Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan (Morten)
Introduktion Ikea PS Webside Præsentation af Ikeas PS-kollektion 28 designere ”Tænk hvis de vildeste idéer viste sig at være de bedste løsninger”
Analyse Ida Engholm analysemodel Model Usability vs oplevelse Æstetik Teknisk konstruktion Bruger funktionalitet Brugs kontekst
Interfacet Dekonstruktivistisk iscenesættelse Udforskende legende Spil Interface Symboler katten og garnnøglen Narrativ: software Steve jobs Abble ”the importance of stories, marrying technology and story telling. –Nero Burn, Word helper Interface criticism guide Pold/Bertelsen –Ser ikke den kulturelle og æstetiske dimension som mindre vigtig end funktionalisme –Spil interface –“What you see is What it Does”
Interface: Metafor Aristotle ”At give en ting et navn, der tilhører noget andet” Johnson metafor Windows Microsoft: Bob 1995
Introduktion
Branding ”is about bounding emotionally with people in their daily life. Only when a product or a servive kindless an emotional dialogue with consumer, can this product or service qualify to be a brand” Joel Desgrippes
Emotionel branding Traditionel og emotionel branding med Gobe´s 10 bud: From To 1. Consumers People 2. Product Experience 3. Honesty Trust 4. Quality Preference 5. Notoriety Aspiration 6. Identity Personality 7. Function Feel 8. Ubiquity Presence 9. Communication Dialogue 10. ServiceRelationship
De fire søjler Relationship Sensorial Experiences Imagination Vision
Online branding Global Attraktivt Unikt Dialog og kontakt
Viral markedsføring ” word of mouth ” Fx Forum
Interface:Metafor Aristotle ”At give en ting et navn, der tilhører noget andet” Johnson metafor Windows Microsoft: Bob 1995