Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKlaus Christensen Redigeret for ca. et år siden
1
Strategidrøftelser Budget 2008 Tirsdag d. 27. marts 2007
2
Langsigtet økonomisk planlægning En langsigtet økonomisk planlægning er en vigtig forudsætning for en holdbar og robust økonomi. En robust økonomi giver de nødvendige økonomiske handlefriheder og understøtter Byrådets muligheder for fortsat at modernisere og udvikle kommunen. Langsigtede mål kræver strategiske overvejelser
3
Langsigtede økonomiske mål Gældsafvikling Likviditet og finansiel strategi Budgettet skal balancere – også i overslagsårene Anlægspulje God vedligeholdelsesstandard for kommunens ejendomme
4
Overordnede rammer Overholdelse af servicevækstrammen Overholdelse af skattestoppet Prioritering indenfor den samlede økonomiske ramme Langsigtet og strategisk budgetlægning
5
Høje-Taastrup de kommende år Muligheder og udfordringer Før og efter Hedehusene Sydøst ”Grundberegningen”
6
Grundberegningen Totale råderum Service- vækstramme DemografiGæld Lokalplanlagt (eksisterende befolkning) XXX Udbygning i Hedehusene Sydøst XXX Generelt X
7
Befolkningsudviklingen
8
Flere ældre og færre yngre (INDEKS - Eksisterende befolkning)
9
Flere ældre og færre yngre (INDEKS - Hedehusene Sydøst)
10
Forudsætninger for simulation Serviceudgifterne er ændret i takt med befolkningsudviklingen –Budgetterne således reduceret –Faktiske effekt kan være noget langsommere end indlagt i modellen Kommunens andel af tilskud og udligning fastholdt på niveau 2007 Skatteindkomsterne reduceres i takt med faldende indbyggere i alderen 18-66 år Der er kun planlagt anlægsudgifter efter investeringsplanen (til og med 2011)
11
Forudsætninger for simulation Der er ikke indarbejdet yderligere lån ud over eksisterende Højkonjunktur: Lav arbejdsløshed Note: Ledige i pct. af arbejdsstyrken - november Modellen tager alene hensyn til demografien – afledte effekter af ændringer i konjunktur, sociale parametre eller erhvervslivet ikke indarbejdet. 2003200420052006 5,35,65,14,1
12
Udvikling i indtægter og udgifter (Eksisterende befolkning)
13
Udviklingen i serviceudgifter (Eksisterende befolkning)
14
Økonomiske konsekvenser af demografien Mio. kr.20082009201020112012 Bef.ændring 0-6-årige6,02,0-2,1-6,6-15,5 Bef.ændring 6-16-årige5,18,75,1-0,1-7,5 Bef.ændring 65+ årige7,713,519,023,024,6 Vækstrate i Regeringsaftale4,08,112,116,220,2 Nettoråderum-14,8-16,1-9,8-0,218,7
15
Udvikling i indtægter og udgifter (Hedehusene Sydøst)
16
Udviklingen i serviceudgifter (Hedehusene Sydøst)
17
Økonomiske konsekvenser af demografien (Hedehusene Sydøst) Mio. kr.20082009201020112012 Bef.ændring 0-6-årige6,02,0-2,10,0-3,3 Bef.ændring 6-16-årige5,18,75,12,43,4 Bef.ændring 65+ årige7,713,519,023,024,6 Vækstrate i Regeringsaftale4,08,112,116,220,2 Nettoråderum-14,8-16,1-9,8-9,2-4,6
18
Langfristet gæld ultimo, mio. kr.
19
Gældsafvikling med eksisterende lån
20
Konsekvenser af gældsafvikling Med eksisterende afdragsprofil 2007 til 2017 afvikles gælden med 356 mio. kr. såfremt, der ikke optages nye lån. På lån ekskl. ældreboliglån falder renteudgifterne med 9,4 mio. kr.
21
Opsummering Modellens usikkerhed størst efter 2012 Udfordringer: –Flytte ressourcer mellem serviceområder i takt med den demografiske udvikling –Servicevækstrammen overskrides de kommende år - nødvendigt at se på serviceudgifterne –Nødvendigt at drøfte, hvilken retning kommunen skal bevæge sig i
22
Kapacitetsanalyse af skole- og daginstitutionsområdet Analyse af det eksterne rådgivningsfirma
23
Formålet med analysen Give et billede af den nuværende kapacitet Give en vurdering af de fremtidige behov Fremkomme med forslag til en fremtidig udnyttelse af den fysiske kapacitet set i forhold til befolkningsudviklingen, som indeholder forskellige scenarier og løsningsforslag
24
Perspektiver Økonomi – hvor mange kan vi rumme? Pædagogik – hvilke undervisningsformer vil vi have? Arbejdspladser – skal alle medarbejdere kunne udføre alt arbejde på arbejdspladsen?
