Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Forskellige traditioner
Filmtekniske virkemidler
Web 2.0 Teoretisk viden.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Hvad er en brugergrænseflade
Instruktion i Animation Shop
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Sådan bruger Du et digitalvideokamera:SONY TRV 25E.
Kursus i.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Problemer eller udfordringer.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Foto termer Iris/blænde Lukkertid
DAMP E2003 Tirs. 21/10 Status litt. mm. (15 min.) Grupper opstiller tidsestimat, tekniske behov og projekt mål. –mailes til (30 min.) Commotion.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Kortfilm Et overblik.
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Digital videoformidling Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD pixels Output:
Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.
Medier og kommunikation V
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.
Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
DAMP E2003 Technical. DAMP E2003 Frames File>Project setting –Start numbering at: 1 Varighed = antal frames / fps –250 frames / 25 fps = 10 sek. Ændres.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Tidsbilledet Det statiske still-billede –Tiden står stille, et fastfrosset øjeblik (snapshot) –Tiden repræsenteres via blur (lang.
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Digital videoformidling Fredag 11/3 9 – 10: Status og opsamling på opgave 10 – 12: Pitch / fremlæggelse –Gruppedannelse (ansvarsområder) 13 – 14: Basic.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
Forskellige traditioner
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
- Virkelighedsvarianter
Kursus i.
Kursus i.
Stresshåndteringsgruppe
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Future Vejle inspiration
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse) Ind/ud af dør Etablering af scene Opgaver Synopsis/formidlingsanalyse

Klippe-principper

Kap. 5 Patterns Exit / Entrance (’stram’ klipning) ’Empty frames’ (’løs’ klipning) SRS, POV Montage (Amr. version) LS, MS, CU (film-begyndelse) MS,MS,CU (tv-begyndelse)

LS, MS, CU a) Virker ikke godt på tv / web

MS, CU a) Analytisk montage – sektionel fremfor sekventiel

Amr. Montage Tematisk billedesekvens der bryder med continuity-principperne Sammenfatter komplekse hændelser Kommunikerer effektivt og kort Reduktion til ’essens’ Analytisk og sektionel (typisk) Dialektisk / konflikt montage (atypisk)

Amr. Montage Tidsrum (kalender, ure) Produktionsprocesser (samlebånd) Traileren er avancerede montager (referat, resume eller ’highlights’) Musikvideo er ofte lyrisk/narrative montager (stil-domineret)

Amr. Montage Tilstræber maksimal visuel spænding Komposition afhænger mindre af rækkefølge end ’grafisk match’ Grafisk match = klip på enkeltbillede æstetik og retningsvektorer Enkeltbillede æstetik Komposition Lys tekstur

Grafisk vs. continuity Match af Match af: Form (shape) Grafisk ’tyngde’ Motivplacering Motivfylde Lys (mørke) Farvetone (filter) Grafiske vektorer Index (indirekte) Match af: ’Screen direction’ Bevægelser Blikretning Rum Centerlinje Cognitive map Tid Ellipser Årsag / virkning

Dialog sekvenser Skal primært klippes så fokus holdes på dialogen og ikke på ’klipningen’ ’Timing’ er vigtig da der ofte skal matches shots med forskellige tempi Det bærende element (lyden) klippes først uden hensyn til billederne Små pauser og sammentrækninger (ned til få frames) kan påvirke timingen

Dialog Ved at bruge 2 video og audio spor kan de forskellige ’soundbites’ let flyttes rundt Brug numeriske funktioner, istedet for mus Med et klip ’selected’ vil ’+’ og ’-’ flytte klippet det antal frames der angives Fx. +5 giver 5 frames frem Luk øjnene og lyt til audio-sporet Brug ’room tone’ til at skabe pauser

Dialog Det visuelle spor klippes asynkront til lyden Resultat: Vi ser ikke altid personen der taler Der fokuseres på reaktioner (Moshukine) Der benyttes ’split-edits’ Der klippes aldrig visuelt i audio-pauserne ! Centrale øjeblikke visualiseres ofte CU (Hvis optagelserne er korrekt tilrettelagt)

Indre tilstande Her træder klipningen frem og fremstår mere som montage Klip mellem LS og CU (objektiv og subjektiv visualisering) Jumpcuts mellem fx. ’ophidelse’ og ’resignation’ kan intensivere Kræver etablering af et ’mønster’ – 3 klip er ikke nok

Handlings sekvenser Alt hvad der ikke er dialog eller mentalt Fysiske bevægelser skal klippes usynligt og flydende (Continuity) Motivbevægelse eller kamerabevægelse

Bevægelse Kronologi En dør der er på klem i det ene shot og næsten helt åben i det næste, er ikke kronologisk Hastigheden skal være ens i begge shots før klippet opleves kontinuert 1 frame (1/25 sek.) mellem klippene Objektet kan altså ikke være på nøjagtig samme position i begge shots !

