Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kan vi uddanne modige sykepleiere? – et spørgsmål set med danske øjne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kan vi uddanne modige sykepleiere? – et spørgsmål set med danske øjne"— Præsentationens transcript:

1 Kan vi uddanne modige sykepleiere? – et spørgsmål set med danske øjne
Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai Susanne Pommergård Jakobsen

2 Kan vi uddanne modige sykepleiere? – et spørgsmål set med danske øjne
Hvorfor mod i sygeplejen? Hvad er det vi gerne vil opnå? Hvad er mod? Hvordan trene opp studentene til at være modige og å være patientens advokat? Hvilke krav stiller det til underviseren? Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

3 Hvorfor mod i sygeplejen? Hvad er det vi gerne vil opnå?
Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

4 Hvad er mod? Hvorfor mod i sygeplejen? Hvad er det vi gerne vil opnå?
”De Sygeplejeetiske retningslinjer” fastslår, at sygeplejersken har ansvar for at yde omsorg, i den hensigt at patienten oplever velvære. Principper: Respekt for selvbestemmelse Anerkendelse af værdighed Hensyn til integritet Omhu for det sårbare Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

5 Hvorfor mod i sygeplejen? Hvad er det vi gerne vil opnå?
Anerkendelse af værdighed ”Sygeplejersken skal vedkende sig det faglige og personlige ansvar for egne vurderinger og handlinger, samt anvende et fagligt skøn, tage kritisk stilling og udvise mod og omtanke.” (De Sygeplejeetiske Retningslinjer 2013) Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

6 Hvorfor mod i sygeplejen? Hvad er det vi gerne vil opnå?
I relation til patientsikkerhed er det essentielt, at studenten forstår: at patientpleje er indlejret i en kontekst af systemer og kompleksitet at performe med professionel ansvarlighed at være en effektiv teamplayer at samarbejde og føre dialog med patient/pårørende at have respekt for patientens behov, forventninger, frygt og håb Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

7 Hvad er mod? – empirisk definition
Mod: ”Mental eller moralsk styrke til at handle eller tale i en situation, der kan være til fare eller skade for én selv.” Courage: ”At handle ud fra sin overbevisning også selvom det indebærer personlig risiko.” (Den Danske ordbog) Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

8 Hvad er mod? – systemteoretisk definition
‘Håb om det bedre’ ‘Frygt for det værre’ Mod (affektivitet) Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

9 Hvad er mod? - affektivitet
”Begrebet affektivitet inkluderer atmosfære, stemninger, fornemmelser, følelser og sansning. Det handler om intensitet, der berører os og lader sig berøre. Frem for at være noget man ‘har’ eller ‘er’ forstås affektivitet som spændinger, ‘ladethed’ og intensiteter, der udfolder sig relationelt.” (Staunæs, Juelskjær & Ratner 2010) Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

10 Hvad er mod? – systemteoretisk definition
‘Håb om det bedre’ ‘Frygt for det værre’ Mod (affektivitet) Mod = en spændings-/intensitetsforskel mellem håb og frygt Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

11 Hvad er mod? – sygeplejeetisk definition
Courage appears to be a significant unifying phenomenon that manifests itself as the courage to help patients face their own vulnerability and suffering, to bear witness to patients’ vulnerability and suffering and to have faith in oneself in arguing for and providing professionel care. Courage thus seems to play a significant role in nurses’ ability to engage in care. Nurses’ own vulnerability, suffering and sore points seem to shape their courage.” (Thorup, Rundqvist, Roberts & Delmar 2011) Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

12 Etisk dannelse – personlige egenskaber og professionelle kvalifikationer
Personal self eye-opener Vulnerability Courage to help patients facing their own vulnerability and suffering and Sore points Courage Courage to bear witness to patients vulnerability and suffering Suffering 3. Courage to trust oneself in arguing for and provide professional care blind spots Professional self Shape Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen (Frit efter Thorup, Rundqvist, Roberts & Delmar 2011)

