Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Roskilde Tekniske Skole
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Computerens anatomi.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Kildedata and Kilde- dokumenter Auditor’s synspunkt ved Mette Nørgaard, Afd. Leder, CQA, Lundbeck.
Brian, Christian, Jens, Nicklas
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Joken, der bringer dig held!
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Convergens / Mads Anker Højlund
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen,
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Søg på kundes navn. Klik evt. på inaktive eller filialer Vælg når søgeresultaterne fremkommer, et af resultaterne ved at sætte et kryds i boksen, og tryk.
Udbud på Biler foråret 2013 Orienteringsmøde den 7. maj 2012
Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Hvorfor elektronisk tinglysning startede som en katastrofe (selvom alle gjorde deres bedste) Søren Lauesen Januar 2012 IT-University of Copenhagen
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Anskaffelse og kravspecifikation
Anskaffelse og kravspecifikation SR2_Data. SR2: Datakrav Kilder SR: Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, 2002.
Projekt elektronisk tinglysning: e-TL Søren Lauesen November 2010 IT-University of Copenhagen
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Ekstra plancher til Anskaffelse og kravspecifikation, Forår 2007 Kompendiet del A: User Interface Design 5. Visions and Tasks De fleste af plancherne vedrører.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Anskaffelse og kravspecifikation SR2_Data. SR2: Datakrav Kilder SR: Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, 2002.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Vare Nr – Navn, læge, dato Logo Indtast user-id User Id Indtast password Password Log in Page 1Page 2 Page 3 (Scroll liste) Page 4 Logo Log ud 1 Navn på.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
IT for begyndere Modul 9: ”Flere muligheder på internettet” 1.
Formular designer – Basis Efterår 2016 Tilst
Aftale format – Use cases
Hold dit NemID for dig selv
Præsentationens transcript:

Anskaffelse og kravspecifikation UID5_Visions_Tasks

UID5: Visions and tasks Kilder UID: Soren Lauesen: User interface design - A software engineering perspective. Addison- Wesley, Fra kapitel 5. SR: En enkelt slide er fra Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, Ekstra: Nye slides som ikke har noget sidestykke i bøgerne. Mange slides er vist i dansk ovesættelse. © 2005, Pearson Education retains the copyright to the slides from the books, but allows restricted copying for teaching purposes only. It is a condition that the source and copyright notice is preserved on all the material.

3. UID5.1 Forretningsmål og krav til et hotelsystem Tasks T1.1.Book værelse T1.2.Check ind T1.3.Check ud T1.4.Skift værelse T1.5.Registrer ydelser, morgenmadsliste Datamodel D1.Gæster D2.Værelser D3.Ydelser Forretningsmæssige mål: -Markedet med små hoteller. -Meget lettere at installere og bruge end eksisterende systemer. -Tilkoblet eksisterende Web-booking systemer. Krav: R1:Opbevar data svarende til datamodel. R2:Støt tasks T1.1 til T R7:Brugbart med 10 minutters instruktion. Verificerbart?

4. Ekstra. Traditionelle krav (produkt-niveau) Systemet skal have: R1:En funktion til at finde ledige værelser R2:En funktion til at registrere gæstens navn og adresse R3:En funktion til at tildele et værelse til en gæst R4:... Use case 1.3:Tildel værelse til en gæst Trigger:Brugeren vil give gæsten et værelse Precondition: Værelset skal være ledigt og gæsten registreret 1.Bed bruger om dato, gæst og værelse 2.Hvis i dag, så sæt værelsestilstand til checkin, ellers til booked 3.Sæt værelsestilstandens ejer til at være gæsten... Hvornår bliver den udført? Computer-centric use case Verificerbare

5. Ekstra. Skærmbilleder til funktionerne Find ledigt værelse Ledig fra Type(alle) Ledig til SøgF3 VærelsePris 11DobbeltBad80 22EnkeltToilet60 24DobbeltToilet60 Opfylder kravene Men elendig task-støtte Tildel værelse Vær. nr. 24Ankomst Gæst ID083245Afrejse TildelF2 Fortryd Esc Registrer gæst NavnJohn SmithGæst ID: Adresse12 Ringway Rd. Coburg... GemF2 Fortryd Esc

6. UID5.3A Krav: Systemet skal støtte flg. arbejdsopgaver Arbejdsopgaver 1. Reception T1.1Book værelse. Kan omfatte flere værelser. T1.2 Check ind. Nogle gæster har booket allerede, andre ikke. T1.3 Check ud. Kontrollér regningen, fakturer så. Problem: Checkud kø om morgenen. Løsning? Selvbetjenings check ud. T1.4 Skift værelse. Nårsomhelst under opholdet. T1.5 Registrer service og morgenmadsliste. Morgenmadslisten daglig, service nårsomhelst. Smart: Specialskærm til morgenmadslisten. 2. Vagtplanlægning T2.1 Registrer ferie T Arbejdsområde Mulig fremtid Som det er nu Opgave: Domæne-niveau, nu og fremover Bydemåde

