Ved Søren Rokkjer Hansen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Information Systems work and Analysis of Change
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Implementering af EPJ – ændring i arbejdspraksis
Forretning og Ledelse – Lektion12
Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen.
Differentiering og integration
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Christian Backer Mogensen, Poul Kjældgaard, Charlotte Jensen and Ming Chen, Akutforskningsenheden, Sygehus Sønderjylland MRSA screening in ED detects a.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability ITU, efterår Strategisk usability Usability i organisationen 22. oktober 2009 IT-Universitetet.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Aalborg University – Department of Production Introduction to Industry Foundation Classes (IFC) Kaj A. Jørgensen Aalborg Universitet, Institut for Produktion.
Usability ITU, forår Strategisk usability Usability i organisationen 26. Marts 2009 Usability, IT-Universitetet.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Usability i organisationen 29. april 2010 IT-Universitetet.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
CEAC Hvad er det ? Hvad kan vi få ud af det ? v/ Dan Foldager.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Dorte, Ida, Janne, Nikolaj, Alexander og Erla
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
An IP Strategy comprises
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Ved Søren Rokkjer Hansen Modenhedsvurdering Ved Søren Rokkjer Hansen Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

- Om modeller Oversigt over modeller - INUSE modeller - Ugens øvelse AGENDA - Om modeller Oversigt over modeller - INUSE modeller - Ugens øvelse Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

OM MODELLER Behovet? Hvad kan de? Når man møder modstand fra sin chef eller en kunde. Manglende forståelse for relevansen af brugervenlighed. Det kan også være at man ønsker lidt struktur på, hvordan man optimere udviklingen, så den bliver mere brugervenlig. Usability modenhedsskalaer En graduering i niveauer. Hvad skal der til for et blive bare lidt bedre. Hvad er næste skridt i den rigtige retning. Man måler ikke på usability, men brugerinddragelse, ledelsesaktiviteter, teknikker, metoder mm. Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

BRUGERVENLIGHED ? Udsagn fra gatekeepers: Vi har ikke problemer med brugervenligheden Hvem siger man absolut skal være brugervenlig Jeg har ikke hørt om nogen, der har tjent penge på brugervenlighed Tag 6 brugere og du har tolv meninger Der er ingen der har klaget Vi ved faktisk ikke om vi har problemer med brugervenligheden Vi har fulgt Jakob Nielsen 10 gyldne råd, så vi er nok dækket ind Kan man bruge log-filerne til at analysere ud fra? Vi har lavet 8 brugertests, er det nok? Vi ved præcist, hvorfor vi ikke har problemer med brugervenligheden Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

MODELLERNE Reflektionsmodeller: Erlich & Rohn Schaffer-Method Målemodeller: INUSE Human centredness Scale INUSE Processes Andre ikke offentlige modeller: Phillips - Bell –Trillium – IBM - HUSAT Beslægtede modeller: UMME – Softwaremodenhed –Certificeringskurser Spiralmodeller og andre designmodeller, så man forstår processen Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

INUSE – HUMAN CENTREDNESS SCALE Struktur Består af 6 niveauer X-E. These steps reflect the progression of concerns and practices observed in organisations which adopt a human-centred approach to systems development and management. up a level. Formål ? This scale is intended to measure how human-centred an organisation or department is in its systems development and support activities. Whilst the majority of the attributes for the scale are management practices some attributes are staff or management attitudes or technical capabilities. Hvem bruger modellen ? Human Factors and Human Computer Interaction advisors/consultants Process Improvement Consultants and Business Process Engineers. Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

ID Titel Niveau X Ukendt (Ingen indikatorer) Niveau A Genkendt A.1 Genkender problemer A.2 Udførte processer Niveau B Overvejet B.1 Opmærksomhed på kvalitet i brug B.2 Brugerfokus Niveau C Implementeret C.1 Brugerinvolvering C.2 Human Factor fremgangsmåder C.3 Human Factor færdighed Niveau D Integreret D.1 Integration D.2 Forbedring D.3 Iterationer Niveau E Institutionaliseret E.1 Brugercentreret ledelse E.2 Organisatorisk brugercentrering Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

INUSE - PROCESSES INUSE – PROCESSES Kongemodellen – udførlig – god til procesoptimering – nedbryder hcd i 7 del-elementer Level of capability Description Level 0: Incomplete Organisation is not able to carry out the process. Level 1: Performed The process achieves its purpose. Individuals carry out processes. Level 2: Managed The quality, time and resource requirements for the process are known and controlled. Level 3: Established The process is carried out in a manner specified by the organisation and the resources are defined. Level 4: Predictable The performance of the process is within predicted resource and quality limits. Level 5: Optimising The organisation can reliably tailor the process to particular requirements. Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

INUSE - PROCESSES Ensure HCD content in system strategy. Plan the human-centred design process. Specify the user and organisational requirements. Understand and specify the context of use. Produce design solutions. Evaluate design against requirements. Facilitate the human-system implementation. a. Identify and document user’s tasks. b. Identify and document significant user attributes. c. Identify and document organisational environment. Identify and document technical environment. Identify and document physical environment. Disse underpunkter er så igen beskrevet udførligt Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret

UGENS ØVELSE LAV EN MODENHEDSVURDERING MED INUSE HCS PÅ JERES OPDRAGSGIVER: Hent INUSE - HCS i original versionen her Hent den danske oversættelse i en mindre, men mere praktisk udgave her Aflever: Afkrydsningsskemaet for interviewet + typiske udsagn Styrker og svagheder - fordele og ulemper – nyttigt og unyttig Forslag til forbedring i opdragsgivers måde at arbejde med og tænke brugervenlighed på Hvad kan de gøre bedre, hvad gør de godt, hvad får de ud af at komme op på næste niveau. Transition between Levels (reflektion) Ubekendt – Bekendt – Overvejet – Implementeret - Integreret - Institutionaliseret