Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
En grundlæggende introduktion
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Af overfysioterapeut Dorrit Pind, Skejby Sygehus
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
- fortsat midt i en flekstid?
Chris Argyris f
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
NOEA/Aalborg Universitet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Sociologi – Individ og samfund
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Kultur- og branchestudier
Introduktion til centrale begreber
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Dansen omkring handicapbegrebet
Forskellige former for magt
Samfund og teknologi (B-niveau)
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
1.Lektion: Identitet i forandring
Fokus på det specialiserede område
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Biblioteket som katalysator for social kapital
Livsstilsanalyse i Danmark
1. lektion: Livsformer i Danmark
Menneske og samfund Det sociologiske perspektiv
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
1. lektion: Danmark i verden
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
Sygepleje og fagidentitet
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Kapitel 11: Bekæmpelse af ulighed og social ulighed
Kapitel 5: Den ”nye” ulighed
Kapitel 10: Global og regional ulighed
Socialisering Kapitel 5.
Jan Christiansen Soso Fyn Sociologi. Nye ord; Integrere Værdier og normer Primær og sekundær Subjektiv og objektiv Individuel Sanktioner Fysisk eksistens.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Hvad er sociologi? En introduktion til sociologiens genstandsområde med særlig fokus på socialisering, social arv og.
Livsstilsanalyse i Danmark
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social ulighed, af Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum

Dagsorden Definition af ulighed og social ulighed Teorier om social ulighed Funktionalisternes teori om social ulighed Pierre Bourdieus teori om social ulighed

To vigtige definitioner Ulighed = Ulighed eller forskelle i ressourcer Social ulighed = Systematiske forskelle i levekår og livschancer mellem de sociale klasser

Teorier om social ulighed Vi kan gruppere teorierne om social ulighed i tre overordnede grupper: Funktionalistisk teori Stratifikationsteori Konfliktteori

Funktionalisme Samfundet betragtes som en levende organisme Alle elementer i samfundet (organismen) har værdi men ikke alle elementer er lige vigtige Funktionalisterne har en strukturel opfattelse af samfundet = samfundet eksisterer uafhængigt af det enkelte individ Alle individer (elementer i organismen) har en funktion i samfundet Alle enkeltdele og deres funktion skal forstås for at kunne forklare, hvordan samfundet hænger sammen Social ulighed er derfor en nødvendig funktion for samfundets sociale orden

Funktionalismen Der er social ulighed i samfundet fordi… I det senmoderne samfund er der en betydelig specialisering på arbejdsmarkedet, og alle funktioner i denne arbejdsdeling kræver forskellige færdigheder og kompetencer som det enkelte individ ikke kan besidde alene. For at folk skal ville efterstræbe, at kunne udføre disse funktioner skal der skabes et incitament i form af belønning. Belønning vil skabe en social differentiering fordi alle ikke belønnes med det samme. Alle individer har dog, ifølge funktionalisterne, fortsat en vigtig funktion som bidrager til samfundets sociale orden og sammenhængskraft. Funktionalisterne har en harmonisk samfundsopfattelse fordi de anskuer samfundet og individerne som samarbejdende om at bevare og forbedre det eksisterende samfundssystem

Pierre Bourdieu Kendt fransk sociolog Ønskede at finde ud af hvordan ulighed opstår og hvorledes den reproduceres i samfundet Bourdiues teori rummer særligt fem centrale begreber Kapitaler Habitus Praksis Felt Symbolsk vold

De vigtige kapitaler Økonomisk kapital Kulturel kapital Social kapital Symbolsk kapital

Habitusbegrebet Habitus er udtryk for de indlærte koder, der lægger rammerne for individets handlinger i hverdagen, dets vaner og holdninger, og den måde, individet opfører sig på. Det betyder, at de bevidste og ubevidste erfaringer og påvirkninger som vi mennesker møder i livet, fra vi fødes til vi dør, indoptages og bliver en del af vores habitus…kapitalerne er i den sammenhæng afgørende – da habitus er kropsliggørelsen af vores kapitaler.

Praksis og smag Alt det vi til hverdag foretager os uden at reflektere videre over det er udtryk for vores praksis. Denne praksis er udtryk for vores habitus, som ubevidst træder ind og så at sige (usynligt) styrer vores handlinger (dispositioner) eller rettere praksis  Smag er hos Bourdieu udtryk for, hvordan vi sætter pris på eller værdsætter nogle eller noget. Smagen er en vigtig side af vores habitus og den er udviklet op gennem vores opvækst (både gennem den primære og sekundære socialisation) ud fra hvad vi godt kan lide osv.

Felt (en social arena i samfundet) Et felt er udtryk for et afgrænset socialt område eller social arena i samfundet. Fx er uddannelsesområdet et felt osv. Inden for felterne pågår der en kontinuerlig kamp mellem de aktører, som kæmper inden for feltet (eksempel i bogen er tennis men det kunne fx også være inden for politik osv.) Det der har betydning for om en aktør har magt inden for sit felt er summen/mængden af den/de kapitaler som er efterspurgte inden for feltet.

Symbolsk vold Symbolsk vold er et begreb som Bourdieu anvender til at forklare, hvordan individer (aktører) ikke sætter spørgsmålstegn ved de regler og den logik, der hersker inden for det felt, hvor individerne (aktørerne) agerer (handler) og kæmper mod hinanden om indflydelse.