Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

TOMAT præsenterer. TOMAT præsenterer Zone Terapi Det er let at give sig selv zoneterapi i hænderne. Vi skal se på 5 simple øvelser man kan gøre hver.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
Det skrå kast - dokumentation
Filmtekniske virkemidler
Vores syn og optiske illusioner
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
og andre udviklingsperspektiver
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Videregående pc-vejledning Modul 08: Billeder 1 60+Bornholm.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Markedskommunikation Kapitel 10
Kropsbevidsthed og forflytning
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Scanning og opmærksomhed
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Labans bevægelseskvaliteter
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Konstant acceleration
Indsæt eller fjern værktøjslinier
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Komposition er ordning af elementer og flade til en billedlig enhed
Perception og disposition af grænseflader
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Komposition Eksempler og øvelser.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
”Parts of speech” grundbegreber.
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Proteiner og massespektrometri
Hvordan er billedet bygget op?
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Ergonomi & Forflytningsteknikker
Foredrag i Historisk Forening
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Skabelon mailopsætning
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Future Vejle inspiration
Kunstbilleder analyse.
Ti x to x tolv i træningscenter
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7

Digital videoformidling Skærmkræfter Retninger Magnetisme og masse Symmetri/asymmetri Figur/baggrund Psykologisk helhed Vektorer

Digital videoformidling Retninger Det horisontale (bredformat) –Understøtter ro, stilstand, stabilitet –Nedarvet biologisk synsfelt (bi-okulært) –Landskaber og den liggende krop Det vertikale (højformat) –Understøtter dynamik og energi –Den opretstående krop, ’skylines’

Digital videoformidling Gotisk vs. Renæssance arkitektur –Stræbe ’op’ eller ’ud’ ’Tiltning’ af 2D plan –Væltede linjer giver dynamik og arbejder mod vores synssans indbyggede stabiliseringsmekanismer –Ønsker vi fx. at portrættere en konservativ, traditionsbunden virksomhed, kan væltede dynamiske linjer virke upassende –Ellers er det et effektivt virkemiddel

Digital videoformidling Diagonal

Digital videoformidling magnetisme Skærmkanten/rammen tiltrækker –Bl.a vist gennem eksperimental psykologiske undersøgelser –Især hjørnerne har en tendens til at ’suge’ objekterne til sig –Magnetismen arbejder altså mod den grafiske tyngdekraft (til et vist punkt) –Dette udnyttes til at opnå kompositorisk balance/ubalance

Digital videoformidling Balance –Rammens magnetisme

Digital videoformidling –Magnetisme ophæver tyngdekraften –Balancering –’Frit fald’

Digital videoformidling

Balance –Siderne trækker i objektet

Digital videoformidling

Kompositorisk giver det anledning til –Headroom, dvs. en ’passende’ afstand mellem hovedet og rammen –For lidt headroom (magnetismen trækker op) klaustrofobisk –For meget headroom (grafisk tyngde) hoved ’falder ned’ –Passende headroom (kræfterne opvejer hinanden)

Digital videoformidling 1/3 2/3 1/4 3/4 Nær [CU] Halvnær [MCU] Halvtotal [MS]

Digital videoformidling –En vertikal komposition kan udnytte magnetismen i toppen af skærmen –Fx. ved motiver som ’stræber mod himlen’ eller ’er trængt op i en krog’ –Horisontale kompositioner kan udnytte sidernes magnetisme –Fx. ved motiver som ’breder sig’ eller ’er langt fra hinanden’ etc. –Problemet med sidemagnetisme er, at nærbilleder ofte kræver objekter fysisk tættere på hinanden end totalbilleder

Digital videoformidling massetiltrækning Grafisk masse afhænger af: –Objektfylde (størrelse i forhold til rammen) –Farvemæthed –Lys/mørke Jo større grafisk masse, desto ’tungere’ virker objektet og jo mere tiltrækker det andre (mindre) objekter

Digital videoformidling –Massetiltrækning

Digital videoformidling ”grafisk vægtfylde” Chiaroscuro Soft Low-keyHi-key

Digital videoformidling Højre/venstre Uenighed i æstetisk forskning –Arnheim: Venstre er dominerende –Wölfflin: Højre er dominerende Skærmstørrelse er afgørende –Biograf viser venstre-dominans, mens mindre formater, fx. Webvideo, udviser højre-dominans Problem med fig –Størrelse og baggrund –Profilen på DR1 (journalisten til venstre)

Digital videoformidling Op / Ned ad bakke ?

Digital videoformidling Asymmetri Diagonal ’op’ Diagonal ’ned’

Digital videoformidling Figur/baggrund Vi kan ikke opfatte F/B simultant Identifikation af figur lettes af bevægelse –camoflagen afsløres når dyr bevæger sig F/B bruges til at isolere elementer og for at gøre billedet ’læseligt’ Flere lag kan modarbejde F/B læsning

Digital videoformidling Closure/helhed Synssansen afsøger konturer og forsøger at filtrere ’støjen’ fra Mønstergenkendelse foregår ikke analytisk (som computeren) men ved gestaltning Gestalt = perceptuel helhed Analogi til musikalsk samklang (akkord) vs. de enkelte toner

Digital videoformidling Billedeopløsning –Low-definition (raster,pixels, malerklatter) kan ses som selvstændige elementer –High-definition letter gestaltning, hvor elementerne opfattes som en helhed Ved affotografering af fx. et avisfoto kan et low-def. billede vises i et high-def. Medie Low-def. billede, kan virke mere interessant end et ’perfekt’ high-def. billede

Digital videoformidling 3 grundregler Nærhed –Når lignende elementer er nær hinanden vil masse tiltrækning skabe helhed Lighed –Elementer der ligner hinanden opfattes som en helhed Kontinuitet –Ved gentagelser skabes en kontinuitet, som understøtter opfattelse af en helhed

Digital videoformidling Nærhed

Digital videoformidling Lighed kontinuitet

Digital videoformidling Password:

Digital videoformidling Vektorer Øjet følger objekter som har retning Skærmvektorer kan opstå ved bevægelse, blikretning, linjeføring eller ved implikation: fx. en pil der angiver retning Vektorer er grundlaget for korrekt kameraopstilling og redigering Vektorer findes også i musik og historier, men her taler vi om de visuelle

Digital videoformidling

’nose room’ blikretning skaber retningsvektor –index Kan udnyttes ekspressivt ! Ved bevægelse/panorering skal kameraet være ’foran’

Digital videoformidling Grafisk vektor

Digital videoformidling Grafisk vektor (svag) –Guider øjet i en bestemt retning –En vektor kan ikke gå ’begge veje’ Index vektor (stærkere) –Peger i en bestemt retning (guider ikke kun) –Blikretning, pile eller fingerpeg Bevægelses vektor (stærkest) –Levende billeder kan vise bevægelser eller skabe illusion af bevægelse

Digital videoformidling Vektor retninger (samspil) »Kontinuerte »Konvergerende »Divergerende

Digital videoformidling Eksempler

Digital videoformidling

e/ Et godt on-line community for foto-interesserede: Her er masser af inspiration at hente ! Litteraturen omkring fototeknik er for omfattende til at beskrive her – besøg fx. bibliotek.dk