Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anker Brink Lund CBS International Center for Business and Politics En Nyhedsuge i Danmark: Foreløbige resultater og anbefalinger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anker Brink Lund CBS International Center for Business and Politics En Nyhedsuge i Danmark: Foreløbige resultater og anbefalinger."— Præsentationens transcript:

1 Anker Brink Lund CBS International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk En Nyhedsuge i Danmark: Foreløbige resultater og anbefalinger

2 Forskning i journalistiske fødekæder Data fra dagblade, radio og tv i uge 46/1999 – 2008 Data fra specialmedier uge 45-46/2003 & 2008 Data fra webmedier uge 46/2008 Systematisk analyse af citater, lån, og ran Beregning af citatbalancer og produktivitet Specialstudier i 10 kommuner + Udredningen af offentlig mediestøtte International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk

3 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk Nogle udvalgte nøgletal19992008 Danske 7/24 nyhedsplatforme 2<100 Betalte hverdagsaviser1,5 m1,1 m Organiserede journalister9.488 13.857 - heraf offentlige kommunikatører 172 357 143 -heraf private kommunikatører 398 953 Kommunale enheder 291 103 Antal Spindoktorer? 10 ???

4 producenter ____________ Excl. gratis ugeaviser, magasiner og internet: ?

5 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk

6 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk Organiserede journalister 15.1.19992008 Dagblade23552362 Radio/TV18652092 Fagblade og magasiner 638 682 Distriktsblade 116 168 Nyhedsbureauer 133 143 Fritstående netmedier - 50 Journalistforbundet i alt 9488 13857 (incl. kommunikatører, pensionister, studerende m.v.)

7 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk Organiserede journalister 15.1.19992008 Dagblade23552362 Radio/TV18652092 Fagblade og magasiner 638 682 Distriktsblade 116 168 Nyhedsbureauer 133 143 Fritstående netmedier - 50 Freelancere 9741562 Privat kommunikation 398 953 Offentlig kommunikation 172 357 Journalistforbundet i alt 9488 13857

8 Dansk annonceomsætning (løbende mio. kr.) 1999 2008 Dagblade 3.334 2.735 Lokale ugeaviser 2.134 2.554 Magasiner/fagblade 1.784 1.818 TV 1.800 2.431 Radio 188 250 Internet 85 2.926 Andre kanaler8.464 14.916 Reklame i alt 19.353 27.630 + 30 %

9 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk Hvilke medietyper har du brugt i den seneste uge? 1. Nyheder på dansk tv (88%) 2. Nyheder på danske internetsider (78%) 3. Nyhedsudsendelser i radioen (70%) 4. Nyheder på TTV (60%) 5. Lokale gratis ugeaviser (58%) 6. Aktualitetsmagasiner på dansk tv (53%) 7. Landsdækkende morgenaviser (49%) 8. Gratisaviser (42%) 9. Lokale eller regionale dagblade (36%) 10. Fagblade (31%) 11. Magasiner og ugeblade (30%) 12. Formiddagsaviser (27%) 13. Nyheder på udenlandske internetsider (21%) 14. Nyheds- og magasinprogrammer på udenlandsk tv (19%) 15. Aktualitetsmagasiner på radio (14%) 16. Nyheder på mobiltelefon (7%) Kilde: Kim Schrøder, 2008

10 FDIM Top-20 over websites uge 46,2008 1. dr.dk 2. ekstrabladet.dk 3. msn.dk 4. krak.dk 5. tv2.dk 6. degulesider.dk 7. eniro.dk 8. dmi.dk 9. dba.dk 10.bt.dk 11.politiken.dk 12.tdconline.dk 13.jp.dk 14.rejseplanen.dk 15.jubii.dk 16.euroinvestor.dk 17.arto.com 18.berlingske.dk 19.borsen.dk 20.epn.dk

11 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk De mest citerede nyhedsmedier (excl. egenreferencer) ( ) = 1999-placering 1. Ritzau (1) 2. Morgenavisen Jyllands-Posten (4) 3. Berlingske Tidende (2) 4. Politiken (3) 5. Ekstra Bladet (6) 6. DR/Nyheder = TV-Avisen (10) + Radioavisen (16) 7.TV2/Nyhederne (11) – incl. TV2/News 8.Børsen (8) 9. B.T. (9) 10. Nordjyske (13) 11. JydskeVestkysten (7) 12. Newspaq (ny) 13. Fyens Stiftstidende (12) 14. Ugebrevet A4 (ny) 15. Fagbladet 3F – incl. 3f.dk (ny) * Enheden er selvstændige nyhedsredaktioner. Derfor er Dagbladet Børsen og borsen.dk opgjort hver for sig. Hvis deres citater sammenlægges ville mediehuset Børsen være placeret på en 8.plads.

12 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk Grader af journalistisk originalitet: A. Solo Fokus-jurnalistik - cit - nolo - spin Rutine-journalistik B. Versionering - ny vinkel - ny kilde - ny rubrik Service-journalistik - ny placering C. Lån og ran

13 Fokusjournalistik ca. 20 procent Rutinejournalistik ca. 40 procent Servicejournalistik ca. 40 procent Journalistisk originalitet

14 The Long Tail = Alle kan nu lave nyheder Recommended reading: Chris Andersson: The Long Tail. Bockman, 2006

15 Specialmediernes Top-25 (uge 45-46, 2008): Ugebrevet A4 3F Computerworld.dk Ugebrevet Mandag Morgen Videnskab.dk Sygeplejersken Ingeniøren Dagens Medicin Food Culture Tandlægebladet Altinget.dk DI Business Lederne Tipsbladet Ugeskrift for Læger Tænk HK.dk Magisterbladet LandbrugsAvisen Folkeskolen Efterskolen Arbejdsmarkedspolitisk Agenda Økonomisk Ugebrev Danske Kommuner Effektivt Landbrug

16 Nettrafik genereres ikke primært af nyhedsmedier NB! Kilde: FDIM, 2008

17 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk What business are we in? Nyheder og aktualiteter Nuheder og potentialiteter Nærheder og trivialiteter Særheder og kalamiteter

18 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk What business are we in? Nyheder og aktualiteter Nuheder og potentialiteter Nærheder og trivialiteter Særheder og kalamiteter = Behov for et nyt begrebsapparat?

19 International Center for Business and Politics abl.cbp@cbs.dk De afgørende spørgsmål : A. Hvordan undgår vi at bidrage til den epidemiske nyhedsforstoppelse? B. I stedet for at tale så meget om nyheder skulle vi måske interessere os mere for aktualiteter – og segmentere dem efter relevans C. Kan vi forbedre samspillet mellem publicister og kommunikatører?

20 Region Syd som Nyhedslaboratorium?


Download ppt "Anker Brink Lund CBS International Center for Business and Politics En Nyhedsuge i Danmark: Foreløbige resultater og anbefalinger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google