Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mor og barn hos lægen. Hvordan vi har arbejdet med at forbedre kommunikationen – og hvad vi har fået ud af det Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mor og barn hos lægen. Hvordan vi har arbejdet med at forbedre kommunikationen – og hvad vi har fået ud af det Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp."— Præsentationens transcript:

1 Mor og barn hos lægen

2 Hvordan vi har arbejdet med at forbedre kommunikationen – og hvad vi har fået ud af det Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp

3 Om kommunikationskurset Hvad er det for et kursus?Hvad er det for et kursus? Hvordan er det blevet indført?Hvordan er det blevet indført? Hvad går det ud på?Hvad går det ud på?

4 Kommunikationskurset 2-3 dages undervisning 4 uger med afprøvning af færdigheder i klinikken og videooptagelser af samtaler 1-2 dages undervisning og feedback på videoer Maquire 1996

5 Hvordan det blev indført De første tre hold undervist af LægeforeningenDe første tre hold undervist af Lægeforeningen 8 af deltagerne blev herefter uddannet som undervisere8 af deltagerne blev herefter uddannet som undervisere Afholdt kursus for al klinisk personale i børneafdelingenAfholdt kursus for al klinisk personale i børneafdelingen Brush up kursusBrush up kursus

6 Hvad går det ud på? Få struktur på samtalenFå struktur på samtalen Gøre samtalen patientcentreretGøre samtalen patientcentreret Være opmærksom på optimal kommunikationsteknikVære opmærksom på optimal kommunikationsteknik

7 Strukturere samtalen Indlede samtale – hvorfor er pt. kommet, hvad er patientens dagsordenIndlede samtale – hvorfor er pt. kommet, hvad er patientens dagsorden Indhente information – faglig udspørgen i forhold til dagsordenIndhente information – faglig udspørgen i forhold til dagsorden Formidle information og udarbejde planFormidle information og udarbejde plan Afslutning - opsummere og checke aftaler (er behandler og patient enige i aftalerne)Afslutning - opsummere og checke aftaler (er behandler og patient enige i aftalerne) Fra start til slut opbygge relation

8 Gøre samtalen patientcentreret Patienterne skal opleve at: få drøftet de bekymringer /problemer, som de prioritererfå drøftet de bekymringer /problemer, som de prioriterer blive lyttet tilblive lyttet til blive medinddraget i de beslutninger der bliver tagetblive medinddraget i de beslutninger der bliver taget få deres forventninger indfrietfå deres forventninger indfriet blive respekteretblive respekteret

9 Være opmærksom på optimal kommunikationsteknik

10 Mor og barn hos lægen

11 Hvordan vi har evalueret kommunikationskurserne I et randomiseret studie i ambulatorietI et randomiseret studie i ambulatoriet Langtidseffekten i ambulatorietLangtidseffekten i ambulatoriet I en før-efter måling i sengeafdelingenI en før-efter måling i sengeafdelingen

12 Randomiset studie i børneambulatoriet Et klinisk kontrolleret randomiseret studie Inkluderende læger og sygeplejersker, der arbejder i børneambulatoriet, samt forældre og børn/unge, der har konsulteret disse

13 Vi undersøgte Læger og sygeplejerskers self-efficacy Forældres og børns oplevelse af kommunikationen og af deres tilfredshed med besøget

14 Self-efficacy En persons vurdering af hans eller hendes mulighed for at udføre en specifik opgave succesfuldt _____________________________________________________ Bandura 1977

15 Spørgeskema: self-efficacy Lægers og sygeplejerskers vurdering af, hvor sikre de var på, at de med succes kunne udføre en række opgaver i relation til kommunikationen med børn og forældreLægers og sygeplejerskers vurdering af, hvor sikre de var på, at de med succes kunne udføre en række opgaver i relation til kommunikationen med børn og forældre 13 spørgsmål vurderet på en skala fra:13 spørgsmål vurderet på en skala fra: 1 (slet ikke sikker) til 10 (meget sikker) 1 (slet ikke sikker) til 10 (meget sikker) _______________________________________________________________________________________________________________________ _ Parle & Maquire 1997

16 Spørgeskema: self-efficacy Besvaret: Før interventionen Lige efter interventionen 3 måneder efter 6 måneder efter

17 Interventionsgruppen: gennemsnits-score af lægers og sygeplejerskers self-efficacy (n=14) Uddrag af tabel 4a, Ph.d.afhandling

18 Kontrolgruppen: gennemsnits-score af lægers og sygeplejerskers self-efficacy (n=15) Uddrag af tabel 4b, Ph.d.afhandling

19 Gennemsnit af mean-score af alle self-efficacy spørgsmål til personalet (n=29)

20 Forældres og børns oplevelser Der var en tendens til højere tilfredshed blandt både forældre og børn, selvom resultaterne ikke var statistisk signifikante Der var en tendens til højere tilfredshed blandt både forældre og børn, selvom resultaterne ikke var statistisk signifikante Dette giver derfor anledning til en optimisme Dette giver derfor anledning til en optimisme - og til, at det må anbefales at efterprøve resultaterne i andre studier - og til, at det må anbefales at efterprøve resultaterne i andre studier