25
Andel 0-5 årige (2006-2014)
26
Andel 6-16 årige (2006-2014)
27
3 geografiske områder Område 1 - Fløng, Hedehusene, Charlotteskolen og Reerslev skoledistrikter. Karakteriseret ved ulige udvikling for skoler med tæt geografisk beliggenhed - forventede elevtal for Hedehusene skole stiger, mens tal for Charlotteskolen og øvrige falder Område 2 - Sengeløse, Gadehave og Torstorp skoledistrikter. Karakteriseret ved stigende udsving i perioden, men tal for 2014 lander på 2006-niveau Område 3 - Borgerskolen, Parkskolen, grønhøjskolen, Rønnevangskolen og Selsmoseskolen distrikter. Karakteriseret ved konstant og jævnt fald i antal 0-16 årige
28
Kapacitetsudnyttelsen Kapacitetsudnyttelsen af skolerne - generelt ledig kapacitet (ca. 65-70 pct. udnyttelse) Kapacitetsudnyttelse af daginstitutionerne – forholdsvis høj udnyttelse 85-100 pct. med variation henover året Kapacitetsudnyttelse af klubberne - ligger relativt lavt (66 pct.) dog med nogle 'populære' steder. Kapacitetsudnyttelse af SFO - generelt ikke meget luft Stor villighed hos borgerne til at flytte ml skoledistrikter
29
Løsningsforslag falder i to modeller Tilpasningsmodellen der illustrere hvordan den fysiske kapacitet kan tilpasses indenfor de eksisterende fysiske rammer Den mere vidtgående model, hvor der tænkes nybyggeri ind som en del af løsningsforslagene
30
Tilpasning - Basis Skolerne tilpasses og ombygges/omorganiseres til at kunne optage den ændrede befolkningsudvikling. Der opereres med mindst muligt nybyggeri. Daginstitutioner og klubber fastholdes. Område 1: Alle skoler fastholdes, Hedehusene skole og SFO udbygges. Underskud af daginstitutionspladser findes i videst muligt omfang inden for området.
31
Tilpasning - Basis Område 2: Alle skoler fastholdes, og skolekapaciteten på alle skoler udvides til at modtage en elevforøgelse. Underskud af daginstitutionspladser findes inden for området, afhjælpes ved midlertidige løsninger som fx skovbørnehaver Område 3: En skole nedlægges. Selsmose Skole udvides fra 0 - 6 kl. til at rumme 0 - 9 kl., de to øvrige skoler udvider kapacitet. Overskud af daginstitutionspladser bredes ud til gavn for børnene, som gives mere plads pr. barn.
32
Vidtgående - Basis Daginstitutioner og klubber fastholdes. Område 1: Det kan overvejes at samle kapaciteten på en ny 4-spors skole. Desuden bør i så fald en af områdets skoler opgraderes og de øvrige nedlægges. Der bygges nye daginstitutioner, efter behov. Område 2: Alle skoler fastholdes, og skolekapaciteten på alle skoler udvides til at modtage en elevforøgelse, Gadehaveskole omdannes til heldagsskole. Der bygges daginstitutioner til at dække et øget behov.
33
Vidtgående - Basis Område 3: Der lægges op til at benytte den udprægede brug af frit valg over skoledistrikterne som kommunen i forvejen er præget af, måske kombineret med fælles ledelse for (grupper) af skoler i området. En skole nedlægges, og eleverne fordeles på de øvrige skoler ved enten at udvide antal klasetrin (hvor det er muligt) eller forøge antal spor. Skolerne profileres med hvert sit tema.
34
Hedehusene - Tilpasning For at fastholde tilgangen med ikke at bygge nyt, som karakteriserer tilpasningsmodellen, anbefales følgende Alle fire skoler skal udvide deres optag af elever, dvs. Charlotteskolen skal udvides til 3 fulde spor, Fløng skole skal udvides til et meroptag, og Hedehusene skole skal udbygges, jf. basisscenariet. Det kræver bygningsmæssig udvidelse, samt at specialklasser omplaceres. På daginstitutionsområdet bliver der behov for at etablere ca. 10 nye daginstitutioner.
35
Hedehusene - vidtgående Der bygges en ny 3-sporsskole, og alle eksisterende skoler i området fastholdes. Det betyder, at der alene ud fra hensyn til kapaciteten ikke vil være behov for om- eller udbygning af de eksisterende skoler. Det bør dog stadig overvejes, om moderniseringer for at imødekomme moderne pædagogiske metoder er nødvendige. Alternativt kan der bygges en ny 4-sporsskole, og en af de eksisterende skoler kan nedlægges. Herved behøver øvrige skoler i området ikke forberede et meroptag.
36
Muligheder fra COWI (1) at sætte faglokaler i spil til grupperum, projektarbejde eller som facilitet til de elever, der måtte have behov for mere ro/mere larm omkring sig at inddrage de arealer, der traditionelt alene udnyttes til midlertidigt ophold som gange, kantiner eller reposer og nicher i de rumlige overvejelser at gøre mere intensiv brug af festsale, dramarum, kantiner og biblioteker
37
Muligheder fra COWI (2) at tilvejebringe og/eller kvalificere adgangen og udnyttelsen af gymnastiksale/ tumlesale/ festsale mv. i den daglige spontane brug samt at indrette 'nærområder' til fysisk aktivitet at arbejde med mulighederne for at 'hjemliggøre' de ældre elevers områder kontra risikoen for hærværk.