Klip på bevægelse Grundregel: hvis du vil klippe mellem to forskellige shots af den samme bevægelse, så klip i selve bevægelsen Find et synkroniserings-punkt i begge optagelser, lav et edit point og flyt det med ’roll edit’

Opmærksomhed En tæt beskæring (CU, XCU) udelader store mængder information Denne mangel på ’kontekst-information’ kan udnyttes til at skabe spænding Udpræget brug af CU/XCU skaber informations underskud, kaldes også vidensfald Manglende overblik er ofte i tråd med den reelle psykologi, som deltageren oplever

Dokumentaren Følger i en vis udstrækning de narrative principper som kausalitet, kronologi. præ-produktionen indebærer synopsis, strategi for argumentation, research interviews, beskrivelse af arkivmateriale etc. Der optages 20-100 gange mere materiale end i den endelige version Manuskriptet skrives på baggrund af gennemsyn af materialet

Dokumentaren Skabes i højere grad gennem klipning Undervejs klippes mange versioner, som danner grundlag for supp. Optagelser B roll (dækbilleder) kræver research og fotografisk nytænkning ’Fluen på væggen’, ’Undersøgende’ eller ’refleksive’ dokumentarfilm kræver forskellige metoder

øvelse Action cutting

opg1 Hent .mov filerne i mappen ’opg1’ Importér til FCP browser Lav en ny sequence Se klippene i viewer og beslut hvilke der kan klippes sammen Alle 4 indstillinger skal ikke matches Du skal kun arbejde med 2 klip samtidigt

Opg1 Klip i overensstemmelse med continuity-metoden som beskrevet hos Wohl (Action sequences) Både selve klippepunktet og hastigheden skal tages i betragtning Diskutér hvorfor der klippes netop her og overvej alternativer Løsningen på opgaven demonstreres til sidst

Motion vectors Klip på bevægelse (action) Husk skærmretning Kamerabevægelse Skuespiller bevægelse Statister mm. Objekter (bil, dør) Husk skærmretning Screen direction 180 grader (center linje)

opg2 Sequence > settings Frame size 704 x 418 Pixel aspect ratio: PAL Lower field Timebase: 25 fps Compressor: PAL DV Clip og sequence settings skal matches for at undgå rendering

opg2 Browncar_LS.a1.mov Browncar_MS.a2.mov Browncar_LS.a3.mov Clarice_MLS.mov Codec: DV-PAL Beskåret : 701 x 418 D1/PAL pixels 25 fps (alle keyframes intakte)

Tools Råklip i viewer (I / O sættes løst) Samling i tidslinje (overwrite edit) Drag eller F10 Vi sætter ingen ’In point’ i ’sequence’ markør (CTI) bliver startpunkt i tidslnjen Finjustering (trim) i tidslinjen Ripple edit (tomrum fjernes automatisk) Canvas vinduet splittes i to Eet for det tilstødende klip og et for ’ripple’ punktet

a. Scene etablering Klassisk etablering Establishing shot Giver kontekst - ’Udefra og ind’ LS til MS (evt. CU) Mønster: a1, a2, a1, a2 Markedet, bil drejer om hjørnet, stopper foran frugtbod, personen træder ud af bilen Klip på kamerabevægelse, ’stop’, dør/bevægelse

b. Cutaway/POV Blikretning (Index vektor) Etablerer et optisk POV Clarice iagtager handlingen Mønster: a2, clarice, a1, a3 Bil, Clarice, personen åbne dør, personens identitet (ansigt) afsløres Klip på blik (nul vektor) +kam.bevægelse, klip på skuespiller bevægelse

c. kombination Kontekst og dynamik Kamerabevægelse giver kontekst istedet for LS-MS klip Mønster: a3, Clarice, a1, a2 Bil kører om hjørnet (mennesker i forgrund), clarice opdager bilen, bilen stopper og en ung mand træder ud Klip på kamerabevægelse, POV, dør der åbnes

opg2 Opret et nyt project (actioncutting) Lav de tre versioner (a,b,c) Opret en ny sequence for hver Brug viewer I/O og ripple edit i tidslinjen Klip evt. en alternativ version (d), dvs. find andre klippemuligheder Gemmes som ’FCP movie’ (ikke ’self-contained’)

Aflevering 9/3 Alle afleverer følgende (mail) : Synopsis (elevator pitch) Kort projektbeskrivelse, max. ½ side Samt udkast til: Formidlingsanalyse, max. ½ side Komm. Situation Vinkel/målgruppe Æstetik

Audiovisuel metode Kommunikationssituation – præmis Systematisk perspektiv Formidlingsanalyse – vinkel/ målgruppe Formidlingsæstetik – komposition / Stil Historisk perspektiv

Komm. situation Behov/Intention analyseres Hvor skal der sættes ind ? Hvilke platforme/medier er mest velegnede? Hvad motiverer kommunikationen? Afsenderforhold (institution/individ)

Formidlingsanalyse Målgruppeovervejelser Kompetencer & præferencer Fremstillingsform og vinkling Hvordan vinkles fortællingen, hvis historie ser/hører vi? Hvor er fokus? Fordomme, forventninger og smag Forførelse, frigørelse eller sag

Øvelse Interviewet klippes om så der benyttes J- og L- cuts, dvs. Lyd/billede forskydes Husk Unlink video og audio Roll edit og ’Snap’ – ’N’