Usability metoder John Paulin Hansen
Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checkliste -
Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden (validation method) Kontrollerede eksperimenter
Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste (”omvendt heuristiske analyse”) Heuristiske evalueringer Ekspertvurderinger (både domæne og HCI) Kognitive gennemgange
Timing af tests Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs eller pop-up Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugertest under udviklingsproces - iterativ designproces Brian -test Stress-load test Post-test efter log-analyser
Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse
Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)-båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto-rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence
Eksempler på nyere metoder Log-analyser og ”Most-Wanted- response” Pop-up spørgeskemaer Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk kvalitets-tjek ( Bobby-test) RITE
Net-panel eksempel: danske internetbrugere Kønsfordeling afspejler nettet Opdelt på uddannelse, indtægt, by, arbejde m.m. Rekrutteret via ”Det Præmier som incitament
Proceduren Spørgsmål og opgaver aftales med opdragsgiveren Spørgeskema sendes ud pct. svar inden for 48 timer Bearbejdede tal efter én uge
Eksempel
Indsamlingsflow
Kvantitative data
Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” –Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)
Brugerkommentarer ”Jeg kan ikke finde en hurtig måde at at søge på fx. Horsens-området, uden at vide, hvilket amt byen ligger i. Man burde kunne skrive bynavnet i stedet for postnummeret” –Brugerkommentar til (Februar 2001, 552 respondenter)
Brugerkommentarer ”Jeg har flere steder fundet tåbelige stavefejl, og det gør, at jeg ikke har lyst til at se mere på sitet. Uprofessionelt!” ”Det ligner noget, praktikanten har klasket sammen i frokostpausen” –Brugerkommentarer til forsikringssite (Januar 2001, 724 respondenter)
Brugerkommentarer ”Det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag navnene på menuerne, f.eks. Rejsetype, rejseforum, rejsetjenester. Hvad er det og hvad er forskellen?” ”Når man klikker på ”priser” i menuen, forventer man at blive præsenteret for nogle priser, ikke en vejledning” –Brugerkommentarer til rejsesite (April 2001, 378 respondenter)
Kvalitative kommentarer
Web-baseret analyse Pop-up på forsiden af website Exit pop-up når man forlader siten Pop-up ved bestemte handlinger (most wanted response)
Elementer i webbaseret analyse Analysedesign Indtastning af spørgeskema Gennemsyn af spørgeskema Oversættelse af spørgeskema Dybdeinterview og fokusgrupper Special udvikling af spørgsmålstyper Special udvikling af web-sites til analysen Pilottest TESTEN Rykkerservice Håndtering af lodtrækning og gaveleverance Support af respondenter Rapportering (præsentation, papir, CD, online) Workshops & seminar
Spørgeskema
Gratis licens til studerende
Online fokusgrupper Titlen på fokusgruppen vises øverste i vinduet (evt. firmaets logo) Når du logger ind vises beskeden ’moderator er nu med i diskussion’ Her kan der linkes til forskellige websider eller multimedia. Listen over online deltagere vises her Opdater skærmbilledet herSkriv dit indlæg herLog ud her
Transkript og analyse Transkript genereres som ASCII (tekst) fil Kan gemmes på computerens harddisk Oplysninger om gruppens titel, afholdelsestidspunkt og deltagere Tidsstempling og deltagernavn ud fra hvert indlæg Mulighed for at importere filen ind i andre programmer
4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn, alder og postnummer –formål med besøget (åbent) –om man fandt det man kom efter (ja/nej) Hyrede deltager til brugertest
4-ugers projekt -resultater 1190 svar på 5402 visninger 60 % kom for at se tilbud 10 % for kommunikere med koncernen 26 % fandt IKKE det de kom efter Hjemmesiden får fat i de eftertragtede unge (sammenlignet med andre dialogmedier)
Auto-analyse metoder Log fil analyser: –Arbejdssekvenser - opgave-tider –Hyppige rutiner –Ventetider –Forskelle mellem nybegyndere og eksperter –Ofte forekommende aktiveringer af samme kommandoer eller fejlmeddelelser –Sammenligninger mellem brugernes veje (”task flow”) og designernes antagelser –Statistiske analyser og visualiseringer
Trafik-analyse årsbasis
Trafikanalyse døgnbasis (2) Hvordan fordeler web- trafikken sig over et døgn? Er der forskel på trafikmønstret blandt forskellige brugergrupper? net /
Adfærdsmønstre Hvilke sider bliver set mest? Hvilke sider bliver set efter hinanden? Hvor forlader brugeren webstedet? Hvilke sider ses ikke?
Enkelte klikstrømme Hvordan bevæger brugerne sig typisk rundt i butikken?
/
Parallelle spørgsmål A) Hvis jeg var ansat af Dansk Supermarked til at analysere kundernes adfærd i butikken, ville jeg gerne vide.... B) Hvis jeg var ansat af Københavns Kommune til at analysere trafikadfærd på vejene, ville jeg gerne vide..... C) Hvis jeg var ansat af SAS til at analysere rejseruter ville jeg gerne vide....