Visuelle virkemidler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Advertisements

At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Kapitel 5 Den kreative strategi
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Farvevirkning/Farvekontraster
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Vores syn og optiske illusioner
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Af Jeanette, Anders og Maia
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Markedskommunikation Kapitel 10
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kommunikation / it.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Danmark i en globaliseret verden
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
Snak med din sidemand om dette et par min.
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Bogstaver og tekst i design
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Perception og disposition af grænseflader
GRAFISK DESIGN HVAD SKAL VI PÅ KURSET OG HVAD ER GRAFISK DESIGN Vi møder ordet design første gang 1500 tallet i et engelsk leksikon. ”Skitse til noget.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Bygninger med signalværdi
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digitale billeder – analyse og produktion
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Butikkens udtryk Profil Logo Hjemmeside. BLÅ Fremmer koncentrationen, fordybelse, ro, afslappende Symbolisere bl.a. Tristhed, kvalitet, stabilitet.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Trivsel og mental sundhed
Powerpoint-præsentation
Interaktionsdesign.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Future Vejle inspiration
Kunstbilleder analyse.
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Visuelle virkemidler

Forslag til litteratur: Lene Bjerregaard: Farveordbog – farvernes skjulte universelle signaler. Byggecentrum, 2. udgave. 1. oplag, 2002 Johannes Itten: Farvekunstens elementer. Borgen. 9. oplag 1994. Gunther Kress og Theo van Leeuwen: Reading Images. The Grammar of Visual Design. Routledge. 1996. Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på websites. Roskilde universitetsforlag. 1. udg. 2. oplag 2005. Erwin Panofsky: Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art og the Renaissance. Harper Row publishers. 1962. Roland Barthes: ”Billedets retorik.” Oversat til dansk af Jørgen Mønster Pedersen. I: Bent Fausing og Peter Larsen (red.): Visuel kommunikation. Bind 1. Medusa. 1980. Charles Sanders Peirce: ”What is a sign?” I: The Essential Peirce: Selected Philosophical Writings. Bind 2 (1893-1913). Indiana University Press. 1998.

Visuelle elementer i grafisk design Komposition/opsætning af tekster og billeder Skrifttyper Farver Grafisk design/former Illustrationer

Komposition: Det gyldne snit Cirkel komposition Radial komposition Diagonal komposition Symmetrisk komposition Trekantskomposition

www.dsb.dk

www.nikefootball.com

www.statensmuseumforkunst.dk

Symmetrisk slot

S-komposition

Kompositoriske elementer: Informationsværdi (information value) Fremtrædelse (salience) Indramning (framing) (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side181-229.)

Informationsværdi: Informationsværdi (information value). Placeringen af elementer i billedet medfører specifikke informationsværdier. Øverst/nederst, højre/venstre, centreret/marginale (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side181-229.)

Fodboldspillere

Fremtrædelse: Elementerne har til formål at tiltrække sig beskuerens opmærksomhed på forskellige måder. Dette er afhængigt af om et element fx er placeret i forgrunden eller baggrunden, den relative størrelse, kontrast i gråtoner eller farver, forskel i skarphed. (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side181-229.)

Peter Høeg & Bille August

www.nikefootball.com

Indramning: Linier i billedet kan adskille eller sammenføre elementer og give indtryk af om de hører sammen eller er adskilte. (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side181-229.)

Fodboldspiller

Skrifttyper

Skrifttyper 2

De to overordnede skrifttyper: Antikva-skrifterne har seriffer. Times New Roman Courier Grotesk-skrifterne er uden seriffer. Verdana Arial

Forskellige skrifttyper

Klassiske skrifttyper

DSB´s skrifttype

Nike´s skrifttype

Farvevirkninger De fysiologiske farvevirkninger. De impressive farvevirkninger er et udtryk for farvernes iboende æstetiske udtryk. Dvs. Farvernes udtryk og de sanselige oplevelser der forbindes med dem. De ekspressive farvevirkninger er farvernes påvirkning af vores psyke og de følelser som er forbundet med dem. De intellektuelt-symbolske (konstruerede) værdier. (Johannes Itten, Farvekunstens elementer, 1994, side 12)

Blå: Et norsk undersøgelse viste at ved ophold i henholdsvis rødmalede og blåmalede rum, hvor man gradvist skruede ned for varmen, be- gyndte forsøgspersonerne at fryse i det blå rum ved 15 grader, mens gruppen i det røde rum først syntes, det var koldt ved 11 gra- der. Det har sammenhæng med de rent fysiologiske påvirkninger, som de to farver har på kroppens nervesystemer og de deraf bioke- miske og fysiske reaktioner. Blå dæmper flere automatiske krops- funktioner bl.a. blodtryk og puls, samt kropstemperaturen og blå får os til at slappe af.

