Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Startslide. Præsentationens title Navn Navnesen Titel Dato Titelslide ”Styringsblikket”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Startslide. Præsentationens title Navn Navnesen Titel Dato Titelslide ”Styringsblikket”"— Præsentationens transcript:

1 Startslide

2 Præsentationens title Navn Navnesen Titel Dato Titelslide ”Styringsblikket”

3 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Mod stjernerne…

4 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Disposition 1.Relationer 2.Organisering 3.Styring Styring er ikke kun for mænd i lyseblå skjorter! Alle skal være udstyret med det blik for at kunne lede og hele tiden være i bevægelse.

5 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Perspektiv på felt Forstå udviklingen i et historisk perspektiv Både faktuelt og subjektivt. Vi er på vej op ad en kompetencetrappe – jeg forsøger at præsentere næste niveau. Har man været længe nok i praksis, så ser man mønstre. De reagerer på hinanden. Pendulet svinger.

6 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer 1. Relationer Hvis disse organisationer skal lykkes med den udfordring, de har i dag i sagsbehandling og socialt arbejde, så skal man begynde at designe organisationer ud fra evnen til at skabe relationer. Hvorfor? Forandring. Det er opgaven. Vi kan kun skabe forandring, hvis vi kan skabe relationer. På alle niveauer. Punktum.

7 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Relationer og dialog som praksis vertikalt og horisontalt (det skal politikere undervises i) Relationer mellem ledere og det politiske niveau Relationer mellem ledere og fagprofessionelle Relationer mellem fagprofessionelle og borgere Relationer mellem borgere Relationer mellem fagprofessionelle indadtil Relationer mellem fagprofessionelle udadtil - Et stringent borgerperspektiv

8 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Hvad afhænger tidlig indsats af? Hvad er forudsætningerne? - Stærkt samspil mellem almenområde og specialområde - Godt samarbejde og arbejdsdeling - Videnskompetencer - Uformel faglig sparring - At børn og forældre omgives af voksne, der kan mobilisere handlekraft

9 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer 2. Organisering Hvis vi skal kunne skabe relationer, så handler det om organisering. Vi skal orkestrere et virvar af kontakter og relationer på en begavet måde. Den mængde af aktivitet er organiseringens omdrejningspunkt. Det er fokus. Organisering betyder alt; det afgør dine muligheder, din adfærd, dine resultater

10 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Koncept for organisering Vi skal organisere os på en måde, så de fagprofessionelle omgås hinanden naturligt. Vi arbejder med tværfaglig organisering for at skabe den relationelle koordinering. Hvis socialrådgiveren er fraværende, så får man en socialrådgiver fra et team, som godt kender borgeren og som også kender psykologen og de andre aktører i området.

11 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Vi skal samle sagsbehandlere, der sidder med et givent område, men som har hver deres specialer. De er geografisk opdelte tværspecialiserede teams. Mindset: Læring, refleksion, konflikter, kritik, vi begår hele tiden fejl. Der vil altid være konflikter – organisationen skal måles på evnen til at håndtere konflikter.

12 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Elementer Ingen modtagelse – sagen direkte ud i teams Geografisk opdelte teams – 4-6 sagsbehandlere Hele opgaveporteføljen (§ 11, 50, 52, etc.) – kontinuitet! Forandringsskabende § 50 undersøgelser Udvidet beslutningskompetence Tværspecialisering: Nogen ved meget om spædbørn, andre om ungdomssanktion En høj grad af faglig sparring i opgaveløsningen De er kendetegnet ved, at de hele tiden er i dialog med hinanden og anstrenger sig for, hvordan organiserer man sig rundt om borgeren

13 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Hvor er mennesket henne? Når vi får en ny `sag´ - undersøg hvor er mennesket henne? Hvem har relationer til det menneske og hvordan kan de blive en styrke? Hvordan skaber vi velfærdsaktioner omkring borgeren? Det mest omkostningstunge er at etablere relationer. Hvis der er skabt gode relationer, så involver dem. Hvis man først begynder at interessere sig for at etablere en relation, når mistillidsforholdet først er opstået, så er det nærmest umuligt. Sagt m.a.o.: Vi skal kigge på økonomien i relationer.

