Anker Brink Lund: Den civiliserende samtale: Folkebibliotekernes rolle som sociale medier CBS Center for Civilsamfundsstudier
Forskningsbaseret udgangspunkt: Anker Brink Lund & Stig Andersen (red): Tilbageblik fra Hvad skete der med medierne? Forlaget Gyldendal, 2011 Anker Brink Lund & Gitte Meyer: Civilsamfundets ABC. Forlaget Møller, 2012
Nye vilkår for den offentlige samtale: Fra massemedier til en masse medier Vi har aldrig haft adgang til så mange data Og så effektive måder at søge informationer på Content is king – but conversation is King Kong
Er alle sociale medier nødvendigvis civile medier?
Styrker nyhedsmedierne den civiliserede samtale?
6 Massemedier er tidrøvere = interpassivitet > interaktivitet
Samtalen drukner i nyheder Projekt Nyhedsuge dokumenterer : 1999: > ’nyheder’ 2014: < ’nyheder’ –Web-mediet skaber kakofoni –Der er kort sagt mindre tid til reflektion
Vanebrugere fra 51 -> 25 % Nyttebrugere fra 23 -> 26 % Marginalbrugere fra 26 -> 49 % Nyhedsmediernes brugsværdi før og nu
The Google Paradox Global kakofoni Lokale behov Hvad betyder det for folkebibliotekerne?
Udlån af bøger Udlån af andre medieformer Opslags- og læsesalsfunktioner Lokalt mødested (Kulturhus) Showroom for bog-, film- og musik-branchen Varmestue, lektiecafé og spillebule Rådgivning og borgerservice (U)høflig selvbetjening Men hvor blev den civiliserende samtalen af? Bibliotekernes mange funktioner
1. Det kommunale perspektiv - ”Budgetterne skal holdes …” 2. Det bibliofobiske perspektiv - ”Glem bøgerne og tilbyd alt muligt andet …” 3. Civilsamfundets perspektiv - ”Det er samtalen, der er kerneydelsen …” Tre perspektiver på biblioteksudviklingen:
Segmenterede samtalepartnere: De forandringsparate – velinformerede og rettighedsbevidste De traditionalistiske – foreningsaktive og tillidsfulde De fællesskabsorienterede – vil gerne gøre noget med andre De individualistiske – vil bare selv have noget ud af det
Forandringsparate Traditionalistiske Fællesskabsorienterede Individualistiske
Samtalestrategi – fordi: forudsætning for målrettet handlen nødvendig koordination af forventninger Skabe sammenhæng mellem visioner og reaktioner Men glem ikke, at strategier: Ikke er patentløsninger eller facitlister Aldrig erstatter god ledelse og sund fornuft Hele tiden skal justeres gennem praktisk brug
Man kan ikke være venner med alle