Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering V. Ole windeløv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Urtekram’sk VMI 13. April 2011 M3UG årsmøde 2011.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Digital styring af digital indlevering og videreforsendelse
JordWeb: en hjemmeside til anmeldelse af jordflytning.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Videregående pc-vejledning Modul Sik: Sikkerhed Lidt om antivirusprogrammer mm. 60+Bornholm.
Web 2.0 Teoretisk viden.
MUSEN ELLER TRYK PÅ ”ENTER”
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Data i sammenlægningen
SkoleIntra-træffet 2013 Leif Andersen De administrative rutiner1.
SMA Vores nye dagligdag ☺.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Beskyt din computer og dine data!
Kommunikation alvor og sjov
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Lægens Uddannelsesbog
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Præsenteret af: Peter Bøhme Projektleder på Office XP
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Generelt om skræddersyede Arbejdsrum og integration
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Planer og visioner for de kommende år: Nyt og/eller bedre – Er der en grænse? Ole Windeløv, UNI-C.
UNI•Login Goddag og fortæl hvad vi laver SkoleIntra-træf 2011.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
OTA - et skoleprojekt ved E. Sjørlund, ES-DATA Projekt : News: news://news.the- coffeeshop.dk/coffeeshop.ota.
© 2013 Netcompany A/S Netcompany A/S · Grønningen 19 · 1270 København K · Tlf Side 1 Simon Otto Nielsen Diplomingeniør i informations og kommunikationsteknologi.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Uddannelse, marts 2007 Søren Vallø Business Development Manager.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
EBF seminar - Tirsdag den 24. april 2012 Velkommen til MIELE A/S.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Fremtidsplaner Fremtidsplaner – bl.a. om integration til kommunale platforme og administrative systemer Hvad sker der i forhold til integrationen med de.
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Sikkerhed og video i SkoleIntra
SkoleIntratræf Indhold Samarbejde med administrative systemer Elev-, forældre- og lærerdata Importer Webtjenester Eksport af ændringer af telefonnummer.
Fremtidsplaner – bl.a. om integration med indholdsudbydere
Data Warehouse - indledning 8. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, Februar 2010 Fredag kl
SkoleIntra - strategier og visioner SkoleIntra version er klar Er i betatest på 10 skoler og hos drevne brugere Forventes udsendt medio maj Indeholder.
UNI•Login Administration og anvendelse
UNI•Login Administration, anvendelse og håndtering i SkoleIntra
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
SuperNovaONLINE. Projekt beskrivelse Programmet kører på central server Flere fra foreningen kan få adgang til samme regnskab – idrætsmodul Backup foregår.
Tabulex Daginstitution. SFO Integration til SFO’ens system Børneadministration Ind- og udkrydsning Barnets aftaler Intra Intranet Ferier & aftaletyper.
Beskyt din virksomhed- Workshop
OS2indberetning – tjenestekørselsindberetning og ferie
Synergi – Systemet til arbejdsmiljørapportering Information til produktionsansatte NCC AB NCC AB.
Virksomhedens brug af Elevplan og Skolepraktik i Elevplan
Styregruppemøde 7. november 2011
Projektstatus – Aula September 2018.
kickoff vikardækning i Trio
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Information om Aula til forældre
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering V. Ole windeløv

Målet er at: At SkoleIntra er en stabil platform for Skolernes daglige virke. At platformen løbende udvikles i takt med de pædagogiske og organisatoriske behov og de teknologisk udfordringer At UNI-login administrationen og andre centrale tjenester kan fungere som en formidler mellem administrative systemer og SkoleIntra At en række eksterne systemer kan integreres og supplere de faciliteter der findes i SkoleIntra.

Overskrifter Hvordan sikres den daglige drift ? Hvordan bliver det lettere at synkronisere med administrative systemer ? Hvordan kan vi integrere til de øvrige online systemer? Hvad kan vi bruge SMS beskeder til?

