Præsentation af Sherry Turkle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Teamwork En praksisnær øvelse.
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Morten AagaardHANDS Side 1/6 A private introduction 1.HANDS – a tremendous personal experience: different persons representing very different competences.
BY BLAIR HOLLINGWORTH CONTENTS FLAG NATIONAL ATHEM POPULATION FOOD DANISH FACTS LEGO QUIZ CHRISTMAS SCANDINAVIA MAP.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Warhammer My own project is about Warhammer because that is one of my interest. Warhammer is a tabletop war game. Warhammer 40,000 was created by games.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Introduktion til glasfibre og kompositter
THE MENTORING JOURNEY.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Buy Doxycycline Online Us
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Spil i historie- og samfundsfagsundervisningen Sønderborg 29. juni 2016
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Innovation og succes skabes gennem mennesker
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Præsentation af Sherry Turkle

Sherry Turkle Sherry Turkle er født I New York Professor I sociale studier af videnskab og teknologi på instituttet for teknologi I Massachussets Hun er endvidere uddannet klinisk psykolog. Hendes arbejde er fokuseret på psykoanalyse og kultur, og psykologien Inden for menneskers forhold til teknologi, specielt computerteknologi og afhængighed af computere. Nogle medier omtaler hende som “cybershrink”

Hackere: Forstår computeren på makroniveau Hackere: Forstår computeren på makroniveau. Vil udforske grænserne – hvor langt kan vi gå? De analyserer store computersystemer. De søger ”kicket” og som en udtaler, er deres mål: "walking on the edge of a cliff". Hobbyister: Forstår computeren på mikroniveau. Vil finde computerens mindste dele. Arbejder med hardware og de små detaljer i computeren. Vil kontrollere hvordan computeren fungerer (programmere). Brugere: Er ligeglade med, hvordan computeren virker, så længe de kan bruge den. Er hackernes antitese. Computere skal kun udfylde de formål, jeg har brug for den til. Den ”er” ikke noget i sig selv.

Modernisme: Rationel orientering Modernisme: Rationel orientering. Vi finder betydning gennem at undersøge de underliggende strukturer i verden omkring os. Vi søger forståelse, forklaring, kontrol og manipulation.. Postmodernisme: En verden med skiftende overflade. Intet er ”sandt” og givet. Ingen ultimative betydninger – alt er svævende. Vi kan kun røre overfladen af ting.

Macintosh 8 MHz, 1984. “People were encouraged to interact with technology in something resembling the way they interact with other people” Sherry Turkle

Macintosh´en: Den nye modstander af den modernistiske kultur Macintosh 8 MHz, 1984. Macintosh´en: Den nye modstander af den modernistiske kultur “For some, it was also alarming that Macintosh users tended to dispense with their manuals and learn about their systems by playing around” Sherry Turkle

Slutningen af 1980´erne. IBM´s første bærbar Apple´s første bærbar

“Computers would not be the culturally powerful objects they are turning out to be if people were not falling in love with their machines and the ideas that the machine carry” Sherry Turkle

http://www.youtube.com/watch?v=JKuYQwm1yNs&eurl=

Life on the Screen: Aspects of the Self ”Many of the institutions that used to bring people together – a main street, a union hall, a town meeting – no longer work as before. Many people spend most of their day alone at the screen of a television or a computer.”(Turkle s. 178)

Life on the Screen: Aspects of the Self ”On one hand we insist that we are different from machines because we have emotions, bodies, and an intellect that cannot be captured in rules, but on the other we play with computer programs that we think of as alive or almost-alive.”(Turkle s. 177)

Life on the Screen: Aspects of the Self Turkle: What will computer-mediated communication do to our commitment to other people? Will it satisfy our needs for connection and social participation, or will it further undermine fragile relationships? What kind of responsibility and accountability will we assume for our virtual actions?

Life on the Screen: Aspects of the Self Internettet har bidraget til, at man taler om, at man kan have flere identiteter på fx chats, online communities osv. ”Internettet er blevet et socialt laboratorium, hvor vi eksperimenterer med at opbygge og genopbygge identiteter.”

Life on the Screen: Aspects of the Self Sherry Turkle har interviewet en række brugere af MUDs hvor hun bl.a. at søgt at få svar på: Hvilke personaer skaber brugerne? Kan deres real-life personer lære af deres virtuelle personaer? Hvordan kommunikerer brugerne, og hvorfor gør de det? Er det et overfladisk spil og spild af tid? Er det tegn på en identitetskrise?

