Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Online kollaborativ undervisning
Advertisements

DJEEO Education DJEEO Education – En undervisningsplatform baseret på fysisk aktivitet, IT og samarbjede, som kan bruges i alle fag.
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Sprog/billeder på Internettet
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Maksimering af offentlige idrætssatninger IDAN konference Odense d. 21. april 2006 Lars Haue-Pedersen TSE Consulting.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Børn og unges sociale liv online
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Strategisk kommunikation og muséer
KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Internettets historie...
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Algoritmer og Datastrukturer 1 DAIMI Greylisting Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Digitale fællesskaber
Når publikum adopterer medierne/Fagfestival 2004/Lisbeth Klastrup Webloggen -en dialogisk formidlingsform?
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
International Federation of Library Associations and Institutions
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Dagens program 1)Div. praktisk 2)Oplæg: web og social interaktion, detbatfora 3)Pause 4)Dagens site(s) v/ Jonas og Trine 5)Oplæg II: weblogs 6)Pause 7)Intro: artikel workshop

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Internettet som formidlingsmedie Mulighed for at kommunikere med folk på tværs af tid og geografi: letter og åbner op for kommunikation Mulighed for at gå i direkte dialog med afsender/medlæsere: Social interaktion fremmer mulighed at påvirke en tekst/et site og mulighed for at komme i kontakt med andre på dette site

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Et kritisk perspektiv “Content has never been king, it is not king now, and is unlikely to ever be king. The Internet has done quite well without content, and can continue to flourish without it. Content will have a placeo n the Internet, possibly a substantial place. However, its place will likely be subordinate to that of business and personal communication.” (Andrew Odlyzko, “Content is not king”)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 ”sociale” tekstgenrer Weblogs (kommunikerer typisk i et ”blogcluster”, forholder sig til andres blogs, comments-funktion) Debatfora (emnebaserede diskussioner melm forskellige usere, i dialog med folk, der styrer site) Community sites (indlæg, deling af viden og egne erfaringer + debatfora)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Formål med social formidling Vidensudveksling (ex. gravide) Diskussion - synspunkter (ex. politik) Skabelse af fælles identitet (ex. situation) Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler) Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Hvorfor udnytter websites ikke muligheden for dialog mere end de gør? Mangel på ressourcer (teknisk) Mangel på ressourcer (personale) Mangel på viden (teknik) Angst for hvad dialog vil føre til (kritik)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Hvorfor sites bør udnytte dialogiske features mere Øger fornemmelsen af tilhørsforhold Øget ”stickiness” (folk vender tilbage) Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site Signalerer åbenhed Skaber mulighed for udveksling og akkumulation af viden

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9

Hvad er et community? fællesskab -> samfund del af en større social helhed netværk af forbindelser mlm. medlemmer der diskuteres fælles værdsatte emner forholdet mlm medlemmer og tilknytning til community skaber over en tid en oplevelse af ”delt historie”

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 community parametre asynchronous synchronicity synchronous spatiality non- spatial single point, meet place extended spatial space persistency transient persistent Virtual worlds, chat worlds BBS, newsgroups forums Webcams videoconf Weblogs, maillist chat rooms FPS games: Counterstrike, Wolfenstein, Quake

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 To definitioner af community Virtual communities are social aggregations that emerge from the Net when enough people carry on those public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships in cyberspace (Rheingold,1992, p. 5) [a web community refers to] a group integrated together by networked computers that has a sense of and a feeling toward itself as a continuing, valuable collectivity. (Dean, 2000, p.6)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 en populær definition af community De samme mennesker med tilknytning til samme sted i længere tid = et ”community” (den populære skribent, dedikeret fora, mailingliste, newsgroup)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Del 1: at skabe identitet for fælles for communityet Amy Jo Kim Opfylde udækkede behov Definere fællesskabets karakter (demografisk, geografisk, emne, aktivitet - livssfære) Titel og tagline (eksempler?) Mission statement

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9

Del 2: at opretholde communityet Figallo Social cuing (netiquette, hosting) Hosting Feedback loop Brug medlemmer

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 diskussionsfora Synkrone fora (chat, virtuelle verdener) Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9

debatskabende formidling Tilvejebringe værktøjer til soc. interaktion Skabe og fastholde identitet/sympati Provokere, opfordre til dialog Forankre og udstikke regler for dialog Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv Samle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gang

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 bagsiden af medaljen/fora Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner - primitive søgemuligheder) Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamle diskussioner

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Bagsiden af medaljen/generelt Det kan være svært at fastholde ”kammertonen” - konflikter, ”trolls” Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye “medlemmer” Uvæsentlig tomgangssnak “døde” diskussioner = bad vibes

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9

VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 The Salon & The Coffeehouse The Salon - bloggen: offentlige emner i en privat setting The Coffeehouse diskussionsfora: private emner i en ”offentlig” setting

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 webloggen en online dagbog eller klumme Jill Walkers definition: a weblog, or *blog, is a frequently updated website consisting of dated entries arranged in reverse chronological order so the most recent post appears first (see temporal ordering). Typically, weblogs are published by individuals and their style is personal and informal.

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Blood om weblogs Weblog: frequency, brevity, personality Personlige blogs (Blood: dagbog, ”notebook”, filter) Gruppeblogs (notebook, filter) Filter blog, NotebookFilter blogNotebook

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Hvor går grænsen? Lassiter-casen Hvor ’uafhængig’ er bloggen/fora? Kan man - skal man stå til regnskab hos den institution, blog/fora er tilknyttet? Hvad er værdien af den personlige mening? (Blood)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 En ny form for journalistik? Kritisk meta-journalistik (personlige weblogs) Peer-2-peer journalistik (gruppe-weblogs, fora omkring nyheder, meta-filter) Peer-2-host journalitisk (fora diskuterer nyheder sorteret af host)

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 En masse eksempler At klastrup.dkklastrup.dk

Tekstformidling på Internettet/ /Lektion 9 Artikel workshop Vælg emne Vælg de væsentligste aspekter i forhold til dette emne: hvad er ny viden? tiltrængt viden? sexet viden? Valg af vinkling – den gode historie (personlig, overraskende tal, illustrerende eksempler) Brug af webmediet (links, billeder, multimedie) Enighed om omfang/fordeling af arbejdsopgaver Regler og aftaler om intern redaktionel feedback