Hvordan sikres den daglige drift ? Vi har haft et uheld, der har betydet at driften af SkoleIntra i perioder har været ustabil på nogle skoler. Uheldet har været vanskeligt at håndtere. Systemerne kom op igen, men det ramte de filer, der var i gang med at blive ændret på det givne tidspunkt. Det betød at det var svært at vurdere omfanget og spore fejlene. De fejlbehæftede databaser medførte at systemet generelt blev belastet.

Hvad gør vi? Omfanget og karakteren af disse uheld har gjort at vores supportorganisation ikke altid tilstrækkelig hurtigt har kunne honorer de begrundede ønsker om hjælp. Vi har sat en række initiativer i gang, der vil forbedre denne situation. Vi har oprettet et hold af specialister, der arbejder på at rette op på tingene og forebygge lignende situationer i fremtiden. Det primære fokus er at få rettet alle databaser så de kører uden problemer. Det betyder at det i nogle tilfælde tager længere tid før de sidste data er genetableret.

Morgenåbning og kontrol Hver nat lukkes vores servere ned for at sikre at der kan tages backup og for at kunne starte dagen på en frisk. En medarbejder fra kontrollerer hverdage mellem 6 og 7 at alt kør og supporten åbner kl. 7 for telefonisk henvendelse For at gøre supporten bedre, beder vi om at det kun er de nøglepersoner der fungere som administratorer der kontakter os.

Supporten har fået adgang til en række værktøjer på de enkelte sites. Skolerne kan give supporten midlertidig adgang uden at skulle aflevere koder. Dette gøres under punktet Admin -> Adgangskoder -> Adgang for UNI-C Support

Hvordan overvåger vi systemet ? Vi monitorer belastningen af systemerne og skanner dem for eventuelle driftsforstyrrelser hvert 10. minut. I dagtimerne kan supporten og driften løbende afhjælpe de fleste problemer. Om natten og i weekender kan vores vagt i Lyngby afhjælpe en række standard problemer.

Belastningsovervågning Vi monitorer belastningen af systemerne, med henblik på at kunne identificerer opgraderingsbehov.

Monitorering døgnet rundt Vagten får besked hvis der er fejl på en server Der er lavet en række skræddersyede tests til skoleintra. Der er en række standard procedure der kan iværksættes.

Ændring af filsystem I dag bruger vi primært disk systemer (SAN) der er beskyttet mod nedbrud af enkelt diske. Backup’en sker ved kopiering og efterfølgende backup til tape. Problem: Det tager for lang tid at lave backup og restore Vi er i gang med at etablere et nyt system (NAS) Løbende tages snapshots af data og jævnligt kopieres til et redundant system. Et fremskridt i forhold til driftssikkerhed og support Etableringen gav os i starten en række udfordringer og det tager tid at flytte mellem systemerne.

Optimering af drift og backup Alle sites på de nye diske bruger den samme kopi af programkoden. Det mindsker belastningen i forbindelse med opdateringer og gør processen hurtigere. Vi undersøger en række tiltag omkring backup herunder overvejer vi om det er muligt at lave en automatisk intern backup hver nat.

Automatisk registrering af fejl Vi tester programmet grundigt før nye udgivelser Nogle fejl optræder først når man sidder med ”live” data og 500 brugere. I den kommende version kan fejl automatisk på udvalgte eller alle sites automatisk registres i en central database. Det vil gøre at vi hurtigere kan identificere et problem, og igangsætte ændringer uden at I behøver at ringe.

Interaktion med administrative systemer ? Vi har et godt samarbejde med især KMD og Tabulex omkring: Overførsel af data til UNI-login brugeradministrationen Videreførelse af disse data til SkoleIntra Etablering af UNI-login i administrative hjælpesystemer Integration med administrative hjælpesystemer

Natlig overførsel af data fra KMD-elev Indeholder nye oplysninger om foto id, skoleår og forældre cpr.nr. Forudsætter tilladelse fra skolen Testes i april måned Efterfølgende eksport til SkoleIntra Sker via UNI-login brugeradministrationen og indeholder UNI-login informationer Udbygges løbende Skoleårsoprykning sidste weekend i juni.

