facts. Ofte må han på et tidspunkt læne sig op af ”jeg tror” eller ”jeg forventer” Lederen må derfor konstruere sin egen vurdering fra det materiale han har ved hånden. Han må hele tiden være på vagt overfor ”jeg tror”. Han skal derfor løbende vurdere om forudsætningerne for ”jeg tror” er til stede. Gennemførlighed

8 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Sårbarhed: Resultatvurdering: Grundlag for omsætn. DB forudsæt- ændring: mill. kr. ninger. Gyldighed: I alt: 51 7 Prisstigning. 23 12 8,5% årlige stigning. (Inflation = 9%) 2001 = 7,6% 2002 = 5,3% Kapacitetsudnyttelse i branchen = 80% Japanerne kommer. Større 17 4 fra 31 =>34 % i det markedsandel industrielle marked. fra 20 til 27% i forbrugermarkedet. Andel steget 0,6%/år 1999 – 2002 ingen prisstigning. Industrielle marked er meget prisfølsomt Nye produkter på konsumentmarkedet er succesfuldt på vej Markeds- 10 2 7% pr år. vækst 2% gns. årlig 1999 – 2002 20% heraf kommer fra salg på et endnu ikke kendt marked 50 18 Konsistens Gennemførlighed

9 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Sårbarhed: Resultatvurdering: Grundlag for omsætn. DB forudsæt- ændring: mill. kr. ninger. Gyldighed: I alt: 51 7 Fra indtægts- 50 18 siden Omkostninger: Produktivitets- 1 1 3% stigning stigning pr. år. 70% af væksten i 1999- 2002 skyldes udvikling af nye features på produkterne Afskedigelses- -12 styrken omkostninger. reduceres med 24% Antal ansatte i 2002 samme niveau som 1999 med 10% mindre omsætning. Gennemførlighed Konsistent Er strategien ikke gyldig – drop den

10 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Invester m.h.p entre. Invester for at bygge op Invester for at genopbygge Selektiv opbygning Beskyt nuværende positionSelektiv ledelse m.h.p. indtjening Høststrategi Strategisk styrke Gennemførlighed

11 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Invester m.h.p entre. Invester for at bygge op Invester for at genopbygge Selektiv opbygning Beskyt nuværende positionSelektiv ledelse m.h.p. indtjening Høststrategi Strategisk styrke Øg omsætningen. Større indtrængning Produktudvikling Ind i nye segmenter Omvend ikke-brugere Fremadrettet integration Forbedre indtjeningen Forhøj dækningsgraden Effektiv produktion Øg kapacitetsudnyttelsen Systemeffektivitet Proceseffektivitet Reducer omkostninger Bagudrettet integration Reducer investeringer Rationaliser segmenter Høst Langsom Aggressiv Turnaround. Generiske ledelses strategier Gennemførlighed

12 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Invester m.h.p entre. Invester for at bygge op Invester for at genopbygge Selektiv opbygning Beskyt nuværende positionSelektiv ledelse m.h.p. indtjening Høststrategi Strategisk styrke Øg omsætningen. Større indtrængning Produktudvikling Ind i nye segmenter Omvend ikke-brugere Fremadrettet integration Forbedre indtjeningen Forhøj dækningsgraden Effektiv produktion Øg kapacitetsudnyttelsen Systemeffektivitet Proceseffektivitet Reducer omkostninger Bagudrettet integration Reducer investeringer Rationaliser segmenter Høst Langsom Aggressiv Turnaround. Generiske ledelses strategier Gennemførlighed

13 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Konsistent betyder, at der er sammenhæng mellem strategierne og de konkurrencemæssige fordele. Konsistent betyder, at der er sammen- hæng mellem de enkelte funktionelle strategier. Eks. Lars Larsen har ingen sammenhæng mellem det at positionere sig som værende billig, og så have dyre kvalitetsvarer på hylderne. Er der ingen konsistens – drop strategien

14 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Gennemførlighed Sårbarhed: Resultatvurdering: Har vi: Dueligheden? Ressourcerne? Vilje og forpligtelse

15 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Gennemførlighed Sårbarhed: Resultatvurdering: Har vi: Dueligheden? Teknologi. Servicere kunderne Markedsdækning Distribution Begrænsninger i den enkelte medarbejders evner eller vilje Ressourcerne? Vilje og forpligtelse

16 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Gennemførlighed Sårbarhed: Resultatvurdering: Har vi: Dueligheden? Ressourcerne? Har vi finanserne til at gennemføre strategien Produktionskapaciteten? Økonomi til yderligere udvikling.? Vilje og forpligtelse

17 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Gennemførlighed Sårbarhed: Resultatvurdering: Har vi: Dueligheden? Ressourcerne? Vilje og forpligtelse Bliver strategien kommunikeret til medarbejderne? Har vi en medarbejder, der vil og kan trække strategien igennem? Er der fortalere for en anden strategi?

