Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Advertisements

Web 2.0 Teoretisk viden.
Modul 2: Website Undervisere: Stefan og Helle Hvad handler modulet om?
Film og lyd Projektopgaven.
Mozilla ● Open source ● Web browser ● Mail klient ● Organisation ● Fremtiden... Henrik Gemal – Mozilla Evangelist - gemal.dk/mozilla.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Screen Capture Video Brug af SCV i undervisningen.
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
+ Interaktion 1 Stefan Grage. + DAGENS MÅL  HTML5 recap  Layoutdiagrammer revisited  Layout & grids  Lyd & video på web  Canvas & animation – vil.
Instruktion i Animation Shop
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Kommunikation / it.
DigiTool Köpenhamn november 2004 Kristian Wallin.
1 Meget kort om Remote Debugger Og ligeså kort demo af Unity.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
CORPORATE PODCASTING Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen.
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Flyt den til din mp3 afspiller
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Projektvejledning på performance-design
Blogging Udvidet design og funktion
IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
Reflektion over jeres egen praksis
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
Digital videoformidling Thomas Edison Digital videoformidling Power communication.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Windows Mobile Den kan alt, så hvorfor har den ikke det totale verdensherredømme? Ved Martin Bahn Hansen.
1..NET Arkitektur. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Mål “Microsoft.NET is based on the Common Language Runtime (CLR) and an extensive set of Framework.
Historie Android Inc oprettet i 2003 Købt af Google i 2005 Første version af Android ude i 2007 Kan bruges til andet end mobiltelefoner.
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
DVB-T og MHP pilotprojekt i Danmark, TV2/Nord-Digital Status Q v. Thorbjørn Vynne
WPS exercise Gruppen1.udkast Gruppen Tekniske specifikatio ner Gruppen Tilføjet e- commerce Gruppen Sidste.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?
Digital videoformidling Netværksdistribution For indholdsproducenter.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
Digital videoformidling De to valg Streaming video server –Live transmission (breaking news) –Mange samtidige brugere (scalability) –Lange videosekvenser.
Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation
DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres.
Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ + klik svarer til højre-klik.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Indhold på skolens UNI•Server
IT i Byggeriet Semester kursusgang Projektweb og html (fortsat) Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Digital videoformidling 15/4 Embedding (HTML) –Øvelser (basic quicktime, windows media) DVD distribution DVD Studio pro –Øvelser (template DVD) Projektarbejde.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Vær opmærksom på, at afspilning af filmene kræver internet.*
Verdens tyndeste Mp3-kort Wallet-mp3 Musik-kort MusiCard m.m.
Vær opmærksom på, at afspilning af filmene kræver internet.*
. Installationer i hjemmet v/ Kent Vig, Marts 2015.
1. Trin – Problemstilling
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !

Digital videoformidling Produktions rapport Dette er ikke en standardformular, men en rettesnor ! Understregede termer refererer til "Fortælleteori 1", p.89 ff

Digital videoformidling Produktionsrapport Forord –Indeholder 'perifere' informationer om projektet /kurset/eksamensform og lign. - ikke obligatorisk Indledning –Indledningen har til hensigt at hjælpe læseren (dvs. censor og undertegnede) til at sætte sig ind i jeres situation.

Digital videoformidling Problemformulering Kommunikationssituationen - hvad er der behov for ? –"Vi har påtaget os den opgave at producere en række videosegmenter, der skal opfylde følgende krav..." –"Kan video bruges til at formidle forbruger information på en ny måde ?" –"Hvordan portrætteres en institution via storytelling ?" –"Hvordan skabes en troværdig tilstedeværelse på nettet gennem video ?"

Digital videoformidling Analyser Målgruppe analyse –Hvad er karakteristisk for segmentet ? –(Kompetencer og Præferencer) –Tekniske muligheder for at se video Formidlingsanalyse –Hvordan er det blevet gjort af andre ? –Historisk perspektiv (genre-normer)

Digital videoformidling Valg af medier –Pro / contra ved web, CD, TV, DVD etc. –Hvilke ulemper / fordele i medievalget er der taget højde for Distribution (teknik) –Streaming vs. Progressiv download –Embedding (HTML, Flash) –Windows, quicktime, Realmedia players

Digital videoformidling Formidlingsæstetik Stilvalg mht. fotografering, klipning og lyddesign Komposition (vidensfald) –Informationernes rækkefølge –Synsvinkler (vinkling af historien) Hvilken indflydelse har valget af teknik haft på æstetikken ?

Digital videoformidling Produktionsforløb Præ-produktion –Skitser, brainstorm, treatment, storyboard Produktion –Location vs. Studie, interviews, lyssætning, skuespil Post-produktion –Klippemetode, musik, lydbearbejdning etc.

Digital videoformidling Produktionsforløb Anvendt software til encoding –Kvalitet contra båndbredde Reception / brugertest –Fungerer videoen teknisk ? –Fungerer videoen forståelsesmæssigt ? –Hvilke kommentarer kommer brugerne / recipienterne med ?

Digital videoformidling Konklusion Egne konklusioner ifht. Problem- formuleringen –Blev målene opfyldt ? Konklusioner ifht. Reception –Er vi blevet klogere ?