Baggrundsfarver

Farver: Der er 3 niveauer for farvers signalværdi: 1. Den individuelle eller personlige betydning 2. Den kulturelle betydning 3. Den universelle betydning

Det universelle lag: Farvernes grundsignal kan opfattes som et tidsløst universelt sprog. Dvs. almen gyldige signaler. Ifølge psykoterapeut og farveforsker Lene Bjerregaard vil vi opdage farvernes betydning faktisk er ens overalt på jorden, hvis vi går ned i det dybeste lag i den kollektive menneskelige psyke.

Gule blomster

Gul: Solens farve. Gule toner spænder fra guddommelig visdom, livskraft og glæde til falskhed, bedrag, fejhed og sygdom. Hos kineserne symboliserer gul livsenergi, venlighed og intellektuel visdom og indsigt. Et universielt signal. Gul kan også fungere som advarsel i naturen.

Appelsiner

Orange: Den orange farve står for frugtbarhed og moderskab. Dens primære signaler er let varme, glæde og venlighed. Den er imødekommende, positiv og opmuntrende. Den er ligesom gul symbol på visdom. Solgul og gylden står for det guddommelige. Buddhas guddommelige visdom er f.eks. symboliseret ved guld eller en gylden farve.

Røde blomster

Rød: Den røde farve har været forbundet med blod samt aggression og krig lige siden oldtiden. I gammel kinesisk farvefilosofi står rød for aktivitet og aggression. Rød har været forbundet med aggression og vrede i mange forskellige kulturer. Rød har været revolutionens farve. Kina og Sovjet brugte rød som symbol på forandringer gennem voldelig opstand. Den røde farves grundsignal er varme, aktivitet, bevægelse og forandring, nøjagtig som ved revolution. Rød symboliserer fare, advarsel og forbud.

Brune blade

Brun: Den brune farve er en jordfarve ligesom okker og blågrå. Fælles for jordfarver er, at de er afdæmpede i deres udtryk. Der er ikke bevægelse i jordfarverne. Brun er rolig i betydningen stillestående. Brun sender signaler om tyngde og stilstand, stabilitet, ubevægelighed, stagnation, fastlåsthed, urokkelighed, forudsigelig og tryghed. Jorden flytter sig ikke. Overført på menneskelige egenskaber står brun for beskedenhed, tilbageholdenhed og beherskelse. Brun er de fleste menneskers hadefarve.

Violette blomster

Røde blomster

Violet: Violet består af lige dele af rød og blå. Rød er den varmeste farve og blå den koldeste. Når man kigger på violet kan den veksle mellem at blive rødlig og mere blålig. Violet kan virke forvirrende, uberegnelig, urolig og ustabil. Violet symboliserer højt energiniveau. Violet er den farve som er forbundet med mest kreativitet og nytænkning, hvilket hovedsageligt skyldes at det er en modsætningsfyldt farve. Det er i spændingsfeltet mellem modsætninger at nye tanker og ideer opstår.

Blålige nuancer

Blå: Blå er den koldeste farve. Dens generelle egenskaber uanset nuance er kulde og afvisning. Det er også en rolig farve og den er stabil, virker troværdig og tillidsvækkende. Blå bruges i forbindelse med trofasthed og loyalitet. I kinesisk farvesymbolik beskrives blå som en rolig farve, som giver udtryk for seriøsitet og beherskelse. De konservative partier har ofte brugt blå fordi de ønskede at symbolisere ro og stabilitet modsat de ”røde” der ønskede forandringer i samfundet. Kobaltblå eller kongeblå er symbol på kvalitet, seriøsitet, troværdighed, pålidelighed og godkendelse. Dyb marineblå omgiver sig med ethos. Et mørkeblåt sæt tøj støder ikke nogen. Den lyseblå virker frisk og ren, let og forsigtig. Blågrå virker trist og tung.

Grønne blade

Grøn: Grøn står for vækst, liv, optimisme og håb. Forårsgrøn er optimistisk, glad, og forventningsfuld og sprælsk. Grøn forbindes med vækst og ro i kinesisk farvesymbolik. Den grønne farve er vigtig for araberne, muligvis fordi den står for vækst. Grøn står for fremgang i naturen og i overført betydning til det grønne lys i trafikkryds. Den dybe grønne symboliserer udover vækst også fred og ro, harmoni, balance og venlighed. Den gulgrønne eller skriggrønne virker til gengæld syg og ubehagelig på os. Olivengrøn eller grumset grøn sender signaler om uklarhed og gylle. En brungrøn virker stagnerende og tung.

