Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10: 12.15-14.00.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Sociale medier og læring
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Filosofiske grundbegreber
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Videnskabsteori & metode
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Lærerprofessionen.
Humaniora.
Informationsforvaltning
Politiske grundholdninger og ideologier
Almen studieforberedelse
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Videnskabsteori & metode
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Videnskabsteori og faglige metoder
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Musiketnologi.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Videnskabsteori & metode
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Innovation i AT/SO.
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
UniEngelsk Modulet Engelsk i den moderne verden Weekendseminar august.
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Videnskabsteori og metode
Revolution og Romantik
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Videnskabsteori & metode
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Humanistisk sundhedsforskning
Humanistisk videnskabsteori
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Disposition Problemstilling . Grundlæggede tankegang
Den naturvidenskabelige metode
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:

NextPreviousIntroduktion  Hvad er idé- og videnshistorie?  Hvad er videnskabsteori?  Hvilke forskelle og ligheder eksisterer mellem de to discipliner?  Hvordan er humanistisk videnskabsteori humanistisk?

NextPrevious Idé- og videnshistorie  Idé- og videnshistorie beskæftiger sig med:  Hvad?  Idéer  Tænkning  Viden og videnskab  Hvordan?  I et historisk perspektiv

NextPreviousFortsat…  Et eksempel:  Oplysningstiden  Descartes, Locke og Kant som oplysningstænkere  Menneskeideal : mennesket som individ og fornuftsvæsen  Vidensideal : viden om verden skaffes mest sikkert ved fornuftens brug  Samfundsideal : samfundet bygger på fornuftens principper og de mange fornuftsviljer  Kulturelt ideal : mennesket bygger sin tilværelse på brugen af egen fornuft og tanke (jvf tallets litteratur og ‘den borgerlige roman’)

NextPreviousFortsat…  Idé- og videnshistoriens relevans for Fremmedsprogsstudiet:  Idéer og vidensidealers generalitet (?)  Idéer og vidensidealers historicitet (?)  Idéer og vidensidealers strukturalitet (?)  Idéer og vidensidealers socialitet/kulturalitet (?)

NextPreviousFortsat…  Et andet eksempel:  1800-tallets tænkning  Hegel, Marx og Nietzsche  Menneskeideal : mennesket som determineret af en “fornuft”, der er større end deres egen lille individuelle fornuft, og som er historisk udviklet  Vidensideal : viden som almen videnskab, med historisk tilgang og som menneskeskabt  Samfundsideal : samfundet som udviklet gennem en historisk logik (f.ex. Marx: klassekampen)  Kulturelt ideal : mennesket realiserer sit naturlige potentiale

NextPreviousVidenskabsteori  Videnskabsteori beskæftiger sig med:  Hvad?  En bestemt videnskabs særlige videnskabspraksis  Hvordan?  Refleksionen over de generelle principper for en videnskabs særlige måde at være videnskab på

NextPrevious Humanistisk videnskabsteori  Humanistisk videnskabsteori er refleksionen over humanioras eller de humanistiske videnskabers særlige måde at være videnskab på:  Hvordan man er videnskabelig i humanistisk videnskab:  hvilke metoder?  Hvad man beskæftiger sig med i humanistisk videnskab:  hvilke emner og problemstillinger?  Ud fra hvilken forståelse man er humanistisk videnskabelig:  hvilke teorier og almenbegreber?

NextPreviousFortsat…  Humanistisk videnskabsteoris relevans for fremmedsprogsstudierne:  Spørgsmål der rejses og (muligvis) besvares:  Hvorfor er fremmedsprogene humanistiske fagdiscipliner?  Hvorfor indgår lingvistisk, litterær, kultur- og samfundsanalyse i disse fag?  Hvorfor har fagene en sprog-, litteratur-, kultur-, social- og idéhistorisk dimension?  Er humanistisk videnskab ren videnskab, når nu der ikke gives nogen endelige svar på de spørgsmål og problemer, som humaniora beskæftiger sig med?

NextPreviousFortsat…  Formål med kurset i humanistisk videnskabsteori:  Viden og bevidsthed om:  Det humanistiske videns- og videnskabsfelt  Væsentlige humanistiske videnskabelige metoder  De generelle principper bag humanistisk videnskabelighed  Humanistisk videnskabs brugbarhed