19.1 Virksomhedens miljøinteressenter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedens interessenter
Advertisements

OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
20.2 Bidragskalkulation udarbejdet som en efterkalkulation
18.1 Kvartalsopdelt resultatbudget
22.1 Udarbejdelse af lønseddel
23.2 Skyldige omkostninger
10.2 Anskaffelse af bil Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
1.1 Virksomhedstyper Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
21.1 Opdeling af varelageret
16.5 Årsregnskabets formål
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
19.2 Virksomhedens miljøbelastning
9.2 Andre eksterne omkostninger på kredit
8.3 Varekøb på kredit Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
8.4 Varesalg på kredit Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
23.1 Periodeafgrænsningsposter
7.2 Registrering af moms Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
22.3 Betaling af skatter og bidrag
8.2 Kontant varekøb og varesalg
6.2 Likvide midler: Bankindestående
11.2 Privatforbrug Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.5 De vigtigste omkostninger 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget.
26.3 Variable omkostninger
6.4 Kasseafstemning Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
20.3 Bidragskalkulation ved køb i udenlandsk valuta
14.3 Afstemning af kassekredit
22.4 B-indkomst 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at.
18.3 Kommentarer til budgetterne
12.2 Afskrivning på anlægsaktiver
6.3 Kasserapport Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
4.5 Kontoramme og kontoplan
12.3 Momsafslutning Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
14.1 Kassekredit Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
12.4 Overførsel af privatforbrug
7.1 Momssystemet Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
3.2 Organisationsprincipper
26.1 Udgifter, omkostninger og udbetalinger
22.2 Bogføring af løn og øvrige personaleomkostninger
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
6.1 Likvide midler: Kasse 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
16.3 Kommentarer til årsregnskabet 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit.
13.1 Resultatbudget Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
4.4 Bogføringsregler Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
4.1 Resultatopgørelsen Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
14.4 Langfristet lån Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
8.1 Faktura 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at se.
12.1 Vareforbrug Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
8.5 Vareforbrug 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for at.
1.3 Virksomhedens interessenter
3.1 Virksomhedens funktioner
7.3 Afslutning af momsregnskabet
26.4 Samlede omkostninger Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil.
Finanskrisen, der blev til en økonomisk krise
18.4 Budgetteret balance Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
23.3 Afslutningsskema 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
30.5 Regnskabsafslutning Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
28.1 Overskudsgrad Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
28.2 Omsætning og variable omkostninger
11.3 Opgørelse af egenkapitalen i en personligt ejet virksomhed
25.3 Afsætning og omsætning
13.2 Budgetkontrol Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
2.2 Virksomhedens mål Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
30.3 Funktionsopdeling af omkostninger
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
28.4 Andre sammenligninger 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
19.4 Grønne regnskaber 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
28.3 Omsætning og kapacitetsomkostninger
2.3 Virksomhedens økonomi
Præsentationens transcript:

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails.

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Erhvervsøkonomi og miljø..! Hvorfor det? Større vægt på miljø- og klimaspørgsmål i samfundsdebatten Forbrugerne bliver mere miljøbevidste. Stor vækst i antallet af miljømærker. Klik på ikonet nederst til højre for at åbne links i nyt vindue. Miljømærker behandles nærmere i afsnit 19.5.

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Hvorfor investerer virksomheden i energibesparende foranstaltninger? Større efterspørgsel efter miljørigtige produkter Større omsætning af ”grønne produkter” Øgede omkostninger for virksomhederne til mærkning og kontrol Større overskud (måske..!)

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Det er ikke kun kunderne, der er interessante i forbindelse med virksomhedens miljøpolitik. Vi vil igen bruge interessentmodellen. Denne gang til at beskrive virksomhedens miljøinteressenter.

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Leverandører Ledelse Långivere Ejere Kunder Medarbejdere Myndigheder Afslut diasshow

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Leverandører Leverandører: Mange leverandører foretrækker faste kunder med et miljøvenligt image. Mulighed for at samarbejde om fx produktudvikling, markedsføring, genbrug og affaldssortering.

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Långivere: Banker er ofte mere villige til at låne penge ud til miljøvenlige projekter. Men naturligvis lægger banken stadig vægt på, at lånet kan betales tilbage. Långivere

Et miljøvenligt image skal naturligvis markedsføres overfor kunderne. 19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Kunder: Kunderne stiller stadig større krav til fx Dyrevælfærd Begrænset brug af tilsætningsstoffer Økologi Miljøvenlig emballage Begrænset energiforbrug Bæredygtighed Ordentlige arbejdsforhold. Kunder Et miljøvenligt image skal naturligvis markedsføres overfor kunderne.

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Myndigheder: Stiller store krav til virksomhedernes indberetninger. Pålægger virksomhederne miljøafgifter på: Miljøskadelige produkter som indgår i produktionen Udledning af forurenende stoffer Knappe (begrænsede) resurser Kan også yde økonomisk støtte til miljøfremmende foranstaltninger. Myndigheder

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Medarbejdere: En sund miljøprofil er med til at sikre: Et godt arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk Større overskud  tryghed i ansættelsen og eventuelt lønstigninger. Medarbejdere

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Ejere: En miljvenlig profil medvirker til: Et større overskud, der igen tiltrækker nye investorer og velkvalificerede medarbejdere Bedre lånemuligheder. Ejere

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Ledelse Ledelse: En sund miljøprofil er med til at sikre: Et godt arbejdsmiljø, både fysisk og psykisk Større overskud  tryghed i ansættelsen og eventuelt lønstigninger.

19.1 Virksomhedens miljøinteressenter Til diskussion / refleksion: Læs om Coop's ansvarlighed og se Coops 40 tiltag. Vælg 3-4 af tiltagene og diskuter følgende for hvert af dem: Hvilke interessenter påvirker tiltaget og hvordan? Hvordan påvirker tiltaget Coops resultat? (på kort og lang sigt).