Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
LinkedIn Intro.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
”Find talentet” - introduktion
Internet til alvor og sjov
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
17. januar 2009Teknik event i det mørke Jylland III - CacheMate 1 Geocaching med CacheMate  Hvad er CacheMate?  Indlæsning af Cachebeskrivelser  Bruger.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Beskyt din computer og dine data!
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Spørgeskemaundersøgelser og remote usability John Paulin Hansen 28. September 2011 DUST.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Pinpoint.
Usability analyser med defgo.net®
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Design af hjemmeside til udsatte børn
Panelundersøgelser Hvad kan man måle med elektroniske spørgeskemaer ?
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
6. Kvantitativ usability
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Nyere usability testmetoder web-adfærd, personalisering og adaptivitet.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
© due & partners Tilmelding FrameldingLykkedes ikke Lykkedes Template 3: Tilmelding på website Sammenhængen mellem de 4 websider.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Resultater fra: Diskriminationsundersøgelsen blandt mennesker med psykisk sygdom Som et led i EN AF OS kampagnen er der gennemført en undersøgelse af oplevet.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Metoder og produktion af data
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Usability metoder John Paulin Hansen

Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checkliste -

Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden (validation method) Kontrollerede eksperimenter

Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste (”omvendt heuristiske analyse”) Heuristiske evalueringer Ekspertvurderinger (både domæne og HCI) Kognitive gennemgange

Timing af tests Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs eller pop-up Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugertest under udviklingsproces - iterativ designproces Brian -test Stress-load test Post-test efter log-analyser

Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse

Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)-båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto-rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence

Eksempler på nyere metoder Log-analyser og ”Most-Wanted- response” Pop-up spørgeskemaer Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk kvalitets-tjek ( Bobby-test) RITE

Net-panel eksempel: danske internetbrugere Kønsfordeling afspejler nettet Opdelt på uddannelse, indtægt, by, arbejde m.m. Rekrutteret via ”Det Præmier som incitament

Proceduren Spørgsmål og opgaver aftales med opdragsgiveren Spørgeskema sendes ud pct. svar inden for 48 timer Bearbejdede tal efter én uge

Eksempel

Indsamlingsflow

Kvantitative data

Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” –Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)

Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” –Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)

Brugerkommentarer ”Jeg har flere steder fundet tåbelige stavefejl, og det gør, at jeg ikke har lyst til at se mere på sitet. Uprofessionelt!” ”Det ligner noget, praktikanten har klasket sammen i frokostpausen” –Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)

Brugerkommentarer ”Det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag navnene på menuerne, f.eks. Rejsetype, rejseforum, rejsetjenester. Hvad er det og hvad er forskellen?” ”Når man klikker på ”priser” i menuen, forventer man at blive præsenteret for nogle priser, ikke en vejledning” –Brugerkommentarer til rejsesite (April 2001, 378 respondenter)

Kvalitative kommentarer

Web-baseret analyse Pop-up på forsiden af website Exit pop-up når man forlader siten Pop-up ved bestemte handlinger (most wanted response)

Elementer i webbaseret analyse Analysedesign Indtastning af spørgeskema Gennemsyn af spørgeskema Oversættelse af spørgeskema Dybdeinterview og fokusgrupper Special udvikling af spørgsmålstyper Special udvikling af web-sites til analysen Pilottest TESTEN Rykkerservice Håndtering af lodtrækning og gaveleverance Support af respondenter Rapportering (præsentation, papir, CD, online) Workshops & seminar

Spørgeskema

Gratis licens til studerende

Online fokusgrupper Titlen på fokusgruppen vises øverste i vinduet (evt. firmaets logo) Når du logger ind vises beskeden ’moderator er nu med i diskussion’ Her kan der linkes til forskellige websider eller multimedia. Listen over online deltagere vises her Opdater skærmbilledet herSkriv dit indlæg herLog ud her

Transkript og analyse Transkript genereres som ASCII (tekst) fil Kan gemmes på computerens harddisk Oplysninger om gruppens titel, afholdelsestidspunkt og deltagere Tidsstempling og deltagernavn ud fra hvert indlæg Mulighed for at importere filen ind i andre programmer

4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn, alder og postnummer –formål med besøget (åbent) –om man fandt det man kom efter (ja/nej) Hyrede deltager til brugertest

4-ugers projekt -resultater 1190 svar på 5402 visninger 60 % kom for at se tilbud 10 % for kommunikere med koncernen 26 % fandt IKKE det de kom efter Hjemmesiden får fat i de eftertragtede unge (sammenlignet med andre dialogmedier)

Auto-analyse metoder Log fil analyser: –Arbejdssekvenser - opgave-tider –Hyppige rutiner –Ventetider –Forskelle mellem nybegyndere og eksperter –Ofte forekommende aktiveringer af samme kommandoer eller fejlmeddelelser –Sammenligninger mellem brugernes veje (”task flow”) og designernes antagelser –Statistiske analyser og visualiseringer

Trafik-analyse årsbasis

Trafikanalyse døgnbasis (2) Hvordan fordeler web- trafikken sig over et døgn? Er der forskel på trafikmønstret blandt forskellige brugergrupper? net /

Adfærdsmønstre Hvilke sider bliver set mest? Hvilke sider bliver set efter hinanden? Hvor forlader brugeren webstedet? Hvilke sider ses ikke?

Enkelte klikstrømme Hvordan bevæger brugerne sig typisk rundt i butikken?

/

Parallelle spørgsmål A) Hvis jeg var ansat af Dansk Supermarked til at analysere kundernes adfærd i butikken, ville jeg gerne vide.... B) Hvis jeg var ansat af Københavns Kommune til at analysere trafikadfærd på vejene, ville jeg gerne vide..... C) Hvis jeg var ansat af SAS til at analysere rejseruter ville jeg gerne vide....