Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Advertisements

Brug af internettet i standardiseringen og behandlingen af sår
Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.
Hvad gør man i primær/ praksissektoren og hvad bør man gøre?
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
ØKONOMIEN I HJEMMEDIALYSE
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Aabenraa – Haderslev sygehus ?
 Fokuseret behandlingsforløb starter tidligt  Hurtig og god kommunikation uafhængig af tid og sted.  Overblik over patientforløbet.  Unødvendige konsultationer.
Kompressionsarbejdet på Bornholm
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Telemedicin - hvorledes får vi det implementeret
Kvalitetssikring og Teknologi
5. april 2005 Sus Rødgaard eKvator ApS.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Sår-i-Syd Folkehjem Aabenraa
Jysk Sårforum 10. møde St. Restrup herregård marts 2006.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Forretningsmodel.
Præsentation Danfoss 5. april 2005
Merete Hartun Jensen Afdelingssygeplejerske Sårsygeplejerske
Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det.
Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret? Velkommen.
Tryksår på SVS V/Intensiv sygeplejerske Inger Kjærgaard – telefonnr Databaseansvarlig: IT-adm. Lotte C.A. Pedersen –
Kick off Kursus i Innovation og brugerinddragelse Den 18 marts 2013
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Organisering Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der.
Behandling i hjemmet København den
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Hillerød Hospitals Patientportal Kommunikation på tværs af sektorer med patienten i centrum Sygeplejesymposium 2010 Patientportalen Jette Nissen.
”Afprøvning af nye arbejdsgange med Telemedicinske konsultationer og fælles dokumentationssystem i behandling af venøse- og blandingssår”
Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Temadag om diabetiske fodsår.
Sår-i-Syd Et projekt med 4 vindere og ingen tabere Agerskov Kro den
Sundhedsøkonomi og sårbehandling Hvilke tanker gør man sig i KL? v./ chefkonsulent Tina Jørgensen.
Hvad er ”Sår-i-Syd” ? En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ” postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, som findes.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Den kroniske bensårspatient - hvorledes kan vi gøre det bedre - fagligt og menneskeligt ? ”Sår-i-Syd” og CVU Sønderjylland.
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
Sårsygeplejerske anno 2005 / 2006
SÅR- KOMMUNIKATIONSREDSKAB I REGION HOVEDSTADEN
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
”Sår-i-Syd”s årlige temadag Comwell konferencecenter, Kolding.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Sygepleje og Rehabilitering i Faaborg Midtfyn Kommune
Telemedicin i sårbehandlingen, forbedring ?
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Problemer ved diabetiske fodsår – hvorledes løser vi dem ?
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Kvalitetsudvikling hvordan
Hospitalsenheden VEST
Organisationsdiagram for Fysio- og Ergoterapien, Hvidovre Hospital
Telemedicin er indsatsområde
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Overvejelser når man ser et bensår i hjemmesygeplejen
Præsentationens transcript:

Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand

Arbejdsform

Apparatur  Til kommunikation: Mobiltelefon N73 Adgang til internettet Evt. elektronisk pen og papir  Til faglighed: Doppler til ankeltryksmåling Monofilament til undersøgelse for neuropati Visitrax til opmåling - areal

Task force  For hver patient oprettes et specifikt behandlerteam: Sygeplejersker i kommunen Sygeplejersker i ambulatorierne Sårinteresserede læger på sygehuset Patienten Egen læge Ortopædskomager Fodterapeut Sekretær

Pris  Anskaffelse af udstyr: max kr. for hele pakken  Hosting til Dansk Telemedicin A/S: 1,10 per borger i området  Drift af mobiltelefon

Lad os kigge!

Resultat  Telemedicin har vi anvendt som kommunikationsredskab i ”Sår-i-Syd”, det tværsektorielle og tværfaglige samarbejde mellem de 4 sønderjyske kommuner og Sygehus Sønderjylland, Ortopædkirurgisk afdeling, gennem 3,5 år  850 patienter med 1158 sår er oprettet i databasen

Effekt  Venøse bensår heler med 14,4% per uge (n=158) Posttrombotiske bensår med 16,9% per uge (n=38) ○ Fordobling af helingsraten i forhold til international standard  Traumatiske bensår heler med 26,8% per uge (n=114)

Effekt  Antallet af amputationer er reduceret : 52 amp per år : 40 amp per år  Vores mål er 80% reduktion hos diabetikere, der udgør halvdelen af total antal større amputationer  Altså et kvalitetsløft for en gruppe borgere, der er lavstatus

Effekt  Klinisk database, hvor man aktivt kan gå ind og monitorere geografiske områder og sætte målrettet ind med undervisning og højne standarden  Årsagen ligger i tæt samarbejde mellem sygeplejersker i kommunen og sygehuset, hvor vi bruger telemedicin som kommunikationsredskab ○ Vi bruger den direkte linie!

”Win” for borgeren  Færre besværlige transporter  Færre meningsløse besøg i ambulatoriet  Hurtigere sårheling ? JA  Hurtig adgang til hjælp, hvis det går skævt

”Win” for kommunen  Hurtigere sårheling, frigør ressourcer  Kompetenceudviklende  Netværksskabende  Færre ambulante besøg  Færre amputationer  Hjælp og støtte til sårsygeplejerskerne i kommunerne

”Win” for regionen  Færre amputationer Frigør senge til andre formål, der er mere drg givende  Færre omkostninger til transport  Bedre udnyttelse af ambulatoriet

Hvad er dette ?

Digitaliseringsprisen  ”Digitaliseringsprisen har til formål at øge opmærksomheden om succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor. Ved at præmiere konkrete projekter belønner prisen foregangseksempler, der gavner både samfund og borgere, og som kan inspirere andre til nye visioner og initiativer”