Digital videoformidling Perspektivering Den optimale formidling ? –Hvis alt var muligt –Ændrer præmisserne for projektet sig i fremtiden ? –Hvilke forhold har teorien ikke taget i betragtning

Digital videoformidling Encoding Frame size, frame rate, image quality, audio compression

Digital videoformidling Frame size TV / DV / DVD video –720 x 576 PAL non-square –768 x 576 PAL square pixels (photoshop) Multimedia / web –640 x 480, 4:3 square pixels –320 x 240, 4:3 square pixels –160 x 120, 4:3 square pixels –Delelig med 2 !

Digital videoformidling Crop i FCP Fx. 4:3 til 16:9 aspect ratio Lav en sequence med den ønskede aspect ratio Sæt den originale (4:3) sequence ind i denne Centrér under ’motion tab’

Digital videoformidling Frame rate PAL TV og DV kører 25 fps –12,5 eller 12 fps er net-standard –25 fps vælges hvis bevægelse er meget afgørende og filstørrelse underordnet Intro / breakers lavet i fx. After Effects skal have 25fps for at matche DV

Digital videoformidling Production Codecs ’uncompressed’ - til effektshots fx. Fylder 32 MB/sek ’Animation’ - lossless codec til CG ’M-JPEG’ - lossy codec fx. Capture cards 2:1 compression = 10 MB/sek ’DV-PAL’ - lossy codec 3,5 MB/Sek –Svarer til Kbits/sek (dvs. 100 gange en 256K ADSL forbindelse) –DCT codec bedre end M-JPEG

Digital videoformidling CD-ROM codecs MPEG-1 (320 x 240) non-interlaced til TV playback Sorenson (quicktime 3 og op) –Til multimedia / monitor playback –Sorenson Squeeze til Flash Windows media Video –Til multimedia / monitor playback

Digital videoformidling DVD MPEG-2 (iso ) –720 x 576, 25 fps Encodes af special software eller hardware (DVD studio pro) MPEG-2 (uden licens - pirat) –Codec til SVCD, dvs. en CD som fx. kan afspilles i en DVD afspiller

Digital videoformidling Web ( Download (høj kvalitet - lang ventetid) –Zip en.wmv fil til windows (evt. divX) –Zip en.mov (Sorenson) til Mac –Bitrates: ca. 300 til 2500 Kbits/sek Progressiv download (kortere ventetid) –.wmv fil (window media codec) –.mov fil (Sorensen codec) –Bitrates: ca. 56 til 300 Kbits/sek

Digital videoformidling Streaming Server Microsoft (mms:) –Windows media encoder (Broadcaster) Real media (RTSP:) –Dyre licenser Apple Darwin (RTSP:) –Gratis Open source server Mange samtidige brugere 56 til 300 Kbits/sek

Digital videoformidling

BMWFILMS.com

Digital videoformidling QuicktimeQuicktime og IE CLASSID skal være: clsid:02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B CODEBASE skal være: PLUGINSPAGE skal være:

Digital videoformidling Quicktime For at få controlleren (play, stop, etc) –16 pixels ekstra i højden –320 x 240 = 320 x 256 Hvis der kun ønskes audio sættes height derfor til 16 pixels !

Digital videoformidling Windows media 7 <OBJECT ID="Player" width="320" height="240" CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B C04F79FAA6">

Digital videoformidling Streaming kode (ovenstående xml-fil gemmes som ’MyFile.wvx’ og embeddes i HTML) <OBJECT ID="Player" width="320" height="240" CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6">

Digital videoformidling Javascript <OBJECT ID="Player" width="320" height="240" CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6"> <!-- function StartMeUp () { Player.controls.play(); } function ShutMeDown () { Player.controls.pause(); } -->

Digital videoformidling Eksempel på Kreativ Flash integration: Grey Aarhus Eksempel på konservativ integration: Grey København

Digital videoformidling Flash integration Kræver Flash6 plugin Et DV-klip komprimeres ved at importere i Flash MX (Squeeze) Gemmes som.swf fil Playeren custom designes og der linkes til.swf filmen via actionscript

Digital videoformidling Reception Hvilke forudsætninger har modtageren for at forstå vores produktion ? –Mediekompetencer er både tillærte/generative og indfødte –Fokusering på antropomorfe strukturer, dvs. forsøg på at tillægge menneskelige aspekter er indfødt –Genrekonventioner er generative

Digital videoformidling Reception Teoretisk tilgang (Bordwell) –Kognitiv pskykologi, konstruktivisme –Modtageren tester hypoteser indtil en sammenhæng kan dannes –I fiktion konstrueres en sammenhængende kausal-logisk ’fabula’ udfra de modtagne informationer over tid ’Suyzhet’

Digital videoformidling Reception Empirisk tilgang (test-publikum) –Ingen ’bortforklaringer’ –Reaktioner noteres –Åbne spørgsmål –Testpersonernes baggrund er vigtigt, dvs. Ikke kun spørgsmål til ’videoen’ men også til personens medievaner, interesser etc.