Life on the Screen: Aspects of the Self Turkle tager udgangspunkt i MUDs (Multi User Dungeons/Domains/Dimensions): En form for socialt virtual-reality som er tekstbaseret. Brugerne optræder under navne og spiller en rolle som fx kan være enten meget tæt på ens egen personlighed eller meget langt fra.

Life on the Screen: Aspects of the Self Personer som Turkle har interviewet: Julee (19): spiller face-to-face rollespil  Konflikt med sin mor som hun får bearbejdet via rollespillet. Gordon (23): bruger MUDs fordi han er upopulær og overvægtig i virkeligheden. Matthew (19): har et dårligt forhold til sin far, der drikker for meget og har været moren utro. Han bruger MUDs til at spille den person, som han ønskede sig faren ville være. Stewart (23 år): bruger MUDs til at udleve det, som han aldrig ville gøre i virkeligheden. Han er blevet gift i MUD-verdenen. Robert: brugte MUDs meget intensivt i en periode (120 timer om ugen i en periode) for at undgå druk og fester pga. en alkoholiseret far. Blev ansat til at administrere en MUD.

Life on the Screen: Aspects of the Self Psykoterapi eller afhængighed? ”MUDs may provide a place for people to talk freely – and with other people rather than with a machine – but they also illustrate that therapy has to be more than a safe place to ”ventilate”.” Fx Stewart som blev afhængig. Han forsøgte forgæves at blive ligesom sin personae ”Achilles”(social, går til fester, taler med andre om sine problemer osv.).

Life on the Screen: Aspects of the Self Det der gør virtuelle communities attraktive er, at de giver mulighed for at lege og afprøve. ”The adolescent moratorium is a time of intense interaction with people and ideas. It is a time for passionate friendships and experimentation.” (Erik Ericson’s moratorium – what ”the college years” were about).

Life on the Screen: Aspects of the Self Er MUDs psykoterapi? Turkle mener, at MUDs kan være det, hvis den der MUD’ler også er i psykoterapi i real-life. MUDs kan medvirke til personlig udvikling og forandring men ikke for alle. Fx kunne stewart ikke løse sine problemer ved at tilbringe al sin tid på MUDs.

CMC Grundstenen i CMC = kommunikation Den ”virkelige” identitet glider i baggrunden Mennesket er et socialt væsen, så vil vi lave os selv om for at passe ind i cyberspace?

MUDs Opstået af idéen om Dungeons and Dragons Et tekstbaseret univers

Hvad betyder MUDs MUDs = Multi-User- Domains/Dimensions/Dungeons To typer af MUDs: The adventure type The social MUDs

The adventure type Minder meget om Dungeons and Dragons Man opnår experience points ved at dræbe monstre og drager og ved at finde guldmønter, amuletter osv.

The social MUDs Åbne områder, hvor kun fantasien sætter grænser Her interagerer spillerne med hinanden og det er deraf navnet social MUDs kommer Det er denne type Turkle beskæftiger sig med

Karaktererne i MUDs ”The characters one creates for a MUD are referred to as one’s personae. This is from the Latin per sonae which means that through which the sound comes, in other words, an actor’s mask.” (Turkle, s.182) ”MUDs provide worlds for the anonymous social interaction in which you can play a role as close to or far away from your real self as you choose. For many game participants, playing one’s character(s) and living in the MUD(s) becomes an important part of daily life.” (Turkle, s.183)

Konsekvenser Synspunkt fra Bell: Der er dem, der ser CMC [MUDs] som styrkelse af fællesskab og de, der ser CMC [MUDs] som en isolerende form for kommunikation ”Allerede nu er der historier fra Kina om drab i den virkelige verden på grund af tyveri af f.eks. Et sværd inde i et spil.” (http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/tirsda g/2007/02/0212113433.html)

World of Warcraft World of Warcraft = udvidelse af MUDs Kinesiske virksomheder har specialiseret sig i at starte figurer op og sælge dem på verdensplan: ”[..]kinesere, der lever på såkaldte ’goldfarms’ arbejder i 12-timers skift på at spille og sælge karakterer, slotte og sværd for virkelige penge til spillere over hele verden.” (http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/tirsda g/2007/02/0212113433.html)

Afrunding ”A MUD can become a context for discovering who one is and wishes to be. In this way, the games are laboratories for the construction of identity [..]” (Turkle, s.184)

http://www.youtube.com/watch?v=XulOwy65kTs

http://www.youtube.com/watch?v=m5UKnjg9QFY&mode=related&search=