Digital kunst. Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, 1993. En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg: Øvelsestime i Teknologihistorie ved Lars Lauridsen Gruppe 2, Hold 1 
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Dragen på loftet Oplæg:
Matematik er det nye sort!
Samtidskunstens udvidede rum
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Oplæg 5: Krop, rum og sanselighed
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Beskyt din computer og dine data!
Formularer (Access, del 3)
Den Innovative Daginstitution
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Gruppe 1 – A true story !?!.  It’s a “first”  The video is very vague  The girl in the video is friendly  The girl is attractive – but in a certain.
Art Carrier App til Linked In • Man er ikke kun sit cv men også sine innovative tanker og ideer. • Linked In kan se bagud, det er dokumentation af, hvad.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Medier i historien Medier i vores hverdag
Mediepædagogik og didaktik
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
Udgangspunkt for identitetsanalsyen Den sociale kontekst Historie Den fysiske kontekst.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
PhiStore A Distributed and Policy Based Object Store.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Bibliotekernes musikformidling anno 2011 – overvejelser og forslag
Kulturens digitale felt: cyberspace. William Gibson: Neuromancer, 1984.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Grøn Plan fra Novo Kilde Børsen 27 feb Novos Klimastrategi.
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
EFI, Extensible Firmware Interface - BIOS – EFI-BIOS - EFI - Intel - Afløser el. mellemled for IBM PC Basic Input Output System (1980) UEFI, Unified Extensible.
JTU GENERALFORSAMLING 10. MARTS CARDIO TENNIS Hvorfor jeg er her i dag - Dialogmøde med Dansk Tennis Forbund og en række klubber 18. juni
Dig Tante Oda fra Brovst Gitteweb-server ( ssh-server (ssh.itu.dk/import/stud/www/gwd/E2005/oevelse_x/4/brugernavn) Internettet.
:341 Gruppe 5: Om kunst, kunstnere, museer og gallerier på nettet… Ann Sophie, Carsten, Elma, Klaus og Nord.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Medier og kommunikation IV Visioner fra Leibniz til H-LAM/T.
SkoleIntra og faghæfte 48
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Internettets historie...
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
 Isvinter er ved vintertide et ofte anvendt udtryk i medierne, men nogen meteorologisk definition af begrebet findes ikke.
MATLAB Indledning Anders P. Ravn Institut for Datalogi Aalborg Universitet Forår 2002.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Hvordan skaber vi inkluderende læreprocesser på museer og kulturinstitutioner ?
Borgere i offentlige rum - Data om ophold og færden
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Præsentationens transcript:

Digital kunst

Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst, håndværk og industri i begyndelsen af det 20. århundrede. Futurisme, konstruktivisme, Bauhaus. Efter 1945: kinetisk kunst, lyskunst, laserkunst, holografisk kunst, videokunst, computerkunst.

Anders Michelsen: The hardest part of art is the last four inches, in: Kunstteori. Positioner i nutidig kunstdebat, To hovedfaser i computerkunst: 1. Undersøgelse af forholdet mellem maskinens indre komplek- sitet i softwaren og dens output, typisk ved at kunstnerne selv skrev programmerne og ofte ved at computeren var kombineret med tilkoblede instrumenter som f.eks. Oscillografer. Cybernetic Serendipity, Herbert W. Franke, Ben F. Lapsky, Ivan Sutherland. 2. Fokus på processuel kommunikation. Inspiration fra Performancekunsten i 60erne. Forestillingen om cyberspace, hvor computeren bliver et vindue til en realitet, hvor objekter er skabt af data eller ’ren information’. Matt Mullican, Lynn Hershman, Ponto European Media Art Lab, Roy Ascott.

Netkunst: et nyt medie til kunstnerisk kommunikation. Udfordring af det traditionelle kunstbegreb (frigjort kunstform som video, lyd og performance-kunst). Kan blive til ren praksis. Eksisterer ikke som noget fysisk. Kan løbende ændre karakter. Ny indfaldsvinkel til den gamle avantgardediskusion af forholdet mellem kopi og original. Kopien kan i nogle tilfælde overgå originalen. Multimedialitet. En matrix af forbunde mediebegivenheder. Kunsten rykket ud af kunstinstitutionen. Det fællesmenneskelige rum ændret.

Eksempler på webkunst: