1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Struer Kommuneplan Vision, mål, strategi Forside Indledning Vision, mål og strategi Byer, landsbyer og landdistrikter Natur og miljø Politiske.
Randers Kommune Borgermøde om infrastruktur. 2 Randers Kommune - Borgermøde om infrastruktur - 2 Dagsorden • Velkomst v/ Mogens Nyholm (B) • Præsentation.
Åbent møde Kystparken Sdr. Nyrup Grundejerforening.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Modul 1 - Processer.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Beslutningsgrundlag COWI
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Energibesparelser i offentlige bygninger
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
1 BOLIGØKONOMISK VIDENCENTER Hvordan ser fremtiden ud for boligmarkedet v/ Curt Liliegreen, Boligøkonomisk Videncenter / BL Kredsmøde.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Papirfoldning.dk Fra kvadrat til engel i 20 trin.
Fra kvadrat til engel i 20 trin
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Carl Burchardi Bjørneklo konsulent for Stubbekøbing Kommune
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Udvidelse af Århus Havn
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
BYSTÆVNE 2016.
Tæt trafik.
Borgermøde om forslag til lokalplan 9
Præsentationens transcript:

1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent land

2 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 2 Trafikingeniør i mere end 10 år og Trafiksikkerhedsrevisor Medstifter af rådgivningsfirmaet VIA TRAFIK i Hillerød, som beskæftiger 11 trafikplanlæggere Konsulent ved en række trafikprojekter og handlingsplaner Hvem taler? Ulrik V. Hansen

3 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 3 Baggrund for hastighedsplan En række trafikbelastede landsbyer og vejstrækninger i åbent land vest for Helsingørmotorvejen i Karlebo Kommune Borgerønsker om trafiksanering og bedre forhold for cyklister Støtte fra Rådighedspuljen 2001 til hastighedsprojekt i et større sammenhængende landområde

4 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 4 Projektets målsætning Hastighedsplan fra 2000: 40 km/t hastighedszoner med foranstaltninger i landsbysamfund 60 km/t hastighedsbegrænsning på de kommunale landeveje Kvalitative mål: Sænke hastigheden Øge tryghed og trafiksikkerhed Gøre det mere attraktivt, at cykle i landzonen

5 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 5 Udførelse Anlagt fra 2002 til starten af 2005 Samtidig gennemførte kommunen: Borgermøder og nedsatte beboergrupper i 3 landsbyer Kampagner med uddeling af foldere, bagrudestreamere o.l.

6 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 6 Det udførte projekt

7 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 7 Det udførte projekt 3 landsbyer 40 km/t vejledende Byporte Vejind- snævringer Bump 40

8 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 8 Det udførte projekt 3 landsbyer 40 km/t vejledende Byporte Vejind- snævringer Bump 40

9 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 9 Det udførte projekt 3 landsbyer 40 km/t vejledende Byporte Vejind- snævringer Bump 40

10 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 10 Det udførte projekt 40 km/t zoner 2 mindre byer u. fartdæmp- ning

11 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 11 Det udførte projekt 30 km/t i landsby m. eks. sanering

12 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 12 Det udførte projekt 60 km/t på vejstækninger i landzone

13 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 13 Projektændringer undervejs Pukkelbump: Gav støjgener for beboere tæt på bump Skyldes bl.a. gennemkørende tung trafik m. ”tomme” anhængere Fartdæmpning oplevedes meget effektiv I en landsby krævede ”alternativ” beboergruppe ændringer mht. placering og type Pukkelbump alle steder udskiftet med cirkelbump

14 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 14 Evaluering Gennemført i efteråret 2005, som rapportering af trafikpuljeprojektet Omfatter: Måling af hastighed og trafik før og efter Trafiksikkerhedseffekter Beboernes tryghed og tilfredshed

15 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 15 Hastigheder

16 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 16 Trafikbelastning

17 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 17 Trafikuheld

18 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 18 Borgernes holdning 1.Hvordan oplever du hastigheden i landsbyerne efter projektet? 2.Hvordan oplever du hastigheden på vejene mellem landsbyerne efter projektet? 3.Hvordan oplever du antallet af køretøjer efter projektet?

19 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 19 Borgernes holdning Hvor tryg er du ved at færdes på vejene i området Før/Efter

20 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 20 Konklusioner Overordnet er det lykkedes at sænke hastigheden i landsbyerne Det tyder på at fartdæmpningen afhænger af foranstaltningstyper og trafikbelastning Det tyder på at trafiksikkerheden øges Trygheden er ikke forbedret, bl.a. fordi nogle fartdæmpere gør det mere utrygt at færdes som cyklist Det tyder på, at projektet har mindsket uønsket gennemfartstrafik på en række strækninger

21 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 21 Andre erfaringer Skiltet 60 km/t kan øge hastigheden på steder, hvor forholdene ellers giver lavere hastighed Pukkelbump kan medføre støjgener ved boligområder Kommunen har efterfølgende vedtaget ikke at anlægge flere pukkelbump Borgerinddragelse med beboergrupper, giver ikke nødvendigvis et repræsentativ billede af beboernes ønsker Karlebo Kommune sender fremover alle trafikprojekter i nabohøring forud for politisk vedtagelse og udførelse