Introduktion til objektorientering OO, Java og BlueJ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Softwarekonstruktion
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
TERM modellen Introduktion til øvelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Introduktion til objektorientering
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Objektorienteret programmering
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, F08Kursusintroduktion.2 dIntProg Forelæsninger –Fire timer om ugen –Mandag samt fredag.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud Værktøjer og teknikker A A R H U S U N I V E R S I T E T Datalogisk Institut Objekt Orienteret Modellering.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Fundamentale sprogbegreber Typer. dIntProg, F08Typer.2 Typer Primitive typer –boolean –byte, char, short, int, long, float, double Objekttyper –klassetype.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering
Eksamen Praktisk prøve.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Forelæsning Uge 1 – Torsdag
Introduktion til objektorientering
Forelæsning Uge 1 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Introduktion til objektorientering OO, Java og BlueJ

dIntProg, F08OO-introduktion.2 Problemløsning i hverdagen (1) Hvis min bil går i stykker, har jeg et problem; hvad gør jeg for at løse det? –Henvender mig på et bilværksted og forklarer dem hvori problemet består. –Overlader bilen til værkføreren og får den tilbage i repareret stand nogen tid efter. Hvad har jeg gjort for at løse mit problem? –Fundet en passende agent eller serviceudbyder. –Overbragt agenten en meddelelse om mit problem. –Det er blevet agentens ansvar at løse problemet på mine vegne. –Agenten har en metode til at løse problemet, men den behøver jeg ikke at kende til.

dIntProg, F08OO-introduktion.3 Problemløsning i hverdagen (2) Samme princip hvis jeg skal sende blomster til min farmor i Svendborg –Henvender mig til min lokale blomsterhandler med en meddelelse der indeholder information om hvilke blomster jeg ønsker samt min farmors adresse, og så sker det hele bag kulisserne. –Formodentlig ved at blomsterhandleren videregiver min meddelelse til en anden blomsterhandler i Svendborg der sørger for at fremskaffe blomsterne, binde en buket og få dem sendt ud til min farmor.

dIntProg, F08OO-introduktion.4 Delegering til agenter Afkobling –Agenters valg af metode er ikke mit problem; tværtimod er der –stor fleksibilitet i at vi ikke blander os i agenters (eksempelvis blomsterhandleres eller værkføreres) metoder. –Agenter er fri til at anvende en vilkårlig fremgangsmåde, blot de leverer en løsning på problemet – det er deres ansvar.

dIntProg, F08OO-introduktion.5 Forskellige typer af agenter Forskellige typer agenter –Agenten er modtager af min meddelelse og dermed en nødvendig betingelse for at problemet bliver løst. –Hver agent har sine metoder som er specifikke for netop den service han kan tilbyde. –Havde jeg henvendt mig til værkføreren med mit blomster- problem ville han sikkert have givet en besked tilbage om at han ikke havde nogen metode til at løse problemet.

dIntProg, F08OO-introduktion.6 Om benyttelse af metaforer i OO En af fordelene ved OOP er benyttelsen af metaforer fra dagligdagen. En OO-programmør kan –tænke på sit program som nogle objekter der opfører sig på bestemte måder og har visse ansvar at leve op til –trække på et væld af erfaringer fra dagligdagen og herved få ideer til strukturering af det samlede program

dIntProg, F08OO-introduktion.7 Interaktion mellem agenter MigAlexandra BlomsterQuist BlomsterBud-JohnnyFarmor levér(b,a,b) bindBuket(b) bringUd(b) overbring(b)

dIntProg, F08OO-introduktion.8 Forskellige typer agenter BlomsterhandlerBud levér bindBuket indbetal bringUd

dIntProg, F08OO-introduktion.9 Rollespil Aktører –Skuespiller –Skuespillerelev –Karakterskuespiller –Gnavpot –Koreograf Handlinger –klap n –drej n –antal Aktør SkuespillerKoreograf klap (heltal n) drej (heltal n) antal() ElevGnavpot…Karakter…

dIntProg, F08OO-introduktion.10 Skuespiller klap n –Når du modtager beskeden klap får du samtidig et tal. Klap dine hænder så mange gange. drej n –Når du modtager beskeden drej får du samtidig et tal. Drej rundt om dig selv så mange gange. antal –Når du modtager beskeden antal, så fortæl hvor mange handlinger (drej og klap) du har udført indtil nu.

dIntProg, F08OO-introduktion.11 Skuespillerelev klap n –Når du modtager beskeden klap får du samtidig et tal. Klap dine hænder så mange gange samtidig med at du tydeligt viser din nervøsitet. drej n –Når du modtager beskeden drej får du samtidig et tal. Drej rundt om dig selv så mange gange samtidig med at du tydeligt viser din nervøsitet. antal –Når du modtager beskeden antal, så fortæl hvor mange handlinger (drej og klap) du har udført indtil nu samtidig med at du tydeligt viser din nervøsitet.

