KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
Hvad er Sig frem? Sig frem er en enkel og nem måde at få indsigt i viden, oplevelser og erfaringer fra patienter og pårørende. Sig frem består af en række.
NATO OSCE EU DE BLÅ BARETTER Visioner!.
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2010.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Real Kompetence Vurdering
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Substantiver Navneord.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
NA-ADJEKTIVER Rosu ni yūmei na hito ga takusan imasu.
Gennem vores undersøgelser af zoo.dk har vi fundet ud af sitets tre største usability problemer:
Hans eller sin?.
Hvad er mikroorganismer?.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
SÆTNINGSANALYSE.
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Projekt Motorik i 0 Klasse. Frederiksberg Kommune
Ordklasser.
Hvad vil DU gøre for, at der kommer
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren. Køberen rækker sælgeren brochuren. Medarbejderen viser chefen brevet. Chefen viser medarbejderen brevet.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Vandets vej fra hav til land
Vælg et flaskepost tema. Flaskepost nr.: Tema :________________________________________ Skriv 3 ord: ______________________ ________________________ ____________________.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
IMPERFEKTUM Side 224 i tekstbogen.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Innovative elever i samarbejde med 1. Produkter 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren.
Få styr på ordklasserne
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen

Skriv sætningselementerne ind på grafikken: 1.Der Verkäufer reicht dem Kundendienstmitarbeiter den Prospekt. 2. Der Verkäufer reicht der Kundin das Buch. Kundin Buch demder dem den +n Kundendienstmitarbeiter Prospekt dendiedasdie reicht Verkäufer derdiedasdie Buch

Skriv sætningselementerne ind på grafikken: Ikke alle sætninger indeholder tre navneord, der relaterer til handlingen. Ofte er der kun tale om et eller to navneord. Dermed vil nogle af kasserne nogle gange stå tomme. 3.Der Chef kommt. 4.Der Mitarbeiter holt einen Stuhl. holt Mitarbeiter Stuhl kommt Chef

Skriv sætningselementerne ind på grafikken: OBS!Når der er to handlinger/verber, har vi tilsvarende to kasuscirkler. 5.Der Kundendienstmitarbeiter ruft den Einkäufer an und meldet dem Chef einen Besucher an. ruft an Kundendienst- mitarbeiter Einkäufer Chef meldet an Besucher