38
Investeringsbehov og finansieringsmuligheder
39
Mulig finansiering gennem grundslag Kommunen ejer arealer svarende til: 91.000 m 2 byggeret til etageejendomme 38.000 m 2 byggeret til parcelhuse Mulige salgsindtægter ligger på 4.000-8.000 kr./m 2 på etageejendomme 1.000-2.000 kr./m 2 på parcelhuse Udgifter til byggemodning
40
Perspektiver og forudsætninger Jævn udbygning fra 2008-2016 Forudsætning: Nuværende prisniveau holder Forventelig årlig indtægt ca. 50 mio. kr. ekskl. udgifter til tilslutning af varme, vand, kloak, veje mv.
41
Opbremsning? Vanskeligt at spå om fremtiden ….men prisstigningerne i København stoppet ”Knap 1.2 milliarder kroner. Så meget er priserne på boligerne på sat ned siden første november sidste år.” Hver 10. lejelighed i København til salg Afledte konsekvenser for Høje-Taastrup Mindre efterspørgsel efter boliger fra nye tilflyttere Helårsgrunde til salg: Primært i Hillerød, Frederikssund og Gribskov Kommune
42
Økonomiske konsekvenser af kapacitetsanalysen (Hedehusene Sydøst) (SKØN mio. kr.) Skønnet engangs- Udgift Skønnet varig udgift Skønnet indtægt 2008- 2016 4-sporet skole250 10 daginstitutioner130 Inventar og driftUkendt Ombygninger70 Nedlæggelse af skole, herunder evt. salgUkendt Ændringer af klasse kvotienter og m 2 -antalUkendt Salgsindtægter fra jordsalg-450 Total450 Ukendt-450
43
Alternative salgsmuligheder Eventyrpark? Udvidelse af City 2? Grunden til Multiarenaen?
44
Udgifter kontra finansiering
45
Likviditetsmæssige effekt
46
Almindelige anlægsniveau Budgetlagt2007200820092010 Anlæg (ekskl. forsyning og veje) Ekstra anlægspulje 15,5 20,0 Reelt vedrørende den almene ”drift” af kommunens bygninger: 15,5 mio. kr. (primært på daginstitutions- og skoleområdet) Fastsat givet det eksisterende udgiftsniveau.
47
Udvikling givet vores demografi Stigende pres på ældreområdet –Behov for udbygning af ældreboliger Nye boligmønstre og tilflytningsområder –Behov for etablering af ny skole? –Behov for etablering af daginstitutioner?
48
Kommunale aktiver Bygningstilstand- og vedligeholdelse, veje mv.
49
Vejområdet - standard Hidtidige budget til drift og vedligeholdelse af kommunale kan opretholde et uforandret vedligeholdelsesniveau Forudsætter dog fortsat årlige tillægsbevillinger på knap 1 mio. kr. Amtsveje: Finansieringsmango på ca. 4,9 mio. kr. til slidlagsarbejder, krydsomlægninger, istandsættelse af bygværker, ombygning af belysning og etablering af støjværn
50
Fremtidige udfordringer Ombygning af kryds, vejanlæg og vejudvidelser Signalregulering eller rundkørsel i krydset Sydvej/Hveen Boulevard Forlængelse af Sydvej til Hedehusene Ombygning af krydset på Hveen Boulevard ved IKEA Ombygning af vejene ved CITY 2 Etablering af fuldt rampeanlæg mellem Roskildevej og Ring 5 Samlet investeringsbehov 5-10 mio. kr. årligt.
51
Kommunens ejendomme Den samlede bygningsmasse udgør 300.000 m 2, og repræsenterer en værdi på ca. 6 mia. kr. Bygningerne er fra århundredeskiftet samt fra 1970’erne Udgifter til: - Udbedring af forhold omkring arbejdsmiljøet og krav fra myndigheder - Udskiftning og fornyelse af tekniske installationer
52
Finansiering og udgiftsbehov (2008-2017) (1.000 kr.)20082009201020112012 -2017 Samlet renoverings- behov 36.36536.51846.63534.88582.795 Afsatte midler i investeringsplan 2008-2011 14.08414.09634.096 Ikke finansieret behov 22.28122.42212.53978982.795 Behov opgjort på baggrund af bygningsgennemgang.
53
Renoveringer, ombygninger og moderniseringer Behov for langsigtet planlægning
54
Bygningsvedligeholdelse Note: Omfatter ejendomme som vedligeholdes af kommunen, ekskl. kommunale udlejningsejendomme, ældreboliger opført efter lov om almene boliger, bygninger tilknyttet forsyningsvirksomhederne samt selvejende institutioner som kommunen yder driftstilskud til.
55
Vedligeholdelse af: kommunens aktiver Vejområdet: –Behov for yderligere 2 mio. kr. årligt til tidligere amtsveje –Behov for yderligere 5-10 mio. kr. årligt til større anlægsprojekter på overtagne amtsveje Ejendomsområdet –Behov for ca. 14 mio. kr. årligt på ejendomsområdet indtil 2017
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.