Hvad er en inkrementel og iterativ process?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Notation Oversigt Kapitel 18.
Advertisements

Teknisk implementering
Arkitektur, lagdeling og pakker
Softwarekonstruktion
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Information Systems work and Analysis of Change
Flugtveje. Problemanalyse Hvordan finder man optimale flugtveje? Hvordan kan man finde optimale flugtveje ved hjælp af grafteori? Hvordan kan vores optimale.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Larman, 2. udgave kap. 11 Grundlæggende Systemudvikling zHvad er systemudvikling ? zHvad er UML ? zHvad er analyse og design ? zHvad er UP ?
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Softwarekonstruktion
Oversigt, principper og teknikker
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
OOA&D Et Crash-kursus.
Projektplanlægning Planlægning for solution makers a/s
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Om forretningsmæssige kompetencer
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Virksomhedens informationsbehandling
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Introduktion I4DAB1 Jesper Tørresø Forår Layers + Tiers ? Tiers er opdelinbgslag omkring en logisk abstraktion (Præsentation, forretningslogik og.
Midtvejsevaluering 2. Semester projekt Gruppe 4 Brian, Christian, Henrik & Nicklas.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Unified Modeling Language
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering Exceptions.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Ideér til klasser Analysemønstre.
Situationsbestemt metodevalg
I o p o DAIMI, AU, Marts 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Et lille banksystem Modellering ved hjælp af UML.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering MVC Et mønster for grænseflader.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering13.1 Lingo Objectorienteret Lingo.
Systemudviklingsstrategier
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Modelleringsperspektiver Hvad betyder en klassemodel egentlig?
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling1.1 Objektorienteret design Persistens - introduktion.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1 Et lille banksystem Modellering beskrevet ved et UML klassediagram.
Programmering og systemudvikling
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Programmering og systemudvikling 1.1 Programmering og systemudvikling Lektion 1 Oversigt Forskellige.
Programmering og systemudvikling
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Software Testing Software testing.
بسم الله الرحمن الرحیم.
Præsentationens transcript:

Hvad er en inkrementel og iterativ process? Processen Hvad er en inkrementel og iterativ process?  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Processen og klassemodellen Mønstre class Customer { ….. } Interaktion IOOP Mønstre Dynamik  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Objektorienteret systemudvikling Vandfalds metode? Analysis Design Implementation Test Analysen behøver ikke at være færdig før man påbegynder design, implementation og test; det kan være fordelagtigt at bruge use cases som prioriteringselementer og dem der driver processen.  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Objektorienteret systemudvikling Iterativ udvikling implemen- tation evaluation Nye krav design analysis  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Objektorienteret systemudvikling En iteration/version Færdiggørelses- procent 100% 100% 80% 60% 40% 20% 0% Spec. Analysis Design Impl. Test Aktiviteter  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Objektorienteret systemudvikling Development model Use cases ... ... ... ... ... ... ... Versioner/iterationer  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Objektorienteret systemudvikling Endemål Mål: Udvikling af et system, der består af en række samarbejdende objekter Struktur af systemet: Class8 Class3 Class4 Class7 Class1 Class8 Class3 Class4 Class2 Class7 Class6 Class1 Class9 Class5 Class3 Class4 Class7 Class1 Class1 Class4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Grænse flade Grænse flade kompo- nent Funktions- komponent Model- komponent Persistens- kompoent Rela- tionel DB  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling

Iterativ udvikling = minivandfald Analyse Design Realisering Test 1. år 2. år 3. år Analyse Design Realisering Test 1 dag 5 dage 14 dage Analyse Design Realisering Test 1 dag 5 dage 14 dage Ny prio- ritering  Jens Bennedsen 2002 Objektorienteret systemudvikling