Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Fremtidens bæredygtige børnetilbud Udvikling af dagtilbuds- og skoleområdet i Lejre Kommune Camp d. 27. maj 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Fremtidens bæredygtige børnetilbud Udvikling af dagtilbuds- og skoleområdet i Lejre Kommune Camp d. 27. maj 2015."— Præsentationens transcript:

1 1 Fremtidens bæredygtige børnetilbud Udvikling af dagtilbuds- og skoleområdet i Lejre Kommune Camp d. 27. maj 2015

2 Program Kl. 17.30 Velkomst og kort om formålet med mødet Kl. 17.45 Udvalget for Børn & Ungdoms overvejelser vedr. udvikling af fremtidens bæredygtige børnetilbud Kl. 18.05 Debat i grupper vedr. udvalgets oplæg Kl. 18.45 PAUSE (m. sandwich og en vand) Kl. 19.00 Praksiserfaringer fra Aabenraa Kommune Kl. 19.45 Udvalgets blik på mulige lokale løsninger Kl. 20.05 Debat i grupper om de foreslåede lokale løsninger Kl. 20.45 Afrunding i plenum – de næste skridt Kl. 21.00 Tak for i aften! 2

3 Kvalitet i vores skole- og dagtilbud via Basisskoler Fra 0. – 6. eller 7. klasse Udskolingsskoler Fra 0. – 9. klasse Børneuniverser Dagtilbud i sammenhæng med skole 3

4 Unikke, lokale løsninger og bredde i vores skole- og dagtilbud 4

5 Det gode børneliv – vores trygge børnefællesskaber 5

6 6 Dynamik i skoleklasserne Vi ønsker flere klasser på hvert trin, og klasser der hverken er for små eller for store Det giver dynamik i elevgrupperne flere muligheder for kammeratskaber og gode forudsætninger for inklusion

7 Inspirerende ungemiljøer 7

8 8 Valgfag Vi vil skabe rammerne for et bredt og bæredygtigt udbud af valgfag, som kan inspirere og stimulere eleverne

9 Professions- udvikling med grobund i stærke faglige miljøer 9

10 Faglige kompetencer og passion Dagplejere, pædagoger og lærere kan fokusere på de aldersgrupper, de brænder for. Lærerne kan undervise i de fag, de er mest kvalificerede i. Lederne kan finde udviklende ledelsesudfordringer. 10

11 Elevtal 11

12 Udgiftsniveau 12

13 Gruppedrøftelser ved bordene 13

14 Inspirationsoplæg Aabenraa Kommune 14

15 Hvad ligger fast – og hvad er til debat? Vi ønsker at arbejde med kvalitet og faglighed i kommunens børnetilbud –Ungemiljøer –Gode overgange –Et varieret udbud af børnetilbud Metoderne er til debat –Der er ikke truffet beslutninger endnu –Camp’en kvalificerer udvalgets overvejelser, så de kan blive til et reelt politisk beslutningsoplæg Endnu uafklaret –Ledelsesstruktur –Ejerforhold –Overgang fra basisskoler til udskolingsskoler v. 6. el. 7. klassetrin

16 Mulige lokale løsninger I Udvalget for børn & Ungdom har vi gjort os tanker om, hvordan vi kan opnå øget kvalitet i vores skoler og dagtilbud. Vi foreslår, at strukturen på skole- og dagtilbudsområdet ændres, så der etableres en udskolingsskole og et antal basisskoler samt daginstitutioner og/eller børneuniverser i hvert af tre lokalområder: 1. Osted - Trællerup (Gevninge) – Allerslev (Lejre) 2. Bramsnæsvig (Ejby) – Kr. Hyllinge 3. Kr. Saaby - Hvalsø

17 [GIS-kort ind her] 17

18 Osted-Trællerup (Gevninge)-Allerslev (Lejre) Modeller/løsningsforslag Basisskoler på Trællerup og Osted Skoler samt udskolingsskole på Allerslev Skole Prioritere samtidig overflytning fra Trællerup og Osted til Allerslev – enten ved at tilbygge midlertidigt med pavilloner i Allerslev eller evt. ved at udnytte Gl. Allerslev Skole. I så fald vil de ældste elever flytte over i de midlertidige bygninger. Etablere børneunivers i Osted på basisskolen ved at flytte Osted BH ind på skolen Etablere børneunivers i Gevninge ved at flytte Myretuen BH ind på Trællerup Skole. 18

