Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse) Ind/ud af dør Etablering af scene Opgaver Synopsis/formidlingsanalyse
Klippe-principper
Kap. 5 Patterns Exit / Entrance (’stram’ klipning) ’Empty frames’ (’løs’ klipning) SRS, POV Montage (Amr. version) LS, MS, CU (film-begyndelse) MS,MS,CU (tv-begyndelse)
LS, MS, CU a) Virker ikke godt på tv / web
MS, CU a) Analytisk montage – sektionel fremfor sekventiel
Amr. Montage Tematisk billedesekvens der bryder med continuity-principperne Sammenfatter komplekse hændelser Kommunikerer effektivt og kort Reduktion til ’essens’ Analytisk og sektionel (typisk) Dialektisk / konflikt montage (atypisk)
Amr. Montage Tidsrum (kalender, ure) Produktionsprocesser (samlebånd) Traileren er avancerede montager (referat, resume eller ’highlights’) Musikvideo er ofte lyrisk/narrative montager (stil-domineret)
Amr. Montage Tilstræber maksimal visuel spænding Komposition afhænger mindre af rækkefølge end ’grafisk match’ Grafisk match = klip på enkeltbillede æstetik og retningsvektorer Enkeltbillede æstetik Komposition Lys tekstur
Grafisk vs. continuity Match af Match af: Form (shape) Grafisk ’tyngde’ Motivplacering Motivfylde Lys (mørke) Farvetone (filter) Grafiske vektorer Index (indirekte) Match af: ’Screen direction’ Bevægelser Blikretning Rum Centerlinje Cognitive map Tid Ellipser Årsag / virkning
Dialog sekvenser Skal primært klippes så fokus holdes på dialogen og ikke på ’klipningen’ ’Timing’ er vigtig da der ofte skal matches shots med forskellige tempi Det bærende element (lyden) klippes først uden hensyn til billederne Små pauser og sammentrækninger (ned til få frames) kan påvirke timingen
Dialog Ved at bruge 2 video og audio spor kan de forskellige ’soundbites’ let flyttes rundt Brug numeriske funktioner, istedet for mus Med et klip ’selected’ vil ’+’ og ’-’ flytte klippet det antal frames der angives Fx. +5 giver 5 frames frem Luk øjnene og lyt til audio-sporet Brug ’room tone’ til at skabe pauser
Dialog Det visuelle spor klippes asynkront til lyden Resultat: Vi ser ikke altid personen der taler Der fokuseres på reaktioner (Moshukine) Der benyttes ’split-edits’ Der klippes aldrig visuelt i audio-pauserne ! Centrale øjeblikke visualiseres ofte CU (Hvis optagelserne er korrekt tilrettelagt)
Indre tilstande Her træder klipningen frem og fremstår mere som montage Klip mellem LS og CU (objektiv og subjektiv visualisering) Jumpcuts mellem fx. ’ophidelse’ og ’resignation’ kan intensivere Kræver etablering af et ’mønster’ – 3 klip er ikke nok
Handlings sekvenser Alt hvad der ikke er dialog eller mentalt Fysiske bevægelser skal klippes usynligt og flydende (Continuity) Motivbevægelse eller kamerabevægelse
Bevægelse Kronologi En dør der er på klem i det ene shot og næsten helt åben i det næste, er ikke kronologisk Hastigheden skal være ens i begge shots før klippet opleves kontinuert 1 frame (1/25 sek.) mellem klippene Objektet kan altså ikke være på nøjagtig samme position i begge shots !
