Billedsprog – Fortsættelse…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

Hvor klog er du?? Her er 4 spørgsmål.
Der var engang et ældre ægtepar ....
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Om eksamen 2011.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Hvad er op og hvad er ned?.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Grundlæggende PowerPoint
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Elsker DU også at læse lektier?
De sidste undervisningstimer
Computerens anatomi.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Grammatik hvorfor og hvordan?
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Dansk 1. klasse.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Engelbert H – og den sidste chance
Komma Sådan sætter du komma.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Folkeskolens afgangsprøve
Relationer – børn og voksne
Avanceret søgning i Google
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
1.
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Den sidste vinter-eftermiddag. Det var en vintereftermiddag. Der var helt hvidt. Der var is på søen og sneen faldt.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Intro - novelleforløb.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Dagsorden Hvad har vi arbejdet med?
Analyse af noveller.
Skriv jeres egen novelle!
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Torsdag d. 30/10 Dagsorden: Hvad er billedsprog? Spørgsmål/opsamling på film/resume. Talemåder/vendinger. Søge på nyhedssider – finde overskrifter hvori.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Den Kreative Platform I TIK 3
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Skrivekursus 1.e ..
Stormen på bastillen.
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Den gode tone Lse.
Essay.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Den gode tone Lse.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

Billedsprog – Fortsættelse… Program: Hvad lavede/lærte vi sidst? Typer af billedsprog? Gruppearbejde med ”Hovedet” (skal afleveres under opgaver på bloggen). Opsamling på billedsprog – mindmap. Mål: Finde og fjerne billedsprog i en tekst. Han er farlig som en bjørn?

Hvad har vi med fra sidst? Møder du billedsprog i din hverdag?

Typer af billedsprog Sammenligning: Ved en sammenligning anvender man ordet (ligesom eller som). Sammenligner billedplan med realplan. Hvad betyder billedplan og hvad betyder realplan?

Metafor Det samme som sammenligning – dog bruges der ikke et bindeord (som, ligesom). Billedplan og realplan forbindes. Et ord fra en bestemt sammenhæng bruges i en anden og tilføjer ny betydning. Han var iskold foran målet.

Symbolik Hvad er et symbol? Kender I nogle symboler?

Hvad betyder disse forskellige symboler?

Symbolik Når noget optræder (som realplan) i en tekst og man selv må tænke sig til betydningen? Hvorfor bruges gazellerne og løven i ”Hovedet”?

1. Find de forskellige billedsprogsformer? Linje 1-12 Som hvis en stor, sort sky var kommet rullende og havde dækket den ellers helt klare, blå himmel. Og de vidste, at lige meget i hvilken de stak i rend, så ville de blive pjaskvåde. På denne måde så de den komme dem i møde. Læs i grupper de første to sider i novellen ”Hovedet”.(linje 39). Skriv ned hver gang i møder billedsprog. Bestem, hvilken type billedsprog, der er tale om (sammenligning, metafor eller symbolik).

2. Omskriv teksten i gruppen! Skriv de første to sider om (linje 39) – dvs. fjern billedsproget. (et ord eller hele sætninger). ”Som hvis en stor, sort sky var kommet rullende og havde dækket den ellers helt klare blå himmel”. Hvordan kan denne sætning oversættes?

Han kom for at ødelægge freden, de vidste de ville få problemer lige meget om de løb….

Hvorfor billedsprog? Hvad bruger man billedsprog til? – Hvad gør det ved teksten? Hvad gør omskrivningen ved teksten og læseoplevelsen? Er det en god idé, at en forfatter som Wung-Sung anvender billedsprog?

Afrunding af billedsprog Hvad er du blevet klogere på? Hvad kan tilføjes til vores mindmap?