Digitale fællesskaber Stine Gotved November 2006
Kært barn har mange navne online / computer-mediated / virtual / digital / netbaseret community / network / group fællesskab / netværk / gruppe
- og mange variationer synkrone og asynkrone fælles adresse eller spredt geografi forskellige formål forskellige grader af permanens offentlige, lukkede eller privatejede platformsbundne eller -uafhængige
Community er: et sociologisk begreb et forskningsområde et kulturelt fænomen et menneskeligt behov noget nyt: et netfællesskab
Casestudy 1996 nyhedsgruppen rec.arts.books.tolkien tre gange introduktion seks måneders observation (feb-juli) og tilsvarende registrering ca. en måneds tekstanalyse spørgeskema til 119 deltagere
Valgets seks kriterier tværnational deltagelse social interaktion emotionelle diskurser vedvarende interesse velafgrænsethed eget emnekendskab
Rec.arts.books.tolkien feb-juli 1996 antal deltagere: 1073 antal poster: 5625 Forbipasserende: 807 (poster 1476) Gruppen: 266 (poster 4149) kerne, aktive, passive deltagere
Det vigtigste i r.a.b.t. Tolkien-interesse viden humor kreativitet = et normativt fællesskab, med strategier for norm-fastholdelse.
Strategier i r.a.b.t. man gør kollektivt nar af normbryder man anfægter normbryders kompetencer man ignorerer normbryder eller emne Strategier veksler med normbruddets omfang - overtrædelse af tabu slemt!
Et tabu i r.a.b.t. Respekt for Tolkien = afvisning af politisk korrekthed i bøgernes fiktive univers forhindrer diskussioner om især race og køn “This is a non-issue”
Normbrud: Joe: Does anyone have or know where I can get a five page summary on The Two Tower book? Your help is really appreciated!!
Strategi: latterliggørelse Andrew: Um, I think you can get it over on alt.help.me.with.homework
Strategi: latterliggørelse Andrew: Um, I think you can get it over on alt.help.me.with.homework Warren: That would be a grievous crossover. This belongs to the newsgroup alt.do.my.homework.for.me
Strategi: latterliggørelse Andrew: Um, I think you can get it over on alt.help.me.with.homework Warren: That would be a grievous crossover. This belongs to the newsgroup alt.do.my.homework.for.me Peter: How about you just write one? Gosh - what a concept!
Strategi: latterliggørelse Eric: Nah. That would mean he would actually have to read the book!
Strategi: latterliggørelse Eric: Nah. That would mean he would actually have to read the book! Bill: The requests for us to do some kid’s homework are getting kind of annoying, aren’t they?
Strategien virkede Gruppens normative grænser blev styrket, dels gennem udelukkelsen af normbryder, dels gennem den fælles vittighed. Virker også definerende for acceptabel adfærd: hvordan VI gør HER!
Konklusioner I Internt rec.arts.books.tolkien: respekt for skaberen viden og humor er alt fiktion og virkelighed holdes adskilt venskab udvikles over tid
Konklusioner II Sociologisk / akademisk erkendelse: integreret hverdag udvidet urbanitet det samme på en anden måde interessefællesskab interaktionelle spil sproglige ekstensioner
Verdenspremiere: 10 år senere... Markant forandrede forhold: bredere internetadgang for mange flere mennesker webbaseret interface (Google groups) gør det nemt spillefilm har gjort Tolkien mainstream
Konklusion III De grundliggende elementer i fællesskabets logik, selve dets eksistensberettigelse, er ikke ændret med de mange ydre forandringer. Fællesskab er i virkeligheden ikke noget der bare er - det er noget man gør, og aktiviteten i rec.arts.books.tolkien understreger, at sådan er det altså også på nettet.