dIntProg, F08OO-introduktion.12 Karakterskuespiller klap n –Når du modtager beskeden klap får du samtidig et tal. Klap dine hænder så mange gange. Sig derefter ”Tak!” og buk så dramatisk du kan. drej n –Når du modtager beskeden drej får du samtidig et tal. Drej rundt om dig selv så mange gange. Sig derefter ”Tak!” og buk så dramatisk du kan. antal –Når du modtager beskeden antal, så fortæl hvor mange handlinger (drej og klap) du har udført indtil nu. Sig derefter ”Tak!” og buk så dramatisk du kan.

dIntProg, F08OO-introduktion.13 Gnavpot klap n drej n antal –Ligegyldigt hvilken besked du modtager, så ignorer beskeden og sig så højt og tydeligt du kan: ”Jeg nægter!”

dIntProg, F08OO-introduktion.14 Koreograf Til en start –Vælg dig to ofre blandt de øvrige aktører. De to ofre kan godt være samme person. klap n –Når du modtager beskeden klap videresender du den til hver af dine to ofre. drej n –Når du modtager beskeden drej videresender du den til hver af dine to ofre. antal –Når du modtager beskeden antal, videresender du den prompte til hver af dine to ofre. Derefter fortæller du hvor mange handlinger du har udført indtil nu, nemlig summen af dine ofres svar.

dIntProg, F08OO-introduktion.15 Skuespil, et konkret scenarie billeAugust : Instruktør andersLundMadsen : Skuespillerelev brittBendixen : Koreograf klap(2) madsMikkelsen : Skuespillerelev drej(3) agér nervøs og usikker klap(1) agér nervøs og usikker

dIntProg, F08OO-introduktion.16 Rollespil i Java og BlueJ

dIntProg, F08OO-introduktion.17 BlueJ og Java, oprettelse af objekter Participant apprenti1; apprenti1 = new ApprenticeActor(”Ghita Nørby”);

dIntProg, F08OO-introduktion.18 BlueJ og Java, metodekald apprenti1.turn(2);

dIntProg, F08OO-introduktion.19 Javakode for skuespil public void directPlayC() { // define the participants Participant soerenPilmark, ghitaNoerby; //casting -- opret objekter soerenPilmark = new Actor(”Soeren Pilmark”); ghitaNoerby = new CharacterActor(”Ghita Noerby”); //direct the play soerenPilmark.clap(2); ghitaNerby.turn(3); soerenPilmark.printNumberOfTricks(); ghitaNoerby.printNumberOfTricks(); }

dIntProg, F08OO-introduktion.20 Kristen Nygaard om objektorientering En programudførelse betragtes som et fysisk modelsystem der simulerer opførslen af en reel eller imaginær del af verden. Fysisk modellering er baseret på opfattelse af virkeligheden i ter- mer af fænomener og begreber. Et fysisk modelsystem konstrue- res ved at modellere fænomener som objekter og begreber som klasser. Kristen Nygaard,

dIntProg, F08OO-introduktion.21 Modellering, begreber og fænomener (1) Studieadministration –Studerende (Rasmus, Stine, Søren,...) –Fag (dIntProg, Perspektiverende kursus, MM-æstetik,...) –Underviser (mec, gudmund, olavb,...) –Lokale (Aud. E, Koll. G3, Stibitz-113,...) –Prøveform (praktisk, mundtlig, skriftlig, projekt,...) –Prøveresultat (bestået, ikke bestået, udeblevet, 13,...)

dIntProg, F08OO-introduktion.22 Modellering, begreber og fænomener (2) Elektroniske patientjournaler (EPJ) –Patient (Joachim B. Olsen, Dr. Margrethe II,...) –Behandling (forbinding, ro, fysioterapi,...) –Diagnose (forstuvet håndled, brækket ben, gulsot,...) –Operation (fjernelse af blindtarm, sterilisation, fedtsugning,...) –Læge (Jesper Hogaard, Lis Vinge Madsen,...) –Sygeplejerske (Jane Clemensen, Bente Aarslev,...)

dIntProg, F08OO-introduktion.23 Model for studieadministrationssystem Domæne Fag Studerende * * Lokale 1 * Lærer ** Prøveform * * Karakter 1

dIntProg, F08OO-introduktion.24 Model for EPJ-system DomæneModel Læge PatientDiagnose Behandling OverlægeReservelæge... * 1 * *

dIntProg, F08OO-introduktion.25 dIntProg Objektorienteret programmering –Java Modeldrevet programmering –programmeringsopgaver tager udgangspunkt i simple OO- modeller som realiseres i Java Målet er praktiske kompetencer mht. programmering –individuel praktisk prøve ved computer –projektet i uge 5 og 6 tager udgangspunkt i jeres domæne Programmering er en kontaktsport –Øv jer!