Delopgaver og varianter: 1.Find ledigt værelse. 1a.Gæsten har booket allerede. 1b.Ingen passende værelser. 2.Registrer/ret data om gæsten. 3.Registrer at gæsten er kommet. 4.Udlever nøglen. Eksempler / løsning: Systemet viser ledige værelser på etageplan. Viser tid- og belægningsafhængig rabat. Soundex og lighedsalgoritme. Elektroniske nøgler. Ny nøgle til hver gæst. 7. UID5.3B Detaljeret opgavebeskrivelse (task description) T1.2: Check ind Start:En gæst ankommer. Slut:Gæsten har fået værelse. Regning er påbegyndt. Hyppighed:Ca. 0,5 check ind pr. værelse pr. nat, pr. medarbejder 60/dag. Svært:Bus med 50 gæster. Fremtid: Hvad computeren gør Fortid: Problemer Domæne-niveau: Menneske + maskine Validering: Noget mangler Ikke krav, men forudsætninger for krav (constraints) Problem: Gæsten vil have naboværelser. Vil tinge om prisen. Problem: Finde gæsten i systemet. Problem: Gæsten glemmer at aflevere nøglen. Vil have to nøgler.

8. UID5.5A Gode og dårlige opgaver Gode arbejdsopgaver: Afsluttede opgaver: målet nået, “kaffepause” Session: Små beslægtede opgaver bundtet som én opgave Bydemåde: Skjul hvem der gør hvad Lad være med at programmere - “hvis kunden har booket, så... “ Eksempler: 1Administrér værelser? 2Registrér gæstens navn? 3Book en gæst? 4Check en busfuld turister ind? 5Ret gæstens adresse og tlf.? 6Ret en booking? 7Slet en booking? 8Et ophold på hotellet?

9. UID5.3C Et session-task: små relaterede (del)opgaver T1.6:Ret booking Start:Gæsten ringer eller faxer Slut:Når vi ikke kan gøre mere for gæsten lige nu... Delopgaver: 1.Find booking 2.Ret gæstens data, fx adressen (valgfrit) 3.Ret værelsesdata, fx to rum (valgfrit) 4.Slet booking (valgfrit) Rækkefølge også valgfri (næsten)

10. SR3.11 Forløb (forretningsproces, høj-niveau task) Trin: 1.Vælg et hotel. Problem: Vi er ikke synlige nok. 2.Booking. Problem: Sprog og tidszoner. Gæsten vil have naboværelser. 3.Check ind. Problem: Gæsten vil have to nøgler. 4. Modtag services. 5. Check ud. Problem: Lang kø om morgenen. 6. Refundér udgifter. Problem: Private services. Løsning: ? Task 1.1: Book (Web-booking) Task 1.2: Check ind Task 1.5: Registrer ydelser Task 1.3: Check ud ? Forløb 1:Et ophold på hotellet Aktør:Gæsten Start:... Hierarkisk nedbrydning? Kun i simple tilfælde

Trin:Løsning: 1.Indskriv patienten 2.Stil diagnoser 3.Planlæg behandling 4.Udfør behandling 5.Vurder resultat 6.Udskriv patient 11. Ekstra. Kompleks opgave – ikke hierarkisk Forløb 2: Behandlingsforløb Start:Patienten henvises af egen læge eller kommer akut. Slut:Patienten er helbredt eller... T1: Indskriv inden ankomst T2: Indskriv akut T10: Klinisk session T3: Udskriv patient...

12. UID5.6A Scenarie (af den livlige slags) Scenarie: Aftenvagten Jan Larsen havde læst flittigt hele eftermiddagen og var noget udmattet da han kom kl. 18 for at tage sin vagt i receptionen. Den første opgave var at forberede modtagelsen af turistbussen, der kom kl. 19. Han printede alle check-ind blanketterne og lagde dem på skranken med værelsesnøglen på hver. Midt i det hele kom der en familje og spurgte efter værelser. De prøvede at tinge om prisen og Jan følte sig altid utilpas ved det. Skulle han give dem rabat? Heldigvis kom Maria ud fra kontoret. Med sit overbevisende smil tilbød hun dem 10% rabat på børnenes værelse. De sagde ja, og hun overlod resten til Jan. De ville have et naboværelse til børnene, og som sædvanlig kunne han ikke huske hvilke værelser der var naboer til hvad. Omkring 22 var alt endelig stille, og han begyndte at lave nogle af sine hjemmeopgaver. Men han blev straks søvning. Shit - han måtte ikke sove på vagten førend kl. 1. Heldigvis kunne han surfe lidt på computeren. Det holdt ham vågen og hjalp ham også lidt med hjemmeopgaverne.

