Reklamefilm Analysemodel
Præsentation Produkt - årstal Afsender (producent) Modtager (målgruppe) Budskab Tid (sekunder)
Genre Musisk (fx Coca-Cola) Dramatisk (fx en historie Lyrisk (fx Shampoo) Faktisk (fx tandpasta) Tilbud (tilbudsavis) Serie (fx Leasy)
Komposition Kort handlingsreferat Struktur – hvilke elementer (scener) Berettermodel – anslag, præsentation, klimaks Handling – personer, symboler osv.
Filmiske virkemidler klipning – naturlig/kunstig – klipperytme beskæring – supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær synsvinkel – fugl, normal, frø kamerabevægelser – panorering, tiltning lyd – synkron/asynkron, underlægningsmusik, monolog/dialog, voice-over
Tekst Sprog fx slang, fagsprog, hverdagssprog Tekst fx slogan, tekst på skærmen, tekstens placering og varighed
Vurdering Virker budskabet – hvilke argumenter anvender reklamen (videnskabelige, følelsesmæssige, humoristiske, hukommelse fx rim/rytme ”I’m lovin it” Budskab ift. målgruppe Sammenligning med andre reklamer