1 2 3 4 5 6 7 8 9 11 12 13 14 15 16 17 Uge 43-52 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 10 Uge 32-41 Uge 02-14 Uge 16-21 Uge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Velkommen hos Juvel A/S
Dataopsamling og GPS-styring
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.

Skolereform - Egholmskolen
Hvem er vi? Thomas Møller Viceskoleinspektør Tobias Smith IT-vejleder
Representations for Path Finding in Planar Environments.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Folkeskolereformen på vores skole
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen. Ramme Indskoling i 3 spor 235 elever 4 børnehaveklasseledere. 20 lærere 4 pædagogmedhjælpere (6 lektioner) 10.
Finansiel vurdering af investeringer
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Affaldsordninger Lemvig Kommune. Dagrenovation Ændringer pr. 1. januar 2011 Frivægt pr. tømning er 5 kg. Herudover er kg. prisen 1 kr. Fra 1. januar 2011.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om 10. klasse GYM10.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Type Navn Aldersintegreret indskoling Hoptrup Marstrup Vilstrup.
Scanning af cervix uteri U-kursus i føtal medicin 2005.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Præsentationens transcript:

Uge Uge Uge Uge Uge

Hvem er vi? Thomas Møller Viceskoleinspektør Claus Kühne IT-vejleder TR Skemalægger Lærer på Fløj F Lise Fabricius Christensen Skemalægger Lærer på Fløj E SPU koordi- nator

Syvstjerneskolen

Grundplan

3.-9. klasse Fløj DFløj EFløj F klasse Fløj N På Lillestjernen kl kl kl. Gruppeordningen Fløjstruktur på Syvstjerneskolen 6 lærere (4 klasser) 6 lærere (3 klasser) I alt: 12 lærere 7 klasser

Kort om Syvstjerneskolen Ca. 675 elever i På vej mod fuldt 4-sporet skole (i ) En gruppeordning for ADHD (ca. 42 elever i 1.-9.kl.) Ca. 67 lærere – heraf 4 ledere Helhedsaftale på alt med Furesø Lærerforening Furesøtillæg + ganske få andre tillæg Lønsumsstyring kr. pr. normeret lærer Udvidet/fuld rammestyring

Lokalaftale - arbejdstid Oversigt - arbejdstidens sammensætning inkl uges ferieinkl. 5 ugers ferie 6. ferieuge bliver udbetalt Netto arbejdstid1643 timer1680 timer A: Undervisning735 timer755 timer B: Opgaver omkring undervisningen625 timer642 timer C: Fællesakkorden243 timer D: Andre opgaver min.40 timer Søgne- og helligdage uges ferie 281 timer244 timer Samlet arbejdstid1924 timer

Fra A-uger til fleksibel planlægning Hard work eller Hard fun? 6 A-uger 98/ /01 10 fleksuger 01/02 – 03/04 Fleksibel skema 04/05

Lærerne tænker og planlægger fleksibelt. Pædagogisk styret skema – indholdet bestemmer. Flere timer med egen lærer. Flere læste timer i de små fag. Bryde med en gammel skematradition: fastlåst og ”sådan er det bare”. Varieret skema, fordi det pædagogiske styrer. Ønsker bliver opfyldt. Eleverne oplever flere timer med egne lærere. Lærerne oplever flere læste timer i de ”små” fag fx tys/fra og fys/kem. Tid til ro og fordybelse fx allokering af timer til projektopgaven. Vi ser muligheder frem for begrænsninger (gevinstlisten). Vi er gået fra statisk til dynamisk skemalægning. Evaluering på forskellige niveauer: Teamsamtaler, Udviklingsgruppen Skemalæggergruppen (fungerer som et team). Gået fra ni skemalæggere til 3+1. Faglokalefordeling gået fra at være meget bundet til at være mere fleksibel. Passer til mange lærertyper: både den progressive og den mere traditionelle. Optælling af timer (regneark). Ønsker til skemalægningsprogrammet: - Flere brugere på en gang - Skemalægning i moduler Forståelse hos elever og forældre. Tydelig ledelse, strategier og mål. Intet grundskema. Fem perioder. Skemaønsker med udgangspunkt i teamet (procedure). Ønske- og ”tvangs”-bindinger. Faglokaler og tysk/fransk. Bookning af faglokaler. ”Skemalæggerdialog”. Turde kaos. Fleksibel tankegang. Tillid og stor handlefrihed. Velvilje kollegaerne i mellem. Klokken ringer ikke mere. Lærere er vant til at tænke i meget faste strukturer bl.a. 45 minutters lektioner. På vej mod selvstyr. team. En anden type undervisning og forberedelse. Forældre: Skiftende møde- og sluttider & sports- og fritidsaktiviteter. Fleksibel skemalægning ud fra SMTTE. At gå fra traditionelt skema til fleksibel skemalægning

Mål Lærerne tænker og planlægger fleksibelt. Pædagogisk styret skema – indholdet bestemmer. Flere timer med egen lærer. Flere læste timer i de små fag. Bryde med en gammel skematradition: fastlåst og ”sådan er det bare”.