21 Langtidseffekten i ambulatoriet Et studie der inkluderede alle forældre, der besøgte ambulatoriet Et studie der inkluderede alle forældre, der besøgte ambulatoriet - fra den 23. okt. 2004 til 9. jan 2005 - fra den 23. okt. 2004 til 9. jan 2005 - og i hele 2006 og 2007 - og i hele 2006 og 2007 I alt 8329 patienter I alt 8329 patienter

22 Vi undersøgte Forældres og børns oplevelse af kommunikationen samt deres tilfredshed med besøget

23 Metode Spørgeskemaer: Spørgeskemaer: I 2004 (før kurset) på papir skemaer I 2004 (før kurset) på papir skemaer I 2006 og 2007 (efter kurset) på elektroniske spørgeskemaer I 2006 og 2007 (efter kurset) på elektroniske spørgeskemaer

24 Voksne

25 Spørgsmål20042006 % % OR OR CI CI Lægen/spl prøvede at forstå hvordan jeg oplevede problemet 85976.44,2-9,5 Jeg er tilfreds med den information jeg har fået 83965.23,6-7,4 Lægen/spl gav mig mulighed for at forklare mine tanker og følelser 79954.93.5-6,8 Lægen/spl forklarede planen for forløbet 85974.83,3-7,1

26 Børn

27 Spørgsmål20042006 % % OR OR CI CI Lægen/spl var god til at forklare tingene for mig 84942,71,6-4,7 Lægen/spl brugte et sprog jeg kunne forstå 77902,71,6-4,0 Lægen/spl forklarede planen for forløbet 88931,81,0-3,4 Lægen/spl prøvede at forstå, hvordan jeg oplevede problemet 92951,70,9-3,5

28 Sammenfattende Der var en klar stigning i tilfredsheden både hos forældre og børnDer var en klar stigning i tilfredsheden både hos forældre og børn Den højere tilfredshed har holdt sig to år efter kursusdeltagelsenDen højere tilfredshed har holdt sig to år efter kursusdeltagelsen Tilfredsheden var generelt højere hos forældre end hos børn/ungeTilfredsheden var generelt højere hos forældre end hos børn/unge

29 Før og efter måling i en sengeafdeling Personalet på én sengeafdeling deltog i kommunikationskurser – først gruppe 1.Personalet på én sengeafdeling deltog i kommunikationskurser – først gruppe 1. Herefter deltog personalet på en anden sengeafdeling i kurset - gruppe 2.Herefter deltog personalet på en anden sengeafdeling i kurset - gruppe 2. Både før og efter kurset undersøgtes forældrenes tilfredsheden.Både før og efter kurset undersøgtes forældrenes tilfredsheden.

30 Før og efter målingen Der inkluderedes 1248 forældre, der var indlagt med deres barnDer inkluderedes 1248 forældre, der var indlagt med deres barn Før måling: Fra 1/11 2005 til 28/2 2006Før måling: Fra 1/11 2005 til 28/2 2006 Efter måling: Hele 2007 og i 2008 indtil 15/10Efter måling: Hele 2007 og i 2008 indtil 15/10

31 Vi undersøgte Forældrenes oplevelse af information, medinddragelse og kontinuitet Forældrenes oplevelse af information, medinddragelse og kontinuitet 22 spørgsmål udarbejdet på baggrund af 22 spørgsmål udarbejdet på baggrund af anbefalingerne i ”Patientens møde med sundhedsvæsenet” anbefalingerne i ”Patientens møde med sundhedsvæsenet”

32 Metode Elektroniske spørgeskemaer besvaret i forbindelse med udskrivelsen

33

34

35

36

37 Resultater - sammenfattende Gruppe 1: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i Gruppe 1: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i 11/22 spørgsmål fra 2006 til 200711/22 spørgsmål fra 2006 til 2007 19/22 spørgsmål fra 2006 til 200819/22 spørgsmål fra 2006 til 2008 Gruppe 2: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i Gruppe 2: Andelen af tilfredse forældre var forbedret signifikant i 2/22 spørgsmål fra 2006 til 20072/22 spørgsmål fra 2006 til 2007 I ingen af spørgsmålene fra 2006 til 2008I ingen af spørgsmålene fra 2006 til 2008

38 Hvorfor var der kun forbedringer i gruppe 1? -Havde som udgangspunkt signifikant lavere patienttilfredshed end gruppe 2 -Havde undervisere fra kommunikations- kurset ansat i gruppen i hele perioden -Havde mindre udskiftning i personale- gruppen

39 Konklusion Kommunikations kursus til sundheds- personalet kan forbedre forældres oplevelse af kommunikation og kan styrke personalet self-efficacy Kommunikations kursus til sundheds- personalet kan forbedre forældres oplevelse af kommunikation og kan styrke personalet self-efficacy Forbedringerne forbliver konstante når de evalueres både et og to år efter kurset Forbedringerne forbliver konstante når de evalueres både et og to år efter kurset

40 Konklusion Det er nødvendigt med kontinuerlig fokus på kommunikation: Det er nødvendigt med kontinuerlig fokus på kommunikation: Ved personale udskiftningerVed personale udskiftninger Gerne ved, at underviserne er en del af personale gruppenGerne ved, at underviserne er en del af personale gruppen


Download ppt "Mor og barn hos lægen. Hvordan vi har arbejdet med at forbedre kommunikationen – og hvad vi har fået ud af det Poul-Erik Kofoed og Jette Ammentorp."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google