Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse
Program Motivation Lidt filmhistorie Filmanalyse
Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil i kraft af, at de er audiovisuelle forløb – filmen var der bare først Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart
Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien
Den klassiske opdeling i ’supergenrer’ (Metz) Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre lumiere.org/francais/patrimoinelumier e/premiereseance.html lumiere.org/francais/patrimoinelumier e/premiereseance.html Georges Méliès: Fiktionsfilmens far /melies3.htm /melies3.htm
Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) –Russisk formalisme (Todorov) fabula (story) suzhyet (plot) Cirkulær/lyrisk fortælling –Musikvideo
Filmbegreber Beskæring: Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, supernær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, frø, fugl Bevægelse: Panorering, tilt, kran/dolly Lyd –Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) –ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) –on-screen/off-screen
Klip (montage) Continuity (usynlige overgange, eks. match cut) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale) 180-graders reglen
Mise-en-scène Setting Kostumer og makeup Lyssætning
Berettermodellen
Ekstern analyse Genre Biografisk analyse Psykoanalyse Auteur Filmhistorie Kulturhistorie Tvær-medialitet Socialhistorie
Fiktionsgenrer Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film?
Manovich: Digital cinema ”Cinema emerged out of the same impulse which engendered naturalism, court stenography and wax museums. Cinema is the art of the index; it is an attempt to make art out of a footprint”
Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation Digital cinema is a particular case of animation which uses live action footage as one of its many elements
Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (Computer Generated Images)