Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Scanning og opmærksomhed
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Kognition, emotion, perception og Usability
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Psykologi, Human Factors og HCI
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Touch-teknologier i grundskolen Noel seminar: Digitale uddannelseseksperimenter 6. juni 2013.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Perception og disposition af grænseflader
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
1 QA and user research
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Ved Søren Rokkjer Hansen
Unified Modeling Language
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Listenavigation på mobile enheder 4-ugers projekt F2006 Rasmus Warnar, Peter Overgaard, Michael Kremer og Stine Dahl.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2004.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Præsentationens transcript:

Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)

Scenarier Beskriver model-brugerene og de interface elementer som en bruger vil opleve - anvendelsesberetninger Susanne Bødker, J. M. Carroll

Rosson & Carrol (2002): ”Scenario is simply a story about people carrying out an activity” ”A problem scenario is a story about the problem domain as it exists prior to technology introduction” Rosson, Mary Beth & Carroll, John M. (2002): Usability Engineering. Chap. 1 (“Scenario-Based Usability Engineering”). Morgan Kaufmann Publishers, San Francisco, USA. Pages 1 – 35. ISBN

Managing software development Waterfall - software Engineering: Separating system development into modular phases. Prototyping and iterative development Usability engineering: Measurable usablity goals must be defined early in software development

Scenario-based Usability Engineering (1) Setting Actors Task goals Plans Evaluation Actions Events Plots

Scenario-based Usability Engineering (2) Scenarios are concrete but flexible Describe use in detail but tentative Vivid - provokes ”what if” discusssions Use natural language that everybody can understand Focus on usability consequences of specific design proposals

20 minutters brainstorm The Matrix Way 4 nøgleord på fremtidens teknologi 3 nøgleord på fremtidens bruger 1 wild card

Definition af Usability ”....the effectiveness, efficiency an satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments” (ISO DIS ) Effektivitet: i hvilken udstrækning kan et opgaveformål opnås lethed: med hvilken kognitiv & motorisk belastning Tilfredshed: med hvilken subjektiv oplevelse

UA -komponenter og læringskurven Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven

Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)- båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto-rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence

Rapid Iterative Testing and Evaluation (RITE) Organisatorisk intervention frem for eksperimenter - Case-study approach- bundet til faktisk udviklingsprojekt Brugertest hvor udviklerne skal analysere resultatet: –Hvilke problemer blev observeret? –Kan de forklares? –Kan vi fixe dem før næste test? (-hvis ikke må de bare blive der !)

Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov

Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i familier på max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familier Slå de mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne Brug knibeøvelsen til at sikre at hver familie ses som en enhed forskellig fra de andre

Design 2x2x2

15 minutters opgave: Forsøgsdesign 1. Bliver man dårligere til at stave almindeligt dansk, når man benytter automatisk stavekontrol? 2. Hjælper det på effektiviteten af en fly-evakuering, at besætningen instruerer om nødprocedurer før take off ? 3. Har advarsler på tobaksannoncer nogen effekt på rygere ? 4. Hvad er den ideelle placering af knap-paneler på en hjemmeside: for oven, til venstre eller andre steder ? 5. Hvordan afbilder man mest effektivt et web-steds struktur med en knap-struktur ? 6. Hvad har størst betydning for om brugere kan huske en hjemmeside de har besøgt

Nye usability udfordringer ved de mobile enheder Mange forskellige brugsmønstre Billigere og enkle i drift Skal være nemme at lære Lette at bruge - anvendes max. 10 minutter af gangen til meget målrettede opgaver Mange uforudsigelige distraktioner under brug Samme indhold på forskellige platforme (adskilt ”view” og data)

Eksamen 16 juni kl timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers heuristisk evaluering af givet digitalt produkt