Citat ”Bag et hvert problem ligger en frustreret forventning” Frit efter Lang

Sammenhæng Lærere er vant til at tænke i meget faste strukturer bl.a. 45 minutters lektioner. På vej mod selvstyr. team. En anden type undervisning og forberedelse. Forældre: Skiftende møde- og sluttider & sports- og fritidsaktiviteter.

Tiltag Intet grundskema. Fem perioder. Skemaønsker med udgangspunkt i teamet (procedure).procedure Ønske- og ”tvangs”-bindinger. Faglokaler og tysk/fransk. Bookning af faglokaler. ”Skemalæggerdialog”. Turde kaos. Fleksibel tankegang. Tillid og stor handlefrihed. Velvilje kollegaerne i mellem. Klokken ringer ikke mere.

Procedure Teammøder. Skemaønsker. Hver skemalægger ser på ønsker og får overblik. Skemamøder – fx fordeling af faglokaler og fastlæggelse af tysk/fransk a) Kun en af gangen – vi booker tider indbyrdes. Skemaer til gennemsyn Rettelser – bliver færre og færre Skema frigives Efter frigivelse kan opstå ændringer fx 7E TOMS Timetælling intra/regneark – globalisering Klassens timer (skemalæggerens ansvar) Lærerens timer (hver lærer er ansvarlig)

Tegn Varieret skema, fordi det pædagogiske styrer. Ønsker bliver opfyldt. Eleverne oplever flere timer med egne lærere. Lærerne oplever flere læste timer i de ”små” fag fx tys/fra og fys/kem. Tid til ro og fordybelse fx allokering af timer til projektopgaven. Vi ser muligheder frem for begrænsninger (gevinstlisten).gevinstlisten

Gevinstliste I Flere gennemførte timer (årsnorm) Færre hovsa vikartimer. Mere kvalitet i vikartimerne generelt Styr på planlagt fravær Flere timer med egne lærere Bedre sammenhæng i/for faget fx mulighed for moduler el. hele dage Større fælles pædagogisk ansvar Større pædagogisk råderum for lærerne Vi ser mulighederne og har en positiv forventning! Mulighed for en skemafri dag for lærerne – herlighedsværdi/gulerod

Gevinstliste II Pædagogisk tænkning i fokus: Lego league Udeskole Klimakaravanen Naturvidenskabsfestival Internationale udvekslinger (samle timer) Tysk/fransk fysik/kemi får læst deres timer Bedre overvejelser omkring brugen af hold- og SPU-timer Bedre muligheder for lodrette forløb Bedre muligheder for vandrette forløb Lærerne: ”Vi vil fortsætte med fleksibelt skema”!

TY/FRA problematikken: 7.klassetrin: 1.Franskhold – 1 lærer (7-9.kl)1 Tyskhold – 2 lærere (3-6.kl – 7-9kl.) 8.klassetrin: 1.Franskhold – 1 lærer (7-9.kl)1 Tyskhold – 2lærere (3-6.kl – 7-9kl) 9.klassetrin: 1. Franskhold – 1 lærer (7-9.kl)1 Tyskhold – 2 lærere (3-6.kl – 7-9kl.) Skemaønsker: Klasse – boble – fløj 3d – 3 – 6.kl. D - D

Evaluering Vi er gået fra statisk til dynamisk skemalægning. Evaluering på forskellige niveauer: Teamsamtaler, Udviklingsgruppen Skemalæggergruppen (fungerer som et team). Gået fra ni skemalæggere til 3+1. Faglokalefordeling gået fra at være meget bundet til at være mere fleksibel. Passer til mange lærertyper: både den progressive og den mere traditionelle. Optælling af timer (regneark).(regneark Ønsker til skemalægningsprogrammet: - Flere brugere på en gang - Skemalægning i moduler Forståelse hos elever og forældre. Tydelig ledelse, strategier og mål.

Timeoptælling lærer

Mål Start ½ år ”Trædesten” Syvstjerneskolens lærere anerkender målet. Samtidig vil de gerne finde deres egne trædesten. Det har betydet god kvalitet i udviklingen. Handlingsplanerne er et godt eksempel på god udvikling. Lærerne bad undervejs om mere tid for at kunne gøre arbejdet ordentligt. Det viste samtidig, at målet forandrer sig – det blev til elevplaner (uden protester).

Dream vs. Problem? I have a dream ……… I have a problem ……

Fra mangeltænkning til resursetænkning Problem- og mangeltænkning Opmærksomhed på fejl & mangler At løse problemet Problemidentifikation Årsagsanalyse Løsningsmuligheder Handlingsplan Individ Resurse- og værditænkning Opmærksomhed på resurser, værdier & Ønsker At skabe fremtiden Identificere det vellykkede og værdifulde Skabe billeder af en ønskværdig fremtid Skabe fælles billede af en opnåelig fremtid Igangsætte processor til at virkeliggøre Fremtidsbilledet Relationer

Skema