Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

major Hans Lundsgaard indlæg 29 AUG 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "major Hans Lundsgaard indlæg 29 AUG 2018"— Præsentationens transcript:

1 major Hans Lundsgaard indlæg 29 AUG 2018
Danske Beredskaber major Hans Lundsgaard indlæg 29 AUG 2018 Billede indsat fra event, som jeg deltager i. Regner ikke med at nogen ejer rettighederne.

2 Why do I stand here …. now - at bidrage med et oplæg på om tankerne for Forsvarets lederuddannelse, med fokus på særligt de træk, der er generelle, fx ledelse under pres og under indsats? Raketnedslag på Kandahar Airfield efterår Fotograf: Hans Lundsgaard

3 Jeg er i uniform = min professionsidentitet.
Officielt foto af Hans Lundsgaard Men udtaler mig som en 1. håndskilde Repræsenterer ikke Forsvarsakademiet, men følgende er min fortolkning.

4 Forsvarets Ledelsesuddannelser Føring af soldater i krig/missioner
Agenda Who am I? Forsvarets Ledelsesuddannelser Føring af soldater i krig/missioner Sandstorm i Helmann, major Hans Lundsgaard i Camp Bastion. Selfie, fotograf Hans Lundsgaard

5 Hans Lundsgaard Officer og professionel soldat
Tjeneste: Indkaldt i 1985 Centurion og leopardkampvognsmand, samt leder i Forsvaret i 25 år, Siden 2012 intern ledelsesudviklingskonsulent i Forsvaret Missioner udsendt som delingsfører Tuzla 1995, kompagnichef Doboj 2001, J5 plans Helmann 2006/07, Militærrådgiver for FN Kandahar/Jalalabad 2009/10 og Doctrin udvikling for Afghanske hær 2017. Profession som Soldat, En officer er at sammenligne med en læge på et sygehus. Særlige personlige egenskaber, kvalifikationer og kompetencer, der besidder et vidensmonopol og etik Fotograf: Hans Lundsgaard Officer og professionel soldat Uddannelser: - Stabskursus , (ækvivalerende til master i militære studier) Pædagogisk efteruddannelse ved FAK 2008 Master i Voksenuddannelse (MVO) i 2012 fra Roskilde Universitets Center

6 ”Jeg er en arv af min tid”
Hvervet direkte ind i at blive dannet og formet af erfaringsuddannelser, hvor officersgerningen som profession er legitimiteten og det øverste retfærdighedsgørelsesregime. Uddannet med lange uddanneler internt. 1 års løjtnantskursus 3 års officersuddannelse til premierløjtnant 1½ års kaptajnsuddnannelse 1 års videreuddannelse til major Filosofi var ledelsesprinciper. Fotograf: Selfie Hans Lundsgaard, taget i Kabul Airport foråret 2010

7 ”Nutiden for lederuddannelser i forsvaret”
Hvervet efter en bachler uddannelse og akademisk formet af legitimiteten i forskningsbaseret viden, hvor officersgerning som profession er udfordret af det økonomiske retfærdiggørelsesregime som den øverste kontekst - En grundlæggende sergentuddannelse på SU En to års diplomuddannelse for at blive premierløjtnant Reelkompetence for udnævnelse til kaptajn En master i militære studier eller anden master for at blive major Filosofi er et ledelsesgrundlag Fotografi tilhører Forsvarsakademiet, Lille billede er fra Forsvarets ledelsesgrundlag

8 Begrebet ”FØRING” i krig og krise
Den militære ledelse/føring har to afgørende kriterier: Håndhævelsen af et specifikt militært vidensmonopol Udøvelsen af en specifik militær professionsetik For det første: Det militære vidensmonopol beror på den funktionelle arbejdsdeling og specialisering, der kendetegner organiseringen af det moderne videnssamfund. I lighed med andre fagprofessioner håndhæver og afgrænser den militære profession således sit vidensmonopol gennem formelle adgangs- og optagelseskriterier, akademisering af uddannelses- og karriereforløb, juridisk regulering og normsætning samt kvalitetskontrol af den faglige praksis. Det professionelle vidensmonopol sikrer derigennem, at ikke alle og enhver kan påberåbe sig militære færdigheder endsige træffe militærfaglige beslutninger med væsentlige samfundsmæssige konsekvenser til følge. Militær ledelse forudsætter således bemestring af specifi kke militære kompetencer, som opnås gennem skoling og disciplinering i militærfaglige standarder. For det andet: Den militære professionsetik, som knytter sig til praksisfællesskabet og kommandostrukturen, beror på den særlige forpligtelse, dvs. den etiske fordring, der påhviler den militære ledelsesudøver som bærer af centrale samfundsmæssige værdier og som betroet udøver af statens ultimative magtmidler. Den militære professionsetik rummer såvel retlige principper som etiske normer og acceptregler, som ledelsesudøveren tiltræder og holdes ansvarlig for gennem et system af sanktioner, der regulerer og fastholder den faglige praksis og de professionelle dyder. Kilde: Militærledelse 2015 FAK-bog

9 ”Mission Command er et føringsprincip, der overordnet fokuserer på at føreren bibringer underlagte førere forståelsen for formålet og hensigten med deres opgaver set i rammen af den samlede plan, og de gives den størst mulige handlefrihed under anvendelsen af tildelte ressourcer” (Feltreglement I:126). Fotograf: Hans Lundsgaard General MacCrystal Kabul by august 2009

10 ”Kommando = give ordre, der skal udføres hurtigt villigt og nøjagtigt”
”… den autoritet, der tillægges føreren m.h.p. at lede og samordne indsættelse af militære styrker og omfatter retten og pligten til at agere. Udøvelse heraf sker gennem føring” (Feltreglement I:126)

11 Kommandoer skal være øvede for at have værdi.
At lede en indsats kræve professionens særlige vidensmonopol for at alle kan agere i fællesskab med effekt. DU griber til det du har øvet/trænet når du er bange og dit liv er i fare. => STANDARD PROCEDURE der kan afviges fra med kommandoer

12 ETIK er altid på spil under pres:
Du skal overholde etikken, der er definerende for om du ”gør det ordentligt” Hvem ejer retten til at bedømme kvaliteten, og at du har ”gjort det ordentligt” Kan jeg se mig selv i spejlet i morgen.

13 ”Train for the mission” under pres i forsvaret
Boksetræning kan være en mulighed for nye ledere Faldskærmskursus ved jægerkorpset. Indtænker fysisk belastninger og evt. fratagelse af en eller flere sanser, når der trænes standard procedure. Træn hele tiden på mission og ikke på administration Træne så tæt på virkelige scenarier som muligt, og det skal være legitimt at lederen fejler og lærer, når der trænes. ”Tillid til at kommandoerne er kloge” Arbejde med lessons learned som både personlig og organisatorisk læring Lav altid en anerkendende kontekst efter en træning, med ”Hvad kan vi gøre bedre?”

14 Skovbrand i Sverige 2018 Indsættelse som indsatsleder i en ”skarp mission” med mission command? Lessons learned, hvem indsamler? Hvordan bliver det inddraget i uddannelsen som indsatsleder, der er under pres? Hvad har I af spørgsmål?


Download ppt "major Hans Lundsgaard indlæg 29 AUG 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google