Magueritte blomster

Hvid: Hvid står for det lyse og lette. I alle store religioner står hvid for det guddommelige, det rene, det klare og bevidsthed. I østen er hvid dødens farve. Muligvis fordi døden i østen er en overgang til et andet liv. Hvid signalerer renhed, sarthed, lethed, fred og uskyld. Hvid er også sneens farve og kan derfor virke kold.

Sort: Sort står for det mørke, dystre og truende. Sort er dramatisk. Det skjulte, forbudte, men også det sexede. Sort kan også være et udtryk elegance. Sort tøj hos erhvervslivets lederer signalerer alvor, seriøsitet, autoritet og myndighed og ikke mindst magt.

Grå: Grå er farveløs. Grå er neutral og anonym, trist. Sten og klipper er grå, hvilket signalerer det stillestående, det ubevægelige, det stagnerende, stilfærdighed, hårdhed, kulde, afvisning. Sølv symboliserer derimod noget værdifuldt.

Former

Former: Kvadrat: Tyngde og streng afgrænsning Trekant: De spidse vinkler virker stridbare og aggressive Cirkel: Afspændthed og stadig bevægelse (Itten, Farvekunstens elementer, side 75)

Tøger Seidenfaden

DSB´s web-site

Typisk web-site

Illustrationer: Hvornår er det mest hensigtsmæssigt at bruge fotografier, og hvornår bør der bruges tegninger?

Vejle Idrætshøjskole

Kirkeministeriet

Statens Museum for Kunst

Blåvandshuk Kommune

Kunstfotografen Sally Mann The Immediate Family 1969

Erwin Panofskys billedanalysemodel: Panofsky skelner mellem tre lag af billedsproglig betydning. Det præ-ikonografiske niveau (repræsentativ betydning): Ikonografiske niveau (ikonografisk symbolik). Ikonologiske niveau (ikonologisk symbolik)

Det præ-ikonografiske niveau Beskrivelse af billeddata. Det grundlæggende niveau hvor man umiddelbart genkender personer, dyr, ting, landskaber, etc. i billedets linjer og flader, former og farver. Aflæsningen er baseret på en genkendelse af det repræsenterede på basis af vores praktiske erfaring og samtidig tager Panofsky også de stilistiske konventioner og tekniske transformationer som er involverede i repræsentationen med i betragtning.

Det ikonografiske niveau Beskrivelse af billedets indhold baseret på regelbaseret viden. På det ikonografiske genkender vi ikke bare de grundlæggende billeddata, men også de koncepter og ideer som er knyttet til emnet. Vi har den fornødne viden til at kunne identificere de symbolske tegns indhold.

Det ikonologiske niveau På det tredje og øverste niveau giver man en sammenfattende fortolkning af indholdet. På det ikonologiske niveau analyseres underliggende principper som afslører en nations holdninger, en periode, en religiøs eller filosofisk overbevisning. Fx en fortolkning af hvorledes billedet er udtryk for den tid det tilhører. Eller kunstnerens personlighed eller holdninger som kunstneren måske ikke selv er bevidst om er til stede i billedet.

Sally Mann: The Immediate Family 1989

Blowing Bubbles,1987

Naptime, 1989

Damaged Child,1984

Sunday Funnies, 1991

Jessie at 6, 1988

The Two Virginia # 1, 1988

Winter Squash, 1988

The Hot Dog, 1989

Dirty Jessie, 1985

Rodney Plogger at 6:01, 1989

Virginia Asleep, 1988

Easter Dress, 1986

Fallen Child,1989

Virginia at 4, 1989

Last Light, 1990

Crubbing at Pawley´s, 1989

Jessie Bites, 1985

Gorjus, 1989

Jessie at 5, 1987

Virginia at 3, 1988

Jessie´s Cut, 1985

Popsicle Drips, 1985

Emmett´s Bloody Nose, 1985

Kiss Goodnight, 1988

The Wet Bed, 1987

Haybook, 1989

Emmett, Jessie and Virginia, 1989

White Skates, 1990

Candy Cigarette, 1989

The Last Time Emmett Modeled Nude, 1987

The Wet Bed, 1987

Emmett, Jessie and Virginia, 1989

Haybook, 1989

Blowing Bubbles,1987

Naptime, 1989

Damaged Child,1984

Sunday Funnies, 1991

Jessie at 6, 1988

The Two Virginia # 1, 1988