Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Fakta-TV og dokumentarfilm
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Hvad er mediefag?.
Kom i gang med TV på nettet!
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
CAREFUL WITH THAT AXE by Cameron Stevens DET DANSKE FILMINSTITUT Børn & Unge • Opleve • Forstå • Skabe.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
- Research og Konceptudvikling Af : Dennis, Rune, Mike, Serge og Søren.
Instruktion i Animation Shop
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Fakta-tv og dokumentarfilm
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Digitale medier: formidling og design
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Game of Thrones Aktuel Mediebrug Bo Kampmann Walther FS2014.
Hvad er interaktive animationer Indsætte
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tekstanalyse og –historie (F07) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama I: Susan Glaspell, Trifles.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Gruppe 4 – Analyse. Kontekst / Genre: Form Fabel Parodi Plot Animeret infotainment.
8 What can we use flash for. What is the final project? ´Website project.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Mads Tofte 1 Velkommen ITU’s indvielsesuge Sept
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
- Virkelighedsvarianter
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Spiludvikling.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse

Program Motivation Lidt filmhistorie Filmanalyse

Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil i kraft af, at de er audiovisuelle forløb – filmen var der bare først Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart

Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien

Den klassiske opdeling i ’supergenrer’ (Metz) Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre lumiere.org/francais/patrimoinelumier e/premiereseance.html lumiere.org/francais/patrimoinelumier e/premiereseance.html Georges Méliès: Fiktionsfilmens far /melies3.htm /melies3.htm

Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) –Russisk formalisme (Todorov) fabula (story) suzhyet (plot) Cirkulær/lyrisk fortælling –Musikvideo

Filmbegreber Beskæring: Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, supernær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, frø, fugl Bevægelse: Panorering, tilt, kran/dolly Lyd –Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) –ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) –on-screen/off-screen

Klip (montage) Continuity (usynlige overgange, eks. match cut) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale) 180-graders reglen

Mise-en-scène Setting Kostumer og makeup Lyssætning

Berettermodellen

Ekstern analyse Genre Biografisk analyse Psykoanalyse Auteur Filmhistorie Kulturhistorie Tvær-medialitet Socialhistorie

Fiktionsgenrer Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film?

Manovich: Digital cinema ”Cinema emerged out of the same impulse which engendered naturalism, court stenography and wax museums. Cinema is the art of the index; it is an attempt to make art out of a footprint”

Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation Digital cinema is a particular case of animation which uses live action footage as one of its many elements

Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (Computer Generated Images)