14 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Tværfaglig organisering Fra myndighedsrummet udad til den tværprofessionelle organisering – både i skoler og dagtilbud men også direkte til jobcenter, psykiatri, etc. Rettet mod skoler og dagtilbud: Tæt sammenhæng mellem specialområde og almenområde. Udvikl en underretningsbevidsthed. Vær tæt på – nogle forløb skal der arbejdes med lokalt og andre kræver forvaltningens involvering.

15 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Handlekompetencer Hvad skal man kunne som socialrådgiver? Stærk i kontakt- og allianceskabelse, direkte sprog, oversættelse af lovgivning til praksis, stærk i skriftlighed, systematisk, økonomisk bevidsthed, spørgsmålsbevidsthed, løsningsfokuseret perspektiv, netværkskompetent, handlekraftig. En god vidensdeler og godt følgeskab.

16 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Handlekompetencer Hvad skal man kunne som leder? Man udøver faglig ledelse, man kender sagsområdet til fingerspidserne, blik for relationer, at lede på relationer og kvaliteten i relationer, tæt opfølgning, inddragelse af ny viden, sikre overholdelse af formkrav – politisk legitimitet, evne at placere ansvaret i teamet, sørge for gode broer og samarbejde på tværs af sektorer, der omgiver forældres og børns liv.

17 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer 3. Styring Vi kan nu formulere hvilke krav, der skal stilles til styringen for at kunne skabe en relationel praksis. God styring = styring på relationer og outcome. I dag – vi bliver styret på en sådan måde, at når vi er færdige med at gøre det, vi skal, så er der ikke mere tid tilbage. Vend bøtten! Det store dilemma i dag: Splittelsen mellem processuelle afrapporteringskrav og relationer.

18 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Nyt reguleringsparadigme Legitimitet er altafgørende. På alle styringsniveauer. Fra adfærdskontrol til outcomekontrol. Fra kvantitet til kvalitet. Fra centraliseret styring til responsiv styring. Ny regulering handler `blot´ om at justere balancen i styringen!

19 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Elementer i paradigmet - En regulering i form af få formkrav, der sikrer konsistens og transparens på tværs af området. Der måles på denne opfyldelse gennem en simpelt struktureret måling for at tilgodese politisk behov for kontrol og legitimitet. - Denne suppleres med analyser fra Task Force, der sigter på læring og på, hvordan der skabes kvalitet i praksis på basis af selvregulering. - Kommunens MED-udvalg bruges aktivt til at supervisere trivsel blandt medarbejdere og performance i forhold til kvalitet. Overblikke om de rette kompetencer er tilstede? - Dette lag i Task Force´s fokus på læring suppleres af en regulering på feedback fra børn og forældre og 360 grader rundt om barnet for at opnå øget læring om, hvad der virker i indsatserne.

20 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Vejen dertil Sverigesmodellen er en god bevægelse, som er en reaktion mod en overdreven bureaukratisering. Det er ”tilbage til borgeren”. Det er langt fra tilstrækkeligt. Der er ikke råd til dobbelt op af socialrådgivere landet over. Derfor må vi fra bunden af frigøre ressourcer, hvis vi skal de mange problemer til livs, vi ser i dag. Og hvis vi skal komme den nære fremtids udfordringer i møde: Omprioriteringsbidraget. Vi har ikke råd til andet!

21 Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst uden punktopstilling, brug formindsk listeniveau Indholdsslide Skift baggrundsfarve: Design >Farver >Vælg mellen de 5 farveskemaer Stærkt formodede effekter Tidlig indsats, bedre og billigere indsats – fordi vi bruger tiden og ressourcerne langt mere rigtigt. Bedre retssikkerhed – højere professionalisme. Inddragelse! Kontakt med og kvalificeret hjælp til børn og familier. Balance i trivsel hos fagprofessionelle. Man kan gøre en forskel! Evidensbasering og læring vil komme i centrum med måling på feedback. Kompetente teams og socialrådgivere gennem kompetence, vidensdeling og tæt faglig ledelse.


Download ppt "Startslide. Præsentationens title Navn Navnesen Titel Dato Titelslide ”Styringsblikket”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google