13 Hvordan trene opp studentene til at være modige og å være patientens
Hvordan trene opp studentene til at være modige og å være patientens advokat? Patientperspektivet indlejret i uddannelsen er nøglen til sikkerhed og sundhedsforbedringer! Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

14 Hvordan trene opp studentene til at være modige?
Cases – autentiske patienthistorier Patient fortællinger Billeder Digte Filmklip Kliniske studier Andet Sanselige stemte følelser → oplevelsesmæssig erkendelse → affektivitet i form af mod Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

15 Hvordan trene opp studentene til at være modige?
Performativitet: ”Når Ego udfører en talehandling og Alter tager stilling til det udtalte, opstår der en interpersonel relation mellem de to.” (Habermas 2001) Rationel erkendelse pga. menneskets performativitet ↔ intersubjektivitet → erkendelse om ‘den anden og dennes kontekst’ → mod Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

16 Hvordan trene opp studentene til at være modige?
Sproglige argumenter får betydning – den studerende skal være villig til at argumentere for sine synspunkter og det kræver faglig viden! Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

17 Hvordan trene opp studentene til at være modige?
Faglig viden Faglige og etiske drøftelser Etisk ræsonnering Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

18 Hvordan trene opp studentene til at være modige?
1. Præcisering af dilemma: Skal jeg vælge A eller B? •Hvem er involveret i dilemmaet? 2. Find de åbenlyse værdier, principper og hensyn for A og B? •Prioritering af værdier •Find skjulte værdier og normer (Hvad frygter du, hvis..) 3. Analyse og baggrundsviden (Litteratur, erfaringer, jura) 4. Findes der alternative handlemuligheder? •Vælg handling og evaluer (Einar Aadland: Etik-dilemma og valg. Psykologisk Forlag 2000) Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai Susanne Pommergård Jakobsen

19 Hvordan trene opp studentene til at være modige?
At være faglig kompetent og have evnen til både fornuftsmæssigt og følelsesmæssigt at indgå i patientrelationer er forudsætningen for at kunne udvise mod! Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

20 Hvilke krav stiller det til underviseren?
Didaktiske overvejelser: Udgangspunkt i styrkelse af de studerendes personlige kompetencer Fokus på fremme af de studerendes faglighed Fokus på fremme af de studerendes argumentationsevne Pædagogiske metoder rettet mod incitamenter af både følelsesmæssig og fornuftsmæssig karakter Underviserens egen evne til at udvise mod! Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

21 Kan vi uddanne modige sykepleiere? – et spørgsmål set med danske øjne
Så længe der er håb, er der også affektivitet og dermed mulighed for intensitet og ladethed i form af mod! Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen

22 Referencer Aadland E. (2000): Etik-dilemma og valg. Psykologisk Forlag Habermas J. (2001) i Bordum A. Diskursetik og den positive selvreference - Jürgen Habermas kommunikative etik, København: Forlaget Samfundslitteratur, 2001 Staunæs D., Juelskjær M. & Ratner H. (2010): Freuds divan vender tilbage - ledelse af affektivitet gennem komfortteknologier, 12. årg., nr. 3 Tidsskrift for Arbejdsliv Thorup, Rundqvist, Roberts & Delmar (2011): Care as a matter of courage: vulnerability, suffering and ethical formation in nursing care. Scandinavian Journal of Caring Sciences, Nordic College of Caring Science Åkerstrøm Andersen, N. (2002): Polyfone organisationer. Nordiske Organisasjonsstudier, 4 (2), pp WHO (2011) Patient safety curriculum guide: multi-professional edition De Sygeplejeetiske Retningslinjer 2013 Den Danske Ordbog BEK nr. 29 af 24/01/ Norsk – Dansk Fagkonferanse 7. – 8. mai 2015 Susanne Pommergård Jakobsen


Download ppt "Kan vi uddanne modige sykepleiere? – et spørgsmål set med danske øjne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google