Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
Advertisements

Debatmøde om lokale interesser i Ll. Næstved - Præsentation af Kommuneplanstrategi.
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Konferencen Lokalisering af golfbaner i Danmark Bæredygtig planlægning af golfbaner Plan- og proceskonsulent Morten Weile COGITA.
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Bygningskonstruktør Projektering Byggeledelse Overblik Samarbejde
FredericiaC – mere end en ny bydel.
1 “The Advocacy Triangle” – an approach to empowerment and social change Morten Bisgaard IBIS.
Hvad kan København som hovedstad?
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
Analyse- og udviklingsmodel
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN DISPOSITION: Krav til RUP Refleksioner over RUP RUP og Region Sjælland DEN REGIONALE UDVIKLINGSPLAN – Disposition.
Etablering og drift af rådgivningsvirksomhed Bæredygtigt og energieffektivt byggeri Præsenteret af Flemming J. Kristensen President Leif Hansen Inc. EUR.
1 NAMMINERSORLUTIK OQARTUSSAT GRØNLANDS SELVSTYRE GOVERNMENT OF GREENLAND Naalakkersuisut Siulittaasuata Naalakkersuisoqarfia - Formandens Departement.
KLIKOVAND møde, 27. maj 2013 Klimatilpasning på den politiske dagsorden - Konkrete projekterfaringer i Fredensborg kommune / Thomas Lykke Pedersen Borgmester.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Den bæredygtige landsby
Hvad er en bygningskonstuktør
CAMPUS SOM DEL AF BYENS UDVIKLING BYUDVIKLING PÅ TVÆRS.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? VELKOMST OG INTRODUKTION Miljøvurderingsdag
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Sven Allan Jensen as – Kbh. Landskabsmæssige interesser i regionale landbrugsstrategier Hvad er en regional landbrugsstrategi? Hvad kan den bruges til?
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Alger - Hvad er det? Hvad kan de? Søren Laurentius Nielsen
Aktiviteter i klasserne 5 Klimatopmøde. Aktiviteter i klasserne 6 Klimajournalister.
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Forslag til Kommuneplan 2009 Klima Task Force Klimaarbejdet i Hjørring Kommune I Kommuneplanen står der: Hjørring Kommune følger den globale debat om klima.
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Project Management Managing The Progress of Projects.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
En grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet Borgmestermøde i Energi på Tværs 13. april 2015 Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.
Dagens pointer Strategi og systematikken er nødvendig start til udbredelse af velfærdsteknologi Kommuner og virksomheder skal tænke i pipelines der gør.
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Insert picture: Click the icon and insert a picture from your folders. Right-click the picture and ”Send to back”. Change logo Right-click logo and select.
Vinge Bæredygtig jordhåndtering juni Bæredygtig jordhåndtering.
Creative Europe. Om Creative Europe / Europa for Borgerne Case 1 Viborg Kommune / The Animation Workshop Case 2 Østfold / Scenekunst Østfold Hvorfor og.
Får vi Bæredygtige hospitaler? Lars Kaalund/Orbicon Bæredygtighedskoordinator Nyt Hospital Herlev.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Gode råd: Planlæg din præsentation: Indledning (sæt scenen) Indhold (handling) Afslutning (løsning eller perspektiv) Find inspiration til din præsentation.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Workshop om Center for Bygningssimulering - med støtte fra PSO midler fra ELFORSK DTU, Bygning 101, mødelokale S01 Fredag 29. okt
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Gram Slot Muligheder for vækst. Drømmen: ”At Gram Slot bliver et kulturelt og erhvervsmæssigt fyrtårn i Nordeuropa”
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
FEANTSA Policy Conference – May 31st 2019
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj www.kk.dk/bdv Tøger Nis Thomsen

Hvorfor et bæredygtighedsværktøj? Mål i Kommuneplanstrategi 2007 En del af Kommuneplan 2009 for at sikre en bæredygtig udvikling af København til verdens førende miljømetropol !

Ved en bæredygtig byudvikling forstår Københavns Kommune en langsigtet miljømæssig, social og økonomisk samfundsudvikling som sker indenfor rammerne af de naturgivne ressourcer.  

Hvad kan bæredygtighedsværktøjet? fungere som procesredskab anvendes i større, lokalplanpligtige byudviklingsprojekter give svar på, hvad KK mener med bæredygtig byudvikling sikre, at bæredygtighed tænkes ind tidligt og rettidigt i udviklingsprocessen sikre den miljømæssige, sociale og økonomiske bæredygtighed være hjælperedskabet i en områdespecifik prioritering af bæredygtighedshensyn

Hovedfunktioner

De 14 bæredygtighedshensyn Byens rum Byens liv Identitet Erhverv og servicefunktioner Kommunal økonomi Projektøkonomi Langtids-holdbarhed Arealanvendelse Transport Energi Vand Materiale-kredsløb Grønne og blå områder Social mangfoldighed 6

Hvem bruger dialogværktøjet? Kommunens planlæggere Forberede mødet med developere om bæredygtighed Hvilke hensyn anser kommunen som de væsentligeste I konkurrenceprogrammer- efterspørge bæredygtighed I vurdering af konkurrenceforslag I vurdering af lokalplaner Rådgivere, developere, planlæggere, arkitekter I forslag til besvarelser af arkitektkonkurrencer I forslag til besvarelser af parallelopdrag Til inspiration Indarbejdes i lokalplaner Hvordan vil de indarbejde de 14 hensyn

Prioritering af hensyn

Vurdering af projekt (er) 9

Hvordan vurderes Fælles tværfaglig vurdering: Værktøj med hjælpespørgsmål og scoring af alle 14 hensyn Vurdering af hvor godt et forslag lever op til den overordnede målsætning for byudviklingsområdet Vurdering af byudviklingsområdets relation til dets omgivelser – både den omkringliggende bydel og byen som helhed Vurdering af strategien for hvordan og hvornår borgere og interessenter skal inddrages i planprocessen. En vurdering af hvor godt de prioriterede områdespecifikke hensyn, er indarbejdet i forslaget En vurdering af hvordan forslaget bidrager til den omkringliggende bydel og by.