Klip på bevægelse Grundregel: hvis du vil klippe mellem to forskellige shots af den samme bevægelse, så klip i selve bevægelsen Find et synkroniserings-punkt i begge optagelser, lav et edit point og flyt det med ’roll edit’
Opmærksomhed En tæt beskæring (CU, XCU) udelader store mængder information Denne mangel på ’kontekst-information’ kan udnyttes til at skabe spænding Udpræget brug af CU/XCU skaber informations underskud, kaldes også vidensfald Manglende overblik er ofte i tråd med den reelle psykologi, som deltageren oplever
Dokumentaren Følger i en vis udstrækning de narrative principper som kausalitet, kronologi. præ-produktionen indebærer synopsis, strategi for argumentation, research interviews, beskrivelse af arkivmateriale etc. Der optages 20-100 gange mere materiale end i den endelige version Manuskriptet skrives på baggrund af gennemsyn af materialet
Dokumentaren Skabes i højere grad gennem klipning Undervejs klippes mange versioner, som danner grundlag for supp. Optagelser B roll (dækbilleder) kræver research og fotografisk nytænkning ’Fluen på væggen’, ’Undersøgende’ eller ’refleksive’ dokumentarfilm kræver forskellige metoder
øvelse Action cutting
opg1 Hent .mov filerne i mappen ’opg1’ Importér til FCP browser Lav en ny sequence Se klippene i viewer og beslut hvilke der kan klippes sammen Alle 4 indstillinger skal ikke matches Du skal kun arbejde med 2 klip samtidigt
Opg1 Klip i overensstemmelse med continuity-metoden som beskrevet hos Wohl (Action sequences) Både selve klippepunktet og hastigheden skal tages i betragtning Diskutér hvorfor der klippes netop her og overvej alternativer Løsningen på opgaven demonstreres til sidst
Motion vectors Klip på bevægelse (action) Husk skærmretning Kamerabevægelse Skuespiller bevægelse Statister mm. Objekter (bil, dør) Husk skærmretning Screen direction 180 grader (center linje)
opg2 Sequence > settings Frame size 704 x 418 Pixel aspect ratio: PAL Lower field Timebase: 25 fps Compressor: PAL DV Clip og sequence settings skal matches for at undgå rendering
opg2 Browncar_LS.a1.mov Browncar_MS.a2.mov Browncar_LS.a3.mov Clarice_MLS.mov Codec: DV-PAL Beskåret : 701 x 418 D1/PAL pixels 25 fps (alle keyframes intakte)
Tools Råklip i viewer (I / O sættes løst) Samling i tidslinje (overwrite edit) Drag eller F10 Vi sætter ingen ’In point’ i ’sequence’ markør (CTI) bliver startpunkt i tidslnjen Finjustering (trim) i tidslinjen Ripple edit (tomrum fjernes automatisk) Canvas vinduet splittes i to Eet for det tilstødende klip og et for ’ripple’ punktet
a. Scene etablering Klassisk etablering Establishing shot Giver kontekst - ’Udefra og ind’ LS til MS (evt. CU) Mønster: a1, a2, a1, a2 Markedet, bil drejer om hjørnet, stopper foran frugtbod, personen træder ud af bilen Klip på kamerabevægelse, ’stop’, dør/bevægelse
b. Cutaway/POV Blikretning (Index vektor) Etablerer et optisk POV Clarice iagtager handlingen Mønster: a2, clarice, a1, a3 Bil, Clarice, personen åbne dør, personens identitet (ansigt) afsløres Klip på blik (nul vektor) +kam.bevægelse, klip på skuespiller bevægelse
c. kombination Kontekst og dynamik Kamerabevægelse giver kontekst istedet for LS-MS klip Mønster: a3, Clarice, a1, a2 Bil kører om hjørnet (mennesker i forgrund), clarice opdager bilen, bilen stopper og en ung mand træder ud Klip på kamerabevægelse, POV, dør der åbnes
opg2 Opret et nyt project (actioncutting) Lav de tre versioner (a,b,c) Opret en ny sequence for hver Brug viewer I/O og ripple edit i tidslinjen Klip evt. en alternativ version (d), dvs. find andre klippemuligheder Gemmes som ’FCP movie’ (ikke ’self-contained’)
Aflevering 9/3 Alle afleverer følgende (mail) : Synopsis (elevator pitch) Kort projektbeskrivelse, max. ½ side Samt udkast til: Formidlingsanalyse, max. ½ side Komm. Situation Vinkel/målgruppe Æstetik
Audiovisuel metode Kommunikationssituation – præmis Systematisk perspektiv Formidlingsanalyse – vinkel/ målgruppe Formidlingsæstetik – komposition / Stil Historisk perspektiv
Komm. situation Behov/Intention analyseres Hvor skal der sættes ind ? Hvilke platforme/medier er mest velegnede? Hvad motiverer kommunikationen? Afsenderforhold (institution/individ)
Formidlingsanalyse Målgruppeovervejelser Kompetencer & præferencer Fremstillingsform og vinkling Hvordan vinkles fortællingen, hvis historie ser/hører vi? Hvor er fokus? Fordomme, forventninger og smag Forførelse, frigørelse eller sag
Øvelse Interviewet klippes om så der benyttes J- og L- cuts, dvs. Lyd/billede forskydes Husk Unlink video og audio Roll edit og ’Snap’ – ’N’