Udvikling i import-funktionen KMD og Tabulex SkoleIntra +brugerid mm. UNI-Login Import I dag Manuel import af både brugerid og KMD data. KMD Elev Tabulex SkoleIntra + brugerid mm. UNI-Login Import Fase 1 - Foråret Automatisk overførsel til UNI-login - import Eksporten sker manuelt fra UNI-login KMD Elev Tabulex SkoleIntra + brugerid mm. UNI-Login Import Fase 2 - Efteråret Data blive direkte tilgængelige for sites på web-hotellet.

Yderligere integration med KMD Etablering af overførsel af elev og lærer foto Der etableres en natlig overførsel af billeder til UNI-C Billeder kan hentes direkte ind i SkoleIntra uden upload og billedreferencen etableres automatisk ved elevimport Etablering af adgang til fraværs registrering KMD udvikler et fraværs modul der vil blive tilgængeligt med UNI-login og som kan integreres direkte i SkoleIntra. Forventes i drift i løbet af efteråret

Udvidelser i overførslen fra Tabulex Den natlig overførsel af data fra Tabulex udbygges med flere informationer Indeholder oplysninger om skoleår og forældre cpr.nr. Forudsætter tilladelse fra skolen Efterfølgende eksport til SkoleIntra Udbygges løbende som omtalt Skoleårsoprykning pr. 6 juli.

Yderligere integration med Tabulex Etablering af overførsel af aktiviteter Der arbejdes på en funktion der kan overføre aktiviteter fra Trio til UNI-C Målet er at de herfra kan hentes direkte ind i SkoleIntra uden upload Etablering af adgang til webbaserede tjenester Tabulex etablere UNI-login på en række webbaserede moduler, der vil blive tilgængeligt med UNI-login og som kan integreres direkte i SkoleIntra. Forventet integreret drift i løbet af efteråret

Hjælp til oprulning af klasser I forbindelse med oprulningen af klasser til det nye skoleår er der mange ting at tage hånd om. UNI-C etablerer et specielt hold af folk, der kan vejlede skolerne i forbindelse med eksport af data fra UNI-login og oprulning af klasser Udvalgte skoler vil indgå i et testforløb og der vil blive oprettet en vejledningskonference i Skolekom.

Integration til de øvrige online systemer? Elevplaner fra Microværkstedet tænkes integreret via en side der kan vise relevante elevplaner samt en forespørgsel der gør at vi på den enkelte elev kan vise et link til Microværkstedets elevplaner. Elevplaner fra Malling Beck som en ressource i SkoleIntra’s Elevplan’s editor Dvs. at vi på linje med andre elevers elevplaner her kan få vist den enkelte elevs elevplan fra Elevplan.nu og klippe indholdet over i SkoleIntra.

Hvad kan vi bruge SMS beskeder til? UNI-C er i gang med at etablere en generel SMS services der kan integreres med online systemer. I SkoleIntra betyder det at vi får mulighed for at supplere det interne besked system og det eksterne mail system med SMS beskeder.

Hvad kan vi bruge SMS beskeder til? Det kan potentielt bruges ved timeændringer, beskeder til medarbejdere, elever og forældre De centrale systemer er under etablering, og vi forventer at kunne teste systemet på udvalgte skoler efter sommerferien. Der vil blive tale om et særligt abonnement, der inkludere et antal årlige beskeder, samt afregningen for yderligere forbrug.

Målet er at: At SkoleIntra er en stabil platform for Skolernes daglige virke. At platformen løbende udvikles i takt med de pædagogiske, organisatoriske og teknologisk udfordringer At UNI-login administrationen kan fungere som en formidler mellem administrative systemer og SkoleIntra At en række eksterne systemer kan integreres og supplere de faciliteter der findes i SkoleIntra.