Scoring Pointsystem 1 – 5 1 Hensyn ses ikke indarbejdet 2 Hensyn ikke tilstrækkeligt indarbejdet 3 Hensyn indarbejdet – state of art - svarer til standard 4 Hensyn indarbejdet over standard 5 Hensyn indarbejdet på ny innovativ måde

Visuelt visning af resultat

Sustainability in Construction and Civil Works 2010 This is the 4th generation of Copenhagen’s guidelines for construction and civil works The requirements are binding for: The Municipality’s construction and civil works Urban renewal and other subsidised construction Affordable and social housing And to be an inspiration for developers, consultants and others www.kk.dk/mba2010 (also in an english version)

Standards attached to visions Requirements based on function We have developed a number of environmental guidelines with strict minimum requirements concerning low-energy buildings, use of renewable materials, minimisation of water consumption, waste recycling, amongst others. These requirements are mandatory in all building activity by The City of Copenhagen and building subsidized by the City (social housing and urban renewal projects) and serve as inspiration for private developers. Standards attached to visions Requirements based on function Documentation

Themes Sustainable project design Energy and CO2 Materials and chemicals Water and drainage Townscape, life and nature Waste Noise Indoor climate The Construction Site

miljørigtig projektering Sustainable project design: Evironmental impact Environmental priorities Environmental tasks Tools and techniques Life Cycle Cost (LCC) miljørigtig projektering Dokumentation Kravene i Miljø i byggeri og anlæg skal dokumenteres opfyldt som led i den miljørigtige projektering. Bygherrer eller projektejere skal fremsende materiale, der kan danne grundlag for en vurdering af, om et projekt opfylder disse krav. Et projekt kan ikke påbegyndes, førend dette materiale er tilvejebragt. Ved politisk godkendelse af et projekt skal det beskrives, at kravene i Miljø i byggeri og anlæg bliver opfyldt. Endelig skal det ved sagens aflevering eller senest ved aflevering af byggeregnskabet dokumenteres, at de krævede tiltag er udført. 1. Miljøkortlægning Miljøpåvirkninger, som et bygge- eller anlægsprojekt kan give anledning til, skal kortlægges og bedømmes systematisk. Bedømmelsen skal foretages ud fra en helhedsorienteret kortlægning af miljøpåvirkninger og de afledte miljøeffekter i forbindelse med opførelse, drift og nedbrydning. 2. Miljøprioritering Der udvælges 3-6 miljøpåvirkninger, der ud fra deres miljøeffekter og ud fra bygherrens miljømålsætninger skal være fokusområder i det aktuelle projekt. Det er disse miljøpåvirkninger, der specielt skal arbejdes med at nedbringe. Disse skal desuden prioriteres indbyrdes. 3. Miljømål For de prioriterede miljøpåvirkninger formuleres miljømål. Miljømålene skal være målbare – det vil sige, at man efterfølgende kan dokumentere, om de er opfyldt eller ej. Miljømålene opstillet for projektet skal understøttes af de relevante krav beskrevet i de følgende 8 kapitler. 4. Virkemidler Der skal med udgangspunkt i miljømålene opstilles en bruttoliste over virkemidler. Virkemidlerne er løsninger, der bidrager til at opfylde miljømålene. Ved endeligt valg af virkemidlerne skal der inddrages totaløkonomiske vurderinger (forklaret herunder) af de enkelte løsninger. Virkemidlerne skal tilvælges således, at der opnås størst miljøfordel inden for den økonomiske ramme. Der tilvælges virkemidler, indtil miljømålene er opfyldt. Jo højere prioriteret en miljøpåvirkning er, jo vigtigere er det at opfylde miljømålene. I virkemiddellisten noteres desuden, hvem der er ansvarlig for, at det enkelte virkemiddel implementeres – det kan være arkitekten, ingeniørrådgiveren, entreprenøren, bygherren selv m.fl . Der skal anlægges en totaløkonomisk betragtning for at vurdere omkostningerne og de økonomiske gevinster i projektet. Den totaløkonomiske vurdering omfatter økonomien i hele processen fra anskaffelse over driften til endelig bortskaffelse. Vurderingen af det enkelte virkemiddel foretages i forhold til den traditionelle løsning – vil virkemidlet være dyrere eller billigere end den traditionelle løsning? Der foretages ikke nøjagtige beregninger, men alene vurderinger, der skal hjælpe til at udvælge de virkemidler, der vil give størst besparelser/færrest udgifter og samtidig bidrage til målopfyldelsen. Herved kan man evt. udvælge et mindre antal virkemidler, der såvel miljømæssigt som økonomisk ser lovende ud, og gennemføre mere nøjagtige beregninger – f.eks. tilbagebetalingstider. Lærkehaven, Lystrup, Danmark Herzog + Partner, 2008