13. UID5.6B Use Cases kontra arbejdsopgaver (tasks) Hotel system Booking Check ind Check ud Receptionist Regnskabs system UML use case diagram: Overfør aktør Menneske og maskine adskilt: Hotel system... Booking Hotel system Booking... Arbejdsopgave: Adskillelsen udsat: Regnskabs system Overfør From: Soren Lauesen: Software Requirements © Pearson / Addison-Wesley 2002 Problemer tilladt som "krav"

14. UID 5.4 Work area and user profile Work area: 1. Reception Service guests - small and large issues. Normally standing, for instance facing the guest. Frequent interrupts. Often alone, e.g. during night. User profile: Novice. Often a temporary job. IT knowledge: Simple text processing. Younger persons have surfed a bit on the Web. IT attitude: Part of the job, but not fascinating in itself. Domain knowledge: Knows only the very basics, for instance what check in is in the simplest case. Domain attitude: OK but not the career of life. It is just a temporary job. Discretionary use: Mandatory. Physical abilities: Normal sight, hearing, size, etc. User profile: Experienced. Often a life-time job. IT knowledge: Simple text processing. Some know more, of course. IT attitude: Curious about how it works in the job. Domain knowledge: Knows all the procedures and the special cases. Domain attitude: Likes the job. Likes to be an expert.

15. UID 5.4 Arbejdsområde og brugerprofiler Arbejdsområde: 1. Reception Betjene gæster - store og små ting. Normalt stående, fx med ansigtet mod gæsten. Hyppige afbrydelser. Ofte alene, fx om natten. Brugerprofil 1: Begynder. Ofte et midlertidigt job. IT viden: Simpel tekstbehandling. Unge har noget kendskab til internettet. IT holdning: Del af jobbet, men ikke spændende i sig selv. Domæneviden: Kender kun det grundlæggende, fx check ind i de simple tilfælde. Domæneholdning: OK, men ikke karrierevejen. Bare et midlertidigt job. Valgfri brug: Krævet brug. Fysiske egenskaber: Normalt syn, hørelse, højde, etc. Brugerprofil 2: Erfaren. Ofte et livstidsjob. IT viden: Simpel tekstbehandling. Nogle kan meget mere, selvfølgelig. IT holdning: Nysgerrig om hvordan det virker i jobbet. Domæneviden: Kender alle forretningsgange og særtilfælde. Domæneholdning: Kan lide jobbet. Kan lide at være ekspert.

16. e-Tinglysning. Brugerflade med brugerhistorier Anmeldelse af bodeling Hans og Grethe blev gift i 1989, men nu skal de skilles. De har i hele ægte- skabet boet i Hans' ejendom og de har aftalt at Grethe skal blive boende. Hans logger sig ind på Frem toner en velkomsttekst. Der er tekst og tegning for tingbogen over fast ejendom, bilbogen... Han kan se et ikon for informationscenter... Hans klikker på teksten for fast ejendom. Herefter får han vist et login-billede... Hans har sin digitale signatur lagret på sin PC... Han bliver bedt om at oplyse om han vil tinglyse eller forespørge på fast ejendom... og sin adresse... og om han skal arbejde med oplysninger om ejer, pant, servitutter eller andet. Han vælger ejer og bliver bedt om at oplyse om det er - endeligt skøde - endeligt skøde på flere ejendomme - skøde betinget af købesummens betaling - (og fire andre muligheder, herunder bodeling) I alt 5 A4-sider for dette eks. Teksten siger det ikke er krav.

17. e-Tinglysning. Brugerflade - med use cases Use case A.5. Egentlig står der bare: 1.Bruger vælger en udfyldt anmeldelse 2.Systemet udfører en prøvetinglysning 3.Brugeren får resultatet Andre use cases: Udfyld anmeldelse Vedhæft fil Underskriv digitalt... Kontekst mangler

C1: Tinglys ejerskab Hyppighed:Få gange i borgerens liv Bruger:Almindelig borger 18. e-TL med tasks. Systemet skal støtte C1... Delopgaver og varianter: 1.Udfyld tinglysningsoplysninger (se data i kapitel D) 1a.Hent evt. en parkeret sag 2.Vedhæft evt. dokumenter 3.Prøvetinglys sagen og se hvad der evt. skal ændres. Prøvetinglys evt. igen. 3p.Hvad koster det? Også hvis der er fejl? 4.Giv betalingsinformation og send til tinglysning. 5.Underskriv det nødvendige. 6.Parker evt. sagen. Eksempler på løsning: Systemet markerer hvilke data der skal udfyldes. Systemet forklarer fejlen i borgerligt sprog. Priserne vises på forhånd. Systemet forklarer hvad der nu vil ske og hvor lang tid der vil gå. Systemet bruger digital signatur. Eksempel på computers del - ikke krav Udføres af menneske plus computer Valgfri delopgaver. Valgfri rækkefølge - næsten