EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
Erhvervsuddannelse i DK
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Fra ufaglært til faglært
Efterskolernes Vejlederkonference
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Konference for lokale uddannelsesudvalg Oktober 2017
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Erhvervsuddannelse i DK
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal

EUD’s ændrede rolle Erhvervsuddannelserne for dem, der kan og vil Øget fokus på kerneydelsen: undervisning Ungdomsuddannelse – ikke forberedelse til én Øget fokus på faglige niveauer, talentspor mv. Forskellige tilbud: de helt unge, de unge og de voksne

4 klare mål Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse. Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

EUD reform 4 hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport Grundforløbene bliver ensartede i opbygning og varighed på tværs af hovedområder

Ingen adgangsbegrænsning til GF 2. Fortsat skolepraktik. Skolerne bestemmer, hvor tit GF 2 starter. GF 1 påbegyndes i august. Skolen kan optage elever i januar.

Overgangskrav fra GF til HF Overgangskravene består af: Færdigheder Viden Kompetencer Grundfag Certifikatkrav De fag-faglige krav er grundlæggende de samme fremover som der er i dag. Overgangskravene findes i Bekendtgørelse 1015 fra 2014 om optagelse til skoleundervisningen i hovedforløbet https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=164813#Bil22

Certifikatkrav og grundfag Rulle- og bukkestillads Førstehjælp og brand Matematik F Teknologi F Begge skal bestås Det uddannelsesspecifikke fag skal bestås. Grundforløbsprøven skal bestås. Prøven stilles af skolen i samarbejde med det faglige udvalg.

Hovedforløb Nedenstående er krav, der kommer med reformen: Flere fag skal beskrives med et obligatorisk niveau og et valgfrit højere niveau. Det faglige udvalg har ansvaret for at udvikle talentspor og skolerne skal gennemføre talentspor på alle relevante uddannelser. Mindst 25 % af undervisningen skal foregå på højere niveauer end de obligatoriske Skolerne tilbyder uden for almindelig undervisningstid eleverne intensiv træning i relevante faglige kompetencer som forberedelse til konkurrencer.

Hovedforløb – EUV > 25 år Voksenspor - ErhvervsUddannelse for Voksne. Har en voksen: 2 års relevant erhvervserfaring: Standardiseret uddannelsesforløb uden grundforløb og praktik og 10 % kortere skoledel, der som hovedregel skal være sammenhængende. < 2 års relevant erhvervserfaring: Kan modtage GF 2. del, 10 % kortere skoledel og kortere praktikperiode, maks. 2 år. Ingen relevant erhvervserfaring: Som EUD, dog kun GF 2. del Det faglige udvalg definerer, hvad relevant erhvervserfaring er. Regler om godskrivning og afkortning fastsættes af de faglige udvalg

EUV - relevant erhvervserfaring Eleven skal have arbejdet med tømrerarbejde heraf have mindst 4 måneders erfaring med hver af følgende områder: Tagarbejde, fx rejsning af tagkonstruktion, undertag, lægtning, tagfod Indvendigt arbejde, fx gulv, loft, døre, gips, isolering Udvendigt arbejde, fx isætning af døre og vinduer, facadebeklædning. Arbejdsopgaverne skal have været varierede og foregået i samarbejde med eller under vejledning af fagkyndige. Eleven skal kunne udføre arbejdsopgaver selvstændigt og rutinemæssigt.

Kompetencemål - hovedforløb Der er foretaget mindre ændringer og revideringer af kompetencemålene Hovedindholdet er dog det samme. Altså en færdiguddannet tømrer skal kunne nogenlunde det samme i 2020 som i dag.

Træfagenes Byggeuddannelse, Murer, Struktør og Brolægger Ny fagrække Tværgående Træfagenes Byggeuddannelse, Murer, Struktør og Brolægger Teknologi E 2 uger Byggeri og arbejdsmiljø 1 uge Byggeri og samfund 1 uge Byggeri og energiforståelse 1 uge Byggepladsindretning og affaldshåndtering 1 uge Nivellering og afsætning 0,5 uge

Ny fagrække – m. ekspertniveau Opdeling i ”teorifag” og ”praktikfag” Ydervægskonstruktion, principper 1 uge Ydervægskonstruktion, udførelse 1 uge Tagkonstruktion, principper 2 uger Tagkonstruktion, udførelse 2 uger Udvendigt tagarbejde, principper 1,5 uge Udvendigt tagarbejde, udførelse 2 uger

”Ny” fagrække – kendte fag Råd og svamp 0,5 uge Konstruktionstegning 1,5 uge Montage af døre og vinduer 1 uge Gulvkonstruktion og trægulve 1,5 uge Vådrumsopbygning m. lette skillevægge 1,5 uge Trappearbejde 0,5 uge Sammensatte tømrerkonstruktioner 2 uger Praktisk prøve 1 uge Valgfri specialefag 3 uger Valgfag 2 uger

Vejledende forslag 1. Hovedforløb Nivellering Byggepladsindretning og affaldshåndtering Ydervægskonstruktioner Montage af døre og vinduer Råd og svamp Byggeri og energiforståelse

2. Hovedforløb 3. Hovedforløb Tagkonstruktion Byggeri og samfund Udvendigt tagarbejde Byggeri og arbejdsmiljø

4. Hovedforløb 5. Hovedforløb Gulvkonstruktion og trægulve Vådrumsopbygning m. lette skillevægge Trappearbejde 5. Hovedforløb Sammensatte tømrerkonstruktioner Praktisk prøve