19 Bramsnæsvig (Ejby) – Kr. Hyllinge Modeller/løsningsforslag Basisskole på Bramsnæsvigskolen samt udskolingsskole på Kr. Hyllinge Skole. Opsige Rollingen og rykke den ind på Bramsnæsvigskolen sammen med Hyllebjerget (uden SFO’er på skolen) ELLER slå Rollingen og Hyllebjerget sammen i Grønhøjgårds lokaler og flytte SFO’erne fra Grønhøjgård ind på Bramsnæsvigskolen. Etablere børneunivers på Kr. Hyllinge Skole ved at opsige Hyllinge-Lyndby (selvejende institution) 19

20 Kr. Saaby - Hvalsø Modeller/løsningsforslag Basisskole på Kr. Saaby Skole (skillelinje v. 6. el. 7. kl.) – udskolingsskole på Hvalsø Skole. Der etableres ikke børneunivers i Hvalsø, da Den Grønne Kile er etableret så tæt på skolen for så forholdsvis kort tid siden, og den øvrige dagtilbudsstruktur i Hvalsø er gennemarbejdet i den forbindelse. Der skal dog skabes tætte forbindelser mellem de eksisterende daginstitutioner og Hvalsø Skole. Der etableres børneunivers på Kr. Saaby Skole ved at flytte Tusindfryd BH ind på skolen. 20

21 Gruppedrøftelser ved bordene 21

22 Lokal udviklings- og implementeringsproces Vi vil sikre forankring, lokal legitimitet, inddragelse og idégenerering i processen. Derfor lægges dele af udviklings- og implementeringsprocessen ud i lokale fællesskaber omkring børneuniverser og skoletilbud. 22 Borgere, elever, forældre, ansatte og øvrigt interessenter samles i grupper i en udviklings- og implementeringsorganisation. Med afsæt i en tydelig rollefordeling og en konkret opgavebeskrivelse, vil grupperne få ansvaret for at planlægge og prioritere, hvordan forslaget om basis-, udskolingsskoler og børneuniverser skal realiseres i de tre lokalområder.

23 Rammer for udviklings- og implementeringsgruppernes arbejde 23 Kommunalbestyrelsen Etablerer udviklings- og implementeringsorganisationen Tydeliggør rammebudgettet for hvert lokalområde. Stiller ekspertbistand til rådighed. Lytter til gruppernes forslag og bestræber sig på at realisere deres anbefalinger, så vidt det er muligt. Sikrer det tværgående perspektiv, så lokale løsninger spiller sammen i en helhed. Træffer beslutning om eventuelle ændringer i den overordnede distrikts- og områdestruktur. Træffer beslutning ang. dagplejens forankring. Sikrer løbende kapacitetstilpasning. Udviklings- og implementeringsgrupperne Mødes regelmæssigt, hvor de drøfter og beslutter, hvordan de lokale skole- og dagtilbud skal udvikles og indrettes. Kommer med anbefalinger til: –Udnyttelse af bygninger –Udearealer –De lokale skole- og dagtilbuds profil (idræt, skov, kreativitet el.a.) –Rammerne for inklusion Prioriterer de tilgængelige midler til realistiske løsninger

24 Tidsplan 24 KB tema- møde Høring Budgettet vedtages i KB UBU-møde Camp Beslutning realiseres af udviklings- og implementerings- grupper 11. august9. juni 2. juni UBU-møde 8. oktober27. maj 10.-30. juni Efterår 2015

25 Tidsplan – centrale nedslagspunkter 25 Forberedende møder i UBU og KB i juni Evt. høring d. 10. - 30. juni 2015. Godkendelse af evt. konkrete forslag i forbindelse med budgettet d. 8. oktober 2015 Etablering af lokale udviklings- og implementeringsgrupper Udviklings- og implementeringsgrupperne omsætter den politiske beslutning lokalt

26 Tak for i aften! 26


Download ppt "1 Fremtidens bæredygtige børnetilbud Udvikling af dagtilbuds- og skoleområdet i Lejre Kommune Camp d. 27. maj 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google