Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10 – Hvordan kan jeg bruge det, jeg har lært Undervisere:
Dagens program Opsummering af forløbets program Gruppearbejde Pause Fælles opsummering fra gruppearbejdet Deltagerforventninger til psykoedukations forløbet
Opsummering af forløbet Introduktion og optakt til psykoedukation – film deltagerforventninger Diagnose – mani og depression Den medicinske behandling Compliance Gruppearbejde Hvad sker der under en indlæggelse intro til stemningsregistrering og sygdomsforløb De psykologiske behandlingsmuligheder udarbejdelse af forebyggelsesplaner - gruppearbejde
Opsummering af forløbet Bipolar lidelse og familien gruppearbejde – råd til pårørende når du er deprimeret/ manisk Hvad kan jeg selv gøre for at få det bedre? Kost, Motion, søvnhygiejne
Gruppearbejde Hvad har været godt på kurset? Hvad har været mindre godt på kurset? Savner du nogle emner? Er der ting vi/ undervisere bør gøre anderledes?
Deltagerforventninger til psykoedukationsforløbet med pårørende lære mere om min sygdom få større sygdomserkendelse at mine pårørende får mere forståelse for min sygdom – og hvordan vi takler min sygdom sammen at snakke med andre pårørende ser frem til udarbejdelse af handleplaner jeg er bange for at være for overbekymret – vil gerne blive bedre til at navigere at vi får ens viden/ information hvad gør man som pårørende når svingningerne kommer
Deltagerforventninger til psykoedukationsforløbet med pårørende lytte at være mor/ pårørende – hvor man ikke bor sammen at møde andre med bipolar lidelse hvad gør man når man bor alene – hvordan takle sygdommen alene hvad kan man sige til andre at kunne skelne mellem sygdom og normale svingninger arvelighed forebyggelse – lære så meget om sygdommen, at jeg ikke bliver syg igen hvordan navigere mellem forskellige tilstande – comorbiditet hvordan forbliver man mand og kone, når den ene indimellem er syg og har brug for den anden hjælper – hvordan forbliver man et par og bevarer gnisten. Deltagerforventninger fra session 1.
Deltagerforventninger til psykoedukationsforløbet uden pårørende hvordan forhindre tilbagefald compliance – at stole på behandlingen sygdomserkendelse at få redskaber – handleplaner at blive bedre til at blive i behandlingen ”selvmedicinering” hvad kan man gøre for at undgå stres information om medicin og bivirkninger arbejdsløs – langtidssygemelding. Hvilke rettigheder har vi arbejde – identitet – personlighed
Deltagerforventninger til psykoedukationsforløbet uden pårørende arbejde – ustabil arbejdsgiver får viden se journal hvad er sygdom og hvad er normale svingninger comorbiditet – differentialdiagnose skal man have medicin og kan man komme ud af det igen hvad siger man til andre om sin sygdom viden om motion – kost – søvn – meditation hjælp til selvhjælp – hvad kan jeg selv gøre kan man blive for ambitiøs i forhold til egen behandling
TAK Pas godt på jer selv Tak for jeres opmærksomhed Tak for jeres aktive deltagelse Tak for jeres engagement i undervisningen Pas godt på jer selv