Udfordringer for skolerne Elever kan frit vælge, hvilken uddannelse de vil følge på GF 2, uanset hvilken fagretning de har fulgt på GF 1. Grundforløbet får en fast varighed. Det er slut med at forlænge en elev 5, 10 eller flere uger. Eleverne har kun 3 forsøg til at bestå GF 2. Et hold hovedforløbselever kommer til at bestå af mange forskellige elever, almindelige, elever på talentspor, voksne med afkortet skoleundervisning og kombinationer af disse. Tvangsmerit. Eleverne skal have godskrivning og afkortning for det de har gennemført. De kan ikke vælge at følge undervisningen alligevel.

Elevtyper I uddannelsesordningen tager UVM udgangspunkt i 4 fagrækker, og de er som følgende: Skema 1: EU9, EU9+ og EUV3 elever Skema 2: EUV1 og EUV2. Ved EUV1 skal praktikmål dog udelades. Skema 3a: Talentspor, unge + EUV3 Skema 3b: Talentspor, voksen Skema 4: EUX-elever

Elevtyper EU9 Elever starter direkte fra 9. og 10. klasse. Grundforløbet varer et år. EU9+ Elever under 25 år, der ikke kommer fra 9. eller 10. klasse, starter direkte på 2. del af grundforløbet, der har en varighed på 20 uger. EU9X EU9 elever, der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen EU9X+ EU9+ elever der kombinerer en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen. De starter direkte på grundforløbets 2. del. EUV1 Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforløbet vil udelukkende bestå af et reduceret hovedforløb, og er således uden grundforløb og uden praktikuddannelse. EUV2 Voksen-elever der skal have et standardiseret uddannelsesforløb for voksne. Uddannelsesforløbet vil bestå af grundforløbets 2. del med en varighed op til 20. uger, samt et reduceret hovedforløb inklusiv praktikuddannelse med en maksimal varighed på 2. år. EUV3 Voksen-elever, der skal have et uddannelsesforløb, der i omfang og varighed svarer til en erhvervsuddannelse for unge, dog kun med grundforløbets 2. del. Praktikuddannelsens længde vil svare til praktikperioden for de unge. EUX MEST Ny mesterlære: 1. år af uddannelsen foregår som praktisk arbejde hos mester. Eleven skal ikke igennem det almindelige grundforløb på skole. Oplæringen hos mester eller i virksomheden erstatter grundforløbet. PREUD Produktionsskolebaseret EUD, grundforløbet erstattes helt eller delvist af grundlæggende praktisk oplæring på en produktionsskole – efter modellen om ny mesterlære. Den praktiske oplæring afsluttes med en praktisk opgave, som indgår i den samlede vurdering af elevens kompetencer. Hovedforløbet gennemføres på normal vis. TAL Talentspor med højniveauer i specialefag

Deadlines Bekendtgørelserne er i trykken Uddannelsesordninger Sendt i høring 16. marts Høringsfrist 15. april Udstedes 1. maj

Ikrafttræden Elever der starter på grundforløbet i august 2015 EUV elever Igangværende elever – både på grundforløb og hovedforløb – færdiggør uddannelsen efter gældende regler. Skolerne beskriver overgangsordninger for igangværende elever

Læremidler

Læremidler 9. Mere og bedre undervisning Minimumstal for lærestyret undervisning Kompetenceløft til underviserne Bedre kobling af skoleforløb og praktik Styrket anvendelse af IT

Læremidler 9.5. Styrket anvendelse af it Fokus for strategien skal være, hvordan styrket anvendelse af it kan bidrage til at realisere de politisk fastsatte mål med reformen, herunder ikke mindst som redskab til at differentiere undervisningen med afsæt i den enkelte elevs forudsætninger samt styrke koblingen mellem skoleforløb og virksomhedspraktik. Styrket anvendelse af it skal understøtte arbejdet med at skabe bedre resultater på elevniveau, og skal derfor ses i tæt sammenhæng med lærernes opkvalificering.

Læremidler Spørgeskemaundersøgelse gennemført i efteråret viser opbakning til fælles læremiddelmateriale og bogpakke. Det faglige udvalg erkender at forløbet omkring digitalisering af bogpakken langt fra har været optimalt. PDF udgave af de eksisterende lærebøger har aldrig været målet. Det faglige udvalg håber dog ikke, at dette vil skygge for brug af og dialog om de nye læremidler der er udviklet. Udvalget vil i foråret indkalde til en række møder med information om EUD reformen. Her vil også blive informeret grundigt om ændringerne i bogpakken. Udvalget vil se på, om der skal udvikles et hæfte til brug i praktikundervisningen

Svendeprøve Udføres efter beskrivelserne i oplægget. Skolen opstiller rammer for elevernes materialevalg og – forbrug Det vil sige, at skolen kan bestemme: der er 2 typer undertag at vælge imellem der er x m2 beklædning til rådighed Censorvejledning og vejledning til skolerne findes på bygud.dk.

Svendeprøveresultat – efterår 2014

Svendeprøveresultat – efterår 2014

Kilde: EASY- P.

Praktikmål

Kilde: UVM

Kilde: UVM

Kilde: UVM

Kilde: UVM