18 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Hver eneste strategi har indbygget en vis risiko for at ”noget går galt” En del af disse risici kan vi finde ved at lave en analyse, hvor vi: -Undersøger konsekvenserne/ mulighederne - undersøge sandsynligheden for, at de opstår. Svaret afhænger af den kontrol vi har eller kan få over den enkelte hændelse. Et spørgsmål vi bør stille os er: ”I hvilken grad kan vi ændre strategien i fremtiden, hvis et eller andet går skævt?”

19 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Sandsynlighed for opståen Konsekvens ved opståen 4 3 2 1 321321

20 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Sandsynlighed for opståen Konsekvens ved opståen 4 3 2 1 321321

21 Styr og kontroller Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Virksomhedens kontrol over risikofaktorer Risikofaktorenes betydning = Mulige negative eller positive konsekvenser X Sandsynligheden for opståen Sårbarhed og muligheder Strategi firkant ”forkert strategi firkant” Fine tuning høj lav højlav Benzinpriser Produktionens størrelse International aftaler Inflation Lav antagelser Ud-deleger Fokus Kontroller tæt

22 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Mindst vigtigt Mest sikker/forudsigeligt Mest vigtigt Mindst sikker/forudsigeligt prisudvikling

23 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Den virkelige test af et strategiforslag er et bud på dets bidrag til overskud. Strategien skal derfor analyseres for: Dens evne til at generere økonomiske værdier Dens evne til at generere vækst i salg og overskud Dens evne til at forbedre den relative konkurrencemæssige position

24 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Den virkelige test af et strategiforslag er et bud på dets bidrag til overskud. Kan vises på flg. figur: Skabe økonomiske værdier Vækst i salg og overskud Forbedring af den konkurrencemæssige position

25 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Dens evne til at generere økonomiske værdier: ROI Cashflow Risikoanalyse af kunder, produkter og markeder. Dens evne til at generere vækst i salg og overskud: Specielt hvis der historisk set har været store udsving i omsætning og indtjening

26 Strategievaluering. Passende: Gyldig: Konsistent: Sårbarhed: Resultatvurdering: Gennemførlighed Dens evne til at forbedre den relative konkurrencemæssige position Markedsandele Relative omkostningssituation Relative kvalitetsniveau Andel af branchens produktionskapacitet Andel af reklameomkostninger Andel af distributionsomkostninger Salgsafdelingens markedsdækning Kendskab i markedet og markedets attitude overfor virksomheden

27 Strategievaluering. 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 Budget udarbejdet i 1996 Budget udarbejdet i 1997 Budget udarbejdet i 1998 Som det er gået Omsætning

28 Strategievaluering. 4 fejlkilder: 1.Tilgængelighed. Ofte tillægges hårde faktiske fortidige kendsgerninger større vægt end fornemmelser omkring fremtiden. 2.Sikkerhed Forudindtagethed ser de positive ting – ikke de negative 3.Selektive antagelser Ofte sikres en beslutning med fakta, der beviser at det man tror er rigtig. Andre informationer nedtones. 3.Illusioner. når man sidder ved planlægningsbordet, føler man, at man kontrollerer det hele. Hvis det sker, så gør vi bare sådan her!!! 4 fejlkilder: 1.Tilgængelighed. Ofte tillægges hårde faktiske fortidige kendsgerninger større vægt end fornemmelser omkring fremtiden. 2.Sikkerhed Forudindtagethed ser de positive ting – ikke de negative 3.Selektive antagelser Ofte sikres en beslutning med fakta, der beviser at det man tror er rigtig. Andre informationer nedtones. 3.Illusioner. når man sidder ved planlægningsbordet, føler man, at man kontrollerer det hele. Hvis det sker, så gør vi bare sådan her!!! Af en eller anden grund sker det bare ikke!!

29 Strategievaluering. Days opsummering: Resultatet af en evaluering af en strategi skal være: At strategien viser trenden i omgivelserne og udvise en betydelig konkurrencemæssig fordel At strategien er baseret på realistiske forudsætninger og præcise informationer. At strategien kan gennemføres med de tilgængelige ressourcer. At strategien en internt konsistent. Days opsummering: Resultatet af en evaluering af en strategi skal være: At strategien viser trenden i omgivelserne og udvise en betydelig konkurrencemæssig fordel At strategien er baseret på realistiske forudsætninger og præcise informationer. At strategien kan gennemføres med de tilgængelige ressourcer. At strategien en internt konsistent.


Download ppt "Lektion 8 Kilde: George S. Day Strategic Market Planning. The Pursuit of Competitive Advantage West Publishing Company 1984. ISBN 0-